Norvégia partjainál találták meg a régóta keresett 300 éves hajóroncsot, amelynek elvesztéséért a vitatottan részeg ír legénységét okolták. Az ország déli részén fekvő Mandal mellett lemerülő búvárok már akkor sejtették, hogy a roncs a Providentz lehet, amikor 2020-ban először felfedezték.
Végre megtalálták a Norvégia partjainál elsüllyedt 300 éves hajóroncsot és azt is tudják, hogy miért süllyedt el
Az írországi Corkból származó hajóról ismert volt, hogy 1721-ben elsüllyedt a környéken, miközben visszahajózott a tengerre, amiért a helyi kapitány a részeg legénységet hibáztatta. Most egy új elemzés a roncsot az elsüllyedés idejére datálta és feltárta, hogy a hajó tulajdonosai valószínűleg megszegték a Brit Birodalom törvényeit.
Sarah Fawsitt, a Norvég Tengerészeti Múzeum régésze felfedte, hogy a Providentz mindössze kétéves volt, amikor elsüllyedt a tengerben.
„Tudták, hogy a Providentz elsüllyedt a területen, így ez volt az első következtetés, amelyre a Mandal búvárklub búvárai gondoltak. Az volt a tervünk, hogy veszünk néhány famintát, hogy dendrokronológiai elemzést végezzünk rajtuk. Reméltük, hogy a fa kivágásának éve közel lesz a hajó elsüllyedésének dátumához. A vizsgálatok azt mutatták, hogy a hajó csak kétéves volt, amikor 1721-ben elsüllyedt."
Nem ez volt az egyetlen nyom, amit találtak
„Mielőtt még famintákat vettük volna, két agyagpipát találtak a roncson, oldalukon „Parafa" felirattal. Szóval nagyon magabiztosnak éreztük magunkat, hogy megtaláltuk a Providentzet.
A Providentz a norvégiai Arendalba tartott egy rakomány vajjal, kukoricával, gabonával és malátával, amikor 1721. október 16-án megállt Mandal közelében, hogy jobb időre várjon.
November 9-én indult útja utolsó szakaszára, és a hajót egy helyi tengerész irányítására bízták. De ő összekeverte a bal és a jobb oldalt, miközben utasításokat kiáltott, aminek következtében a hajó zátonyra futott, és léket kapott a bal oldalán. Senki sem halt meg, a hajó mégis elveszett.
Ezt követően a legénység a helyi kapitányt, ő pedig a legénységet hibáztatta, mondván, ittas volt és nem tudott kormányozni.Fawsitt szerint is valószínűleg ittasak voltak. „A legénység 13 napig várt a kedvezőbb időjárásra – nem alaptalan arra számítani, hogy ezalatt iszogattak. Az Északi-tengeren való átkelés félelmetes lehetett, és érthető, hogy a legénység ki akarta volna engedni a gőzt, amikor biztonságosabb vizekre érkezett. Kollégám, Jørgen Johannessen éppen ezt a jelenséget tanulmányozta, és bizonyítékot talált arra, hogy tengerészek buliztak más hasonló kikötőkben a norvég partok körül.
Ezért süllyedt el a hajó
„De az elsüllyedés legvalószínűbb oka a norvég kapitány és a személyzet közötti zűrzavar volt, mert rosszul adta meg az irányokat. A roncs dendrokronológiai elemzése újabb vitát tárt fel.
A brit kereskedők előnyben részesítették a holland építésű hajókat, amelyeket fegyverek helyett rakományra terveztek, és lényegesen kevesebb legénységet igényeltek a vitorlázáshoz.
Fawsitt szerint azonban a brit kormány illegálissá tette a külföldi hajók vásárlását, „hogy megállítsák a pénzáramlást a birodalomból".
A Providentz azonban német fából készült, és vascsavarokat használtak az építkezéshez – ez a holland hajóépítés olyan jellemzője, amelyet a Brit-szigeteken még nem gyakoroltak - írja a Dailymail.
Azt sugallja, hogy a hajó tulajdonosai, a nagyhatalmú corki Lavitt család figyelmen kívül hagyta a törvényt, abban az időben, amikor Írország brit ellenőrzés alatt állt.
Sarah, aki maga is ír, azt mondta: „Ez egy jelentős lelet, mivel tudjuk, hogy akkoriban illegális volt hajókat vásárolni a birodalmon kívül. Úgy gondolom, hogy a Lavitt család törvényen kívül szerezte meg a hajót" – mondja a kutató.
Nem minden hajóroncs fekszik a tenger fenekén, vannak, amik merülés nélkül is jól láthatók, íme: