Ahogy a világ évről évre változik, úgy változnak utazási szokásaink is. Az alkoholmentes utazásoktól kezdve a filmekből ismert helyszínek felkeresésén keresztül a mesterséges intelligencia tervezésbe való bevonásáig számos új trend van kialakulóban.
Az Expedia Group nevű online utazási iroda saját adatainak felhasználásával, valamint 20 000 utazó megkérdezésével végzett kutatást, hogy kiderítse, milyen szempontok szerint választjuk meg úti céljainkat 2024-ben. Mutatjuk!
Filmes utazás
Ha nézed a White Lotust, biztosan te is erős vágyat érzel, hogy megszállj abban a szicíliai szállodában, ahol a sorozat játszódik. A filmes helyszínek felkeresésének divatja már 2023-ban megkezdődött, és az Expedia előrejelzései szerint 2024-ben is népszerű lesz ez az utazási forma. A White Lotus 3. évadának rajongói Thaiföldet fogják keresni, az Emily Párizsban nézői a francia fővárost, a Gladiátor 2 nézői pedig Máltát.
Koncertturizmus
Egy kis extra izgalmat ad az utazásnak, ha a városnézést egybekötjük kedvenc zenei előadónk koncertjével. A világjárvány után visszatértek a világkörüli turnék. Taylor Swift The Eras és Beyoncé Renaissance turnéjának sikerei után az Expedia előrejelzései szerint a rajongók a világ végéig is hajlandóak lesznek elutazni egy turnéért.
Desztináció alternatívák
A TikTokon terjedt el a szokás, hogy egy népszerű, de drága termék helyett ajánlanak egy másikat, ami hasonló tulajdonságokkal bír, viszont olcsóbb. A trend pedig 2024-ben várhatóan begyűrűzik majd az utazási szektorba is, mivel egyre többen keresik a tömegturizmustól túlterhelt népszerű úti célok megfizethető alternatíváit. Santorini helyett Paros, Sydney helyett Perth, Szöul helyett Tajpej lehet a nyerő 2024-ben.
Méregtelenítő utazás
Az alkoholfogyasztás divatja letűnőben van. Egyre többen keresik a száraz élményeket, így 2024-től az alkoholmentes üdülések általánossá válhatnak. A Hotels.com felmérésében 20 ezer válaszadó több mint 40 százaléka mondta azt, hogy a következő évben méregtelenítő utazást tervez, az utazók fele pedig szívesen megszállna olyan szállodákban, amelyek alkoholmentes italok nagy választékát kínálják.
Hangulat, azaz vibe
A kényelmes ágy és a szép kilátás már nem lesz elég 2024-ben. A szállodák foglalásakor egyre több utazó keresi a különleges hangulatot, legyen az retro, mókás vagy modern. A Hotels.com alkalmazásában a szálloda hangulatát (vibe) említő vélemények idén 1090 százalékkal nőttek.
Ünnepeljük meg a felmondásunkat? Miért ne!
Első randi megünneplése, különleges randevú, előléptetés, nyugdíjba vonulás, felmondás? 2024-ben bármilyen alakalom ürügy lehet, hogy vegyünk egy repülőjegyet. A felmérésben részt vevők közül minden negyedik válaszadó értett egyet ezzel, harmaduk pedig azt mondta, többet tervez a családjával és barátaival tölteni jövőre, mint 2023-ban.
Van jacuzzi, vagy nincs? Ez a lényeg!
Pickleball pályák, ping-pong asztalok és kültéri pezsgőfürdők mind-mind kiemelt prioritássá válnak az aktív és szabadtéri nyaralásra vágyó utazók számára jövőre. 2024-ben mindené a kényelem lesz. Az Expedia felmérése szerint az utazók 42 százaléka foglalna olyan nyaralót, ami olyan felszereléssel rendelkezik, amit vagy nem engedhet meg magának otthon, vagy szeretné kipróbálni, mielőtt megvásárolná magának. A válaszadók közel egyharmada mondta azt, hogy kültéri felszereltségű nyaralót választana, hogy soha ne kelljen elhagynia az ingatlant.
Mesterséges intelligencia
Míg 2023-ban csak az utazók 6 százaléka használta a ChatGPT-t az utazása megtervezéséhez, az Expedia jóslata szerint az eddiginél nagyobb teret nyer majd a mesterséges intelligencia 2024-ben. Az utazók fele nyitott rá, hogy a ChatGPT-hez hasonló szoftverekkel tervezze meg az utazását, minden harmadik válaszadó szerint pedig ez nagyon hasznos eszköz az utazáshoz.
Forrás: Time Out