A Kansai International Airport nagyon szokatlan helyen található: a tenger közepén Japán Osaka-öblében. Két mesterséges szigetet építettek kifejezetten a repülőtér számára, ahol évente 25 millió utas fordul meg. Amikor 30 évvel ezelőtt megépítették a légikikötőt, a világ legegyedibb repülőterének tartották, de mostanra inkább az aggodalom tárgyává vált, mivel riasztó ütemben süllyed.
A reptér Japán második legnagyobb nagyvárosát, Oszakát szolgálja ki belföldi és nemzetközi járatokkal. Az All Nippon Airways, a Japan Airlines és a Nippon Cargo Airlines központjaként szolgál. A terminálon lenyűgöző üzletek – például Chanel, Hermes és Cartier –, valamint éttermek sora várja a vendégeket. A repülőteret kívülről, belülről nézve eláll az ember lélegzete.
Csakhogy a repülőtér alapjául szolgáló szigetek lassan, de biztosan süllyednek. A szigetek és az épületek súlya ugyanis összenyomják a tengerfenéki iszapot, amelyre épültek. Pedig a megépítése egykor csillagászati, 15 milliárd USA dollárnak megfelelő jenbe került, és további 150 millió dollárt fordítottak az oldalpartfalak megemelésére, hogy a terminálokat megvédjék a tenger becsapódó hullámaitól.
A repülőteret először 1994-ben nyitották meg, és 2018-ra aggasztóan sokat, 11,5 métert süllyedt, ami 25%-kal több, mint amit a mérnökök korábban megjósoltak.
Egyes szakértők szerint még 100 évbe telik, mire teljesen eltűnik, míg mások szerint ez a becslés inkább a 25 évhez közelít.
A repülőteret ráadásul többször is szélsőséges időjárási viszonyok sújtották. 2018-ban lecsapott Japánra a Jebi tájfun, amely olyan komoly pusztítást végzett, hogy a repülőteret ideiglenesen be is zárták. Rémült utasok ezrei rekedtek a repülőtéren, amikor a beáramló víz elárasztotta az épületeket és megrázta a város teljes infrastruktúráját.
Jogosan merül fel a kérdés: megér ennyi pénzt és vesződést ez a repülőtér? Nos, a projektben résztvevő tisztviselők szerint igen, mert Oszakát összeköti a világ többi részével, és sikerült csökkentenie az Oszakai Nemzetközi Repülőtér túlzsúfoltságát.
(Forrás: indiatimes.com, economictimes.indiatimes.com)