A legénység végzetes hibája miatt a tengerjáró hajó elsüllyedt és 32 ember meghalt

2012-ben a Costa Concordia tengerjáró hajó január 13-án indult útnak az olaszországi Civitavecchia kikötőjéből, több mint 3000 utassal és több mint 1000 fős személyzettel. A legénység hibája miatt a hajó elsüllyedt és 32 ember meghalt.

A Costa Concordia tengerjáró hajó elsüllyedt a part közelében és 32 ember meghaltForrás: AFP/Filippo Monteforte

A legénység végzetes hibája miatt a tengerjáró hajó elsüllyedt és 32 ember meghalt

Francesco Schettino kapitány volt a hajóparancsnok, és már csak néhány óra volt hátra az útból, amikor beütött a katasztrófa és a tengerjáró hajó elsüllyedt.

Miközben a toszkánai Giglio-szigetre utaztak, úgy vélték, Schettino kapitány a part közelébe akart kerülni, hogy az utasok jó kilátást kapjanak. Döntése állítólag eltért a tengerjáró hajó tervezett útvonalától. A legénység ezután túl közel vitte a hajót a parthoz, és végül a szikláknak ütközött. Az ütközés megrongálta a hajót, és a víz elkezdett beszivárogni, így veszélybe került a fedélzeten tartózkodó 4229 ember.

Ahogy egyre több víz áramlott be a hajó fedélzetére, a géptereket is elöntötte, és áramszünetet okozott - írja a BBC News. Ekkor tájékoztatták a kikötő parancsnokát, hogy mi történik, de Schettino kapitány és legénysége ahelyett, hogy azt mondta volna nekik, hogy sziklába ütköztek, csak az áramszünetről mesélt nekik.

A gyáva kapitány

Végül a hajó a 30 fokban bedőlt, ami arra késztette a kapitányt, hogy mindenkit helyi idő szerint este 23 óra előtt felszólítson a hajó elhagyására. A kapitány kötelessége a hajó fedélzetén maradni, amíg az összes (vagy a legtöbb) utast nem evakuálják. Schettino ellenben gyorsan visszamenekült a szárazföldre.
A parti őrség parancsnoka megparancsolta a kapitánynak, hogy szálljon vissza a fedélzetre, de Schettino megtagadta. Később azt állította, hogy a hajó dőlése miatt „beesett" egy mentőcsónakba.Az utasok többsége épségben kijutott a hajóról, de sajnos 32-en nem, és meghaltak az incidens következtében.

Amellett, hogy eltért a tengerjáró hajó tervezett útvonalától, mivel nyelvi akadály volt Jacob Rusli Bin indonéz kormányos és a kapitány között, a Schettino által rendelt ellenkező irányba kormányozta a hajót. 13 másodpercig tartott a hiba kijavítása, de a manőver során a hajó fara a szikláknak ütközött.

Schettino kapitány Rusli Bin kormányost hibáztatta az incidensért, és azzal érvelt, hogy ha helyesen reagált volna a parancsára, a baleset soha nem történt volna meg.

Egy olasz haditengerészeti admirális azonban a bíróság előtt cáfolta ezeket az állításokat, és azt mondta, hogy még ha Rusli BIn időben reagál is, a baleset akkor is bekövetkezett volna.

Fáklyás, koszorús felvonulás 2022-ben, a baleset 10. évfordulóján a kikötőbenForrás: AFP/Filippo Monteforte

Három évvel a baleset után Schettinot bűnösnek találták emberölésben, hajótörés okozása miatt, ráadásul elhagyta a hajót az utasok és a legénység evakuálása előtt, és hazudott a hatóságoknak a katasztrófáról. A vádak alapján 16 év börtönbüntetést kapott, amelyet 2017-ben kezdett meg.
Többeket, köztük Roberto Ferrarinit (a cég válságigazgatóját) szintén vád alá helyezték a balesettel kapcsolatban – írja az Unilad.

A Titanic tragédiája volt a világ egyik leghíresebb hajótörése, nézd meg, hogy fekszik közel 3 ezer méteres mélységben az Atlanti-óceán fenekén:

 

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek