30 év egyeduralom után számos versenytársat kap a Csalagút egyetlen vasúttársasága, a Eurostar. Lehet, hogy a repülés helyett a vasút lesz az úr az Egyesült Királyság és a kontinens között?
A 2023-as év Európa-szerte óriási ugrást hozott a vasúti közlekedés fejlődésében: új útvonalakat és úti célokat jelentettek be a szolgáltatók. Mindez kedvező fejlemény az utazás jövője és útjaink ökológiai lábnyoma szempontjából. Hiszen a felelősségteljes utazás hívei abban reménykednek, hogy egyre több, a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából rendkívül szennyező repülőjáratot vált majd ki a kevésbé káros vasúti közlekedés. Ráadásul a vasúti járatok gyakoribbak és olcsóbbak is lehetnek a repülős összeköttetéseknél. Főként a britek részéről nagy az igény a kötött pályás megoldásra, akik a szigetországból a kontinensre igyekeznének.
Az euronews.com összeszedte, hogy milyen bővítésekre számíthatunk a következő évtizedben a Csalagutat illetően!
Az Egyesült Királyságot a kontinenssel Folkestone és Calais között összekötő föld alatti alagút, magyarul Csatorna-alagút, közismertebb nevén Csalagút tulajdonos-üzemeltetője, az Eurotunnel szerint a jelenlegi kihasználtságnál jóval több potenciál rejlik az útvonalban. Yann Leriche, a társaság anyavállalata, a Getlink vezérigazgatója azt ígéri, hogy 10 éven belül megduplázzák a London és a kontinens közötti összeköttetések számát. Úgy látják, az Eurotunnel közlekedésének piaca több üzemeltető számára is kínál lehetőséget, és a cég 50 millió eurós pénzügyi támogatást különített el az új belépők számára 2025 és 2030 között. Az, hogy az Eurostar kihívókat kap, történelmi pillanat lesz, hiszen 30 éves fennállása óta kizárólag ez a cég közlekedtet vonatokat a Csalagúton.
Az Eurostar riválisai új szolgáltatások indítását tervezik, és fő céljuk, hogy csökkentsék az utazók költségeit.
2023 végén az új Evolyn vasúttársaság bejelentette, hogy 12 szerelvényből álló flottát vásárol a London-Párizs útvonal kiszolgálására. A spanyol tulajdonú cég 2025-re tervezi indulását.
A Sir Richard Branson milliárdos által alapított Virgin-csoport is ostromolja az Eurostar monopóliumát. Bár a projekt még csak a kezdeti szakaszban van, a Virgin a hírek szerint Londonból Párizsba, Brüsszelbe és Amszterdamba is tervezi vasúti járatok indítását a Csalagúton keresztül.
A szintén nemrég létrehozott Heuro vasúttársaság 2028-tól lesz az Eurostar ellenlábasa a vasúti közlekedés piacán Amszterdam-Párizs és Amszterdam-London viszonylatokban sorrendben napi 16 illetve 15 járattal. „Mi csak alacsonyabb árakat szeretnénk, és azt, hogy minél több ember válassza a vasutat a repülés helyett" – nyilatkozta a RailTech-nek Roemer van den Biggelaar, a holland cég alapítója.
Az Eurotunnel új útvonalak bevezetését is ígéri. Előnyt élveznek azok a városok, amelyek népszerű repülős úti célok az Egyesült Királyságból, de Londonból közvetlen vasúti járattal akár 4-6 óra alatt is elérhetők. Ennek fényében 2030-ra az Egyesült Királyság fővárosát összekötik Kölnnel, Frankfurttal és Genffel, és a bázeli és zürichi összeköttetések nyitásáról is folynak a tárgyalások. Svájc állami vasúttársasága, az SBB bejelentette, hogy új, ötórás útvonal kialakításán dolgozik a londoni St. Pancras pályaudvar és Bázel között.