Mi is megírtuk, hogy még március végén összeomlott a Francis Scott Key híd Baltimore-ban, Maryland államban, miután egy konténerhajó nekiütközött, számos jármű a vízbe zuhant és hatan meghaltak. A hajó még mindig ott vesztegel, a legénység hetek óta a hajótestbe van zárva.
Amikor hétfőn egy ellenőrzött robbanás rázta meg a Dali hajót, közel két tucat tengerész maradt a fedélzet alatt, a hatalmas hajótestben. Az egyidejű robbanások Baltimore egykor ikonikus Francis Scott Key hídjának darabjait a marylandi Patapsco folyó sötét vizébe küldték, 7 héttel azután, hogy a híd összeomlása miatt 6 ember meghalt a hídon, a Dali pedig hajótörést szenvedett – írja a bbc.com.
HOLY CRAP! The Francis Scott Key Bridge has collapsed after a ship collision in Baltimore. The 1,200 feet (366 m) span bridge was the third longest span of any continuous truss in the world.
— Eric Feigl-Ding (@DrEricDing) March 26, 2024
pic.twitter.com/oMd0pOy8eu
A hatóságok és a legénység azt remélik, hogy a bontás a végét jelenti annak a hosszú folyamatnak, amely a fedélzeten tartózkodó 21 embert csapdába ejtette és elzárta a világtól, több ezer kilométerre az otthonuktól.
A 289 méter hosszú konténerszállító hajó egy hatalmas, széttöredezett fémréteg alatt rekedt. A 20 indiai és egy Srí Lanka-i állampolgárból álló legénység nem tudott partra szállni a vízumkorlátozások, a szükséges parti belépők hiánya, valamint a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NTSB) és az FBI által párhuzamosan folyó vizsgálatok miatt.
Hétfőn a legénység még akkor is a fedélzeten maradt, amikor a hatóságok kisebb robbanótöltetekkel szándékosan leválasztották a hajó orrán fekvő híd egy részét.
Az irányított bontás előtt Shannon Gilreath, az amerikai parti őrség admirálisa közölte, hogy a legénység a fedélzet alatt marad, a tűzoltócsapat pedig készenlétben áll. „Ők a hajó részei. Szükség van rájuk ahhoz, hogy a hajó működőképes maradjon" – mondta Gilreath admirális.
Bár a hajót valószínűleg még ezen a héten újra vízre bocsátják, továbbra sem világos, hogy mikor teheti meg a 3,7 kilométeres utat a kikötőbe.
A legénységgel kapcsolatba lépett többek között Joshua Messick, a Baltimore-i Nemzetközi Tengerészek Központjának ügyvezető igazgatója, egy nonprofit szervezet, amely a tengerészek jogainak védelméért dolgozik. Messick szerint a legénység hetek óta nagyrészt kommunikáció nélkül maradt a külvilággal, miután az FBI a nyomozás részeként elkobozta a mobiltelefonjaikat.
A tengerészek továbbra sem szállhatnak partra és nem is lehet tudni, hogy mikor hagyhatják el a hajót.