Keserédes egy elsüllyedt hajóroncs látványa. Van benne valami hívogató, valahol gyönyörű, ahogy a roncs eggyé válik a természettel, másrészt pedig szomorú, hogy ilyen sorsra jutott. Most bemutatunk 5+1 hajóroncsot és rövid történetüket.
MAHENO – ÚJ-ZÉLAND
A Maheno egykor egy luxusóceánjáró volt, egy jó ideje viszont a Fraser-szigetek partjai közelében pihen.1935-ben tragikus fordulatot vett a sorsa, amikor egy ciklon hatására megfeneklett és elsüllyedt.

Az idő múlásával a Maheno roncsa egyfajta szimbolikus szentéllyé vált a tengeri környezetben, és turisták tömegeit vonzza.
MS WORLD DISCOVERER – SALAMON-SZIGETEK
Az 1974-ben Németországban épült utasszállító hajó eredeti neve BEWA Discoverer volt. Hossza 88 méter, szélessége 15 méter, súlya 3724 tonna.

Története 2000. április 30-án ért véget, amikor váratlanul léket kapott és zátonyra futott. A kapitány, hogy megakadályozza a hajó teljes elsüllyedését, az onnan délre található Roderick-öböl sekély vizére kormányozta. A World Discoverer ezután felborult és elsüllyedt. Az utasokat kimenekítették, szerencsére senki nem sérült meg. A hajó a mai napig az öbölben fekszik, és a turistahajók gyakori állomása.
PETER IREDALE – EGYESÜLT ÁLLAMOK
Ez a brit hajó 1906-ban futott zátonyra, a Columbia-folyó torkolatánál, a jelzőtornyok közelében. Azóta a Fort Stevens Állami Parkban látható, Oregon partjainál.

"Halála" pontos okát nem tudni, de valószínűleg az akkori navigációs kihívások és a tengerjáró hajók korlátozott technikai képességei játszottak szerepet a tragédiájában.
DIMITRIOS – PELOPONNÉSZOSZ-SZIGET, GÖRÖGORSZÁG
A görög Gytheio városától pár kilométerre található tengerparti vízben már évtizedek óta rostokol a Dimitrios hajóroncs. A 67 méteres teherhajó 1950-ben épült, és nagyjából három évtized után, 1981. december 23-án futott zátonyra Görögország partjainál.

A szóbeszéd szerint a teherszállító hajót cigaretta csempészek használták török és olaszországi útjaik során. Egyszer, amikor tetten érték őket, inkább a homokos partra futtatták a hajót, és felgyújtották. Azóta is ott vesztegel a bádog óriás, aminek a látványa valljuk be, kissé félelmetes.
SS MONTE CARLO – CORONADO, KALIFORNIA
Az SS Monte Carlo egy kaszinóhajó volt, amely az Egyesült Államok partjainál szolgált az 1920-as években. Az alkoholtilalom idején illegális szerencsejáték- és italkiszolgáló helyként működött.
1937-ben azonban egy vihar következtében elsüllyedt a kaliforniai Coronado partjainál. A Monte Carlo roncsai még mindig láthatók a tengerpart közelében, főleg alacsony vízállás esetén.
SS AYRFIELD – SYDNEY, AUSZTÁLIA
Az SS Ayrfield, amely egykor egy szállítóhajó volt, ma lenyűgöző történelmi roncs, amely egy erdőnek ad otthont. Az idén 113 éves hajót Skóciában építették, és eredetileg SS Corrimal volt a neve.

A hajó jelentős szerepet játszott a 20. században: szenet szállított Newcastle és Sydney között, majd a második világháborúban a Csendes-óceáni amerikai csapatok felszerelését hordozta. Később már nem volt rá szükség, így 1972-ben az volt a terv, hogy „leszerelik". Csakhogy a roncstelepek megszűntek, és nem maradt senki, aki foglalkozzon vele, így magára hagyták a víz felszínén lebegni. Legközelebb akkor került újra a figyelem központjába, amikor a roncs közepéből mangrovefák kezdtek nőni és váratlan lebegő erdővé változtatták. Azóta rengetegen látogatják a turistalátványossággá vált hajómaradványt.
(Forrás: theresandiego.com, oregonhistoryproject.org, Travelo)