Közel egy évtized után 2023. december 12-én, kedd reggel 10:24-kor a Berlinből érkező első éjszakai vonat begördült a párizsi Paris Gare de l'Estbe, ami mérföldkőnek számít az európai légi közlekedés tisztább alternatíváinak reneszánszában. Úgy tűnik, igen népszerű járat lesz, mert már az első útján elfogytak a jegyek.
Az új „berlini összeköttetés" első vonata december 11-én, hétfő este 20.18-kor indult el a német fővárosból, maximális utazóközönséggel, többek között Clément Beaune francia közlekedési miniszterrel együtt, aki „pompásnak" minősítette utazását. Azt mondta: „Jó kezdet. Ez egy szimbólum, amelyre jelenleg szükségünk van, mert pozitív projektekre, környezetvédelmi és európai projektekre van szükségünk."
Reggel 6 óra előtt Strasbourgban francia, német és európai zászlókat lengető helyi politikusok gyülekeztek a peronon, miközben a vonat áthaladt. A vonatot ujjongva ünnepelték az útvonalon.
A Berlin-Párizs közötti éjszakai járat újraindítását már évek óta kérték az utazók, a helyi politikusok és a zöld kampányt folytatók. Ez jelzi a visszatérést a lassú utazáshoz és a tisztább lehetőségekhez, miután a század elején az éjszakai vonatok kiestek a fapados légitársaságok és a nagysebességű vonatok versenyében, és számos alvó-vonatjáratot megszüntettek.
A kapcsolatot a francia és német nemzeti vasúttársaság, az SNCF és a Deutsche Bahn üzemelteti, míg a gördülőállományt az osztrák ÖBB vasúttársaság biztosítja, amelynek „Nightjet" vonatai már átszelik Közép-Európát.
2020-ban a francia elnök, Emmanuel Macron azt mondta, hogy 2030-ig 10 új éjszakai vonatjáratot kíván megnyitni. Eközben a Deutsche Bahn más szolgáltatókkal együttműködve 13 másik nagy európai városra kívánja kiterjeszteni éjszakai vasúti kapcsolatait.
(Forrás: theguardian.com)