Természetesen a világ számos városa büszkélkedhet kiváló tömegközlekedési hálózattal, de látogatóként a legjobb módja annak, hogy valóban ráérezzünk egy hely ritmusára, az a gyaloglás, esetleg a bicikli. Az utcákat járva, komótosan tekerve élvezhetjük a hangulatot, elcsíphetjük a helyiek személyes pillanatait, megfelelően ráláthatunk az épületekre, és eljuthatunk oda, ahová egyáltalán nem engednek be motoros közlekedési eszközt. Kényelmes cipőket fel, vagy nyeregbe, mutatjuk a világ 10 legjobb városát, amelyeket a legjobb a közösségi közlekedést mellőzve felfedezni!
Ami biztos, hogy egyes városok sokkal jobb helyszínek egy sétához, mint mások. A comparethemarket.com 53 várost hasonlított össze számos fontos paraméter alapján. Értékelte egyebek között az átlagos csapadékmennyiséget, a sétautak és az autómentes övezetek számát, a köz- és közlekedésbiztonságot valamint a közösségi közlekedés költségeit, hogy megtudja, mely városok a legjárhatóbbak – írja a Time Out.
Úgy tűnik Európa sokat tesz a gyalogos- és bringásbarát közlekedési kultúra kialakításáért. Az 53 helyből 20-at foglalnak el a kontinens települései, a TOP 10-es világranglistán pedig szinte minden város európai, mindössze Tokió a kakukktojás a hatodik helyen. A japán főváros a hatalmas számú, mintegy 264 sétaútjával (a negyedik helyezett Helsinkiben ennek kevesebb, mint a fele, 116 található), érdemelte ki megkülönböztetett helyét.
A gyalogosbarát városközpontnak, a magas biztonsági szintnek és a megdöbbentően kiterjedt, mintegy 1,5 millió kilométernyi, összesen 16 ezer kerékpárútnak köszönhetően München lett a győztes.
A második helyen Milánó végzett , ahol még impozánsabb, 1,9 millió kilométernyi kerékpárút található, a dobogó utolsó fokára pedig a 3,1 milliós lakosú Varsó kapaszkodott fel, ahol a lakosság 74 százaléka él 1 kilométeren belül látnivalókban bővelkedő, autómentes övezetekben.
Megtette a hatását, hogy Franciaország fővárosában számos intézkedést vezettek be az elmúlt években annak érdekében, hogy visszaszorítsák az autók arányát a belvárosban. Ennek eredményeként ma már ma már többen közlekednek kerékpárral az ötödik helyet elfoglaló Párizsban, mint autóval. A gyaloglás pedig a legnépszerűbb közlekedési forma, ami az összes utazás 53,3 százalékát fedi le, megelőzve a 30 százalékos aránnyal rendelkező tömegközlekedést is.
A 10. helyet elfoglaló Amszterdamban hagyományosan sokan bicikliznek, a 9. Koppenhága pedig az elmúlt évtizedben megkerülhetetlen bringás város lett, olyannyira, hogy a hagyományos bringautak mellett szélesebb sztrádák is vannak a munkába járáshoz a leggyorsabban tekerők számára.
Ez a világ tíz legkönnyebben bejárható városa:
München, Németország
Milánó, Olaszország
Varsó, Lengyelország
Helsinki, Finnország
Párizs, Franciaország
Tokió, Japán
Madrid, Spanyolország
Oslo, Norvégia
Koppenhága, Dánia
Amszterdam, Hollandia
Mi összeszedtünk még további néhány európai, gyalogosbarát várost, ahol a látnivalók sem utolsók:
FIRENZE
A gyalogosbarát városokat gyűjtő felsorolásokban rendre a lista elején szerepel Firenze. A város történelmi központjában nincs átmenő forgalom, csak az engedéllyel rendelkező lakosok hajthatnak be négykerekű járművel, illetve a buszok és a taxisok, ami nagyon nyugodttá és kellemessé teszi a sétát. Ráadásul ez a viszonylag kis terület – ami nem mellesleg UNESCO világörökség – egy valódi ékszerdoboz, ahol szinte egymás hegyén hátán vannak a szebbnél szebb kulturális emlékek.
Nem több, mint egy tíz perces sétával eljuthatunk a márványburkolatú, gótikus Santa Croce templomtól az óriási kupolával fedett firenzei dómhoz, vagy a város középkori hídjához, a mostantól két év alatt teljesen megújuló Ponte Vecchióhoz, amelyen aranyművesek boltjai sorakoznak. A sétát pedig macskaköves utcákon, ódon hangulatú toszkán épületek között tehetjük meg, amelyek aljában igazi olasz kávézók, antik bútorkészítő műhelyek, és csodálatosan megrakott pékségek várnak.
VELENCE
Firenze történelmi központjához hasonló léptékű Velence is, de itt már annyi jármű sincs, mint a toszkán fővárosban. Autóval egyáltalán nem lehet behajtani a központba, mivel a bonyolult csatornahálózat miatt egyszerűen nincs hely a kocsik számára. Szóval nincs mit tenni, mint venni egy kényelmes cipőt, és a lábunkon útnak indulni! De kár is lenne autóba ülni, mennyi kis hídról, hangulatos lépcsőről, romantikus sikátorról maradnánk le!
Szerencsére a látnivalók itt is nagyon közel esnek egymáshoz: csak 12 percbe telik, amíg kényelmes tempóban elsétálunk egyiktől a másikig: a Rialto-híd, a Szent Márk tér, a Szent Márk bazilika, a Dózse palota és a Sóhajok hídja is pont kényelmes távolságra vannak egymástól, így igazán pihentető és nyugodt tempóban fedezhetjük fel a várost.
NANTES
Az egykori breton hercegség fővárosa, a franciaországi Nantes nagyon környezettudatos város. Több mint százezer fa, száz park, három hektárnyi virágágyás, ötven folyó és patak biztosítja a kellemes közérzetet a várost felfedezni indulóknak. És mivel az egész város gyakorlatilag egy szabadtéri múzeum, érdemes gyalog felfedezni.
Erre buzdítja a látogatókat a városvezetés is, akik egy zöld vonalat festettek fel az aszfaltra, amely látnivalóról látnivalóra vezet minket. Térképre sincs is tehát szükségünk! És hogy mi mindent lehet itt látni? A 15. századból származó hercegi kastélyt, Jules Verne science fiction univerzumát idéző, steampunk vidámparkot, sétáló elefánt gépszerkezetet, és kortárs művészek olykor különös, máskor elgondolkodtató alkotásait, melyek egy része minden évben megújul a zöld vonal mentén.
ATHÉN
Ha a látnivalók egymástól való távolságát nézzük, Athén is valahol a lista elején szerepel. Igaz, itt azért már egy kicsit sportosabbnak kell lennünk, mivel az Agora, az Akropolisz, az Olimpiai Zeusz templom vagy a Nemzeti Kert bő 30 percnyi sétatávolságra esnek egymástól. Az Akropoliszra ráadásul fel is kell másznunk, ami egy kis extra erőfeszítést is igényel.
Athénban egyetlen fontos dolog van, amit meg kell jegyeznünk! Semmiképp se a legnagyobb forróság idején menjünk! A levegő hihetetlenül fel tud melegedni nyaranta, így augusztusban megterhelő lehet a gyalogos városnézés. A múzeumokat ráadásul a nálunk megszokottnál jobban hűtik, így ha múzeumtúrát tervezünk, akkor a hőingadozással is meg kell küzdenie a szervezetünknek.
SALZBURG
Egy kis szintkülönbségre lehet számítani Salzburgban is, de az egész város nem túl nagy méretű, így nem igényel akkora erőfeszítést a bejárása, mint Athénban. A történelmi óvárost gyalogos övezetként alakították ki, autóval behajtani csak külön engedéllyel lehet, szóval mondhatjuk úgy is, hogy Salzburg a gyalogosok Mekkája!
Ez a világörökségi helyszín egy kincsekkel teli ékszerdoboz. Itt található például Európa legnagyobb, teljes épségében megmaradt középkori építménye, a Hohensalzburg vára, illetve Mozart szülőháza, és a Mirabell-kastély, amelyet egy érsek építtetett 1606-ban kedvese számára, és amely a romantikus esküvők kedvelt helyszíne. Salzburg azért is kiváló úti cél, mert közvetlen vonattal érhetjük el Budapestről.
Forrás: time out, tourlane.com, theculturetrip.com
Címlapkép: München, Marienplatz Forrás: S.Borisov / Wikipedia