A kardszárnyú delfinek (orkák) ismét lecsaptak a Gibraltári-szorosban, ahol vasárnap reggel egy újabb jachtot süllyesztettek el. A 2020-ban kezdődött, hajókra irányuló első támadás óta közel 700 interakció történt, amelyek egy kisebb csapatnak tulajdoníthatók.
A 15 méteres hajó két embert szállított a marokkói vizeken, amikor a csúcsragadozók nekirontottak – közölte a spanyol tengeri mentőszolgálat. A riasztás kiadása után egy közelben tartózkodó olajszállító tartályhajó vette fel és szállította Gibraltárba az utasokat, miközben a jachtjuk a tengerfenékre süllyedt.
Ez egyike a régióban az elmúlt években történt számos kardszárnyú delfinnel történt interakciónak, más esetek Portugália és Spanyolország északnyugati partjainál történtek. Tavaly novemberben egy lengyel jacht is hasonló sorsra jutott a Gibraltári-szorosban – írja az euronews.com.
Portugália 2023 júliusában megtiltotta a turistahajóknak, hogy megközelítsék az orkacsapatokat.
„Tekintettel a felnőtt gyilkos bálnák méretére, amelyek maximális hossza elérheti a kilenc métert, súlyuk pedig három és öt tonna között lehet [...] a bálnafigyelésre használt kisebb hajókkal való intenzívebb interakció súlyosabb következményekkel járhat" – közölte akkor a portugál Természetvédelmi és Erdészeti Intézet (INCF).
Mi áll valójában az orkák viselkedésének hátterében?
A Grupo Trabajo Orca Atlántica (GTOA) nevű kutatócsoport, amely az ibériai orka alfaj populációit követi nyomon, azt állítja, hogy közel 700 interakcióra került sor 2020 májusa óta.
A szakértők úgy vélik, hogy ezek egy körülbelül 15 egyedből álló alpopulációt érintenek, amely a Gladis elnevezést kapta. A furcsa viselkedés motivációja azonban még mindig rejtély.
Egyes szakértők korábban azt állították, hogy a White Gladis nevű orka traumatikus élményeire alapozott bosszúja állhat a szokatlan viselkedés hátterében.
Az elmélet szerint egy néhány évvel ezelőtti ütközés után a nőstény „védekező viselkedést" kezdett tanúsítani a hajókkal szemben, amit más orkák is másolni kezdtek.
A rendkívül szociális csúcsragadozók jellemzően vitorlásokat vesznek célba, de nem szoktak nagy kárt okozni. A jelentések szerint mindössze három hajót süllyesztettek el 2020 májusa óta. Becslések szerint minden 100 hajóból csak egyet löknek meg, amely egy adott helyen áthajózik.
Alfredo López Fernandez, a portugáliai Aveiro Egyetem biológusa és a GTOA képviselője a Live Science-nek elmondta, hogy az orkák szándékosan választják ki a hajókat. „Nem ismerjük az eredetet vagy a motivációt, de a traumán alapuló védekező viselkedés, mint mindennek az eredete, napról napra erősebbé válik számunkra."
Egyes kutatók azt gyanítják, hogy a White Gladis néven ismert orkát vagy egy hajó ütötte el, vagy illegális halászat során került csapdába, amely átkapcsolta a viselkedésbeli kapcsolóját. „Ez a traumatizált orka az, amelyik elindította ezt a viselkedést, a hajóval való fizikai kontaktust" – tette hozzá López Fernandez.
De ez akár a barátkozás egy módja. „Sok olyan esetről tudok, amikor a gyilkos bálnák odajönnek, és szinte odatolják az orrukat a hajócsavarhoz és élvezik, ahogy a vízsugár végigmegy rajtuk. Olyan lehet számukra, mintha egy jacuzziban lennének"
„Ha ez a helyzet folytatódik vagy fokozódik, akkor valódi aggodalomra adhat okot a tengerészek biztonsága szempontjából, és a gyilkos bálnák e veszélyeztetett alpopulációjának természetvédelmi problémájává válhat" – állapította meg López Fernandez kutatótársaival a tavalyi tanulmányában.