Az európai autómentes napot 1998 óta minden évben szeptember 22-én tartják, melynek célja, hogy felhívják az emberek figyelmét a megnövekedett autóforgalom okozta környezeti, baleseti és városképi problémákra, valamint a fenntartható, környezet- és emberbarát városi közlekedés előnyeire. Az idei év mottója: "Takarékoskodj az energiával!". De vajon melyik európai városokban nem közlekednek egyáltalán autók? Mi utánajártunk!
Giethoorn, Hollandia
A gyönyörű holland Giethoorn városában még a postás is csak csónakkal jár. A 13. században vállalkozó szellemű szerzetesek jártak ide, és kiásták a csatornákat, hogy tőzeget szállítsanak. Hollandia úgynevezett „Észak Velencéjének" lakói a kerékpárokra, kajakra és kenukra támaszkodnak, a települést több mint 90 kilométernyi vízi útvonal veszi körül. A kis csatornákon a helyiek elektromos hajókkal közlekednek, a kereszteződésekben táblák és néha tükör is segíti a forgalmat. A csatornákat télen a lakosok jégpályaként is használhatják. A lakosság nagy része a turizmusból él, ugyanis a környék régi házait részben vízparti éttermekké és szállodákká alakították át.
Zermatt, Svájc
A gyönyörű svájci Zermatt városa régóta autómentes, és a Zermatt-tól öt kilométerre lévő Täsch városába sem nem engednek már be autókat. A látogatókat és a helyi lakosokat itt elektromos transzferbusz vagy szállítja a központba, ahol a leginkább preferált közlekedési mód a lovas kocsi. Az Alpok egyik leghíresebb hegyének a lábánál, a Matterhonnál fekvő kisváros valóságos zarándokhely a hegymászás és a kirándulások szerelmeseinek. Zermatt környékének egyik legkülönlegesebb természeti jelensége, a 15 méter mélyen található Gleccserpalota, ahol jégbe faragott alagutakon keresztül lehet közlekedni, miközben lenyűgöző jégből készült művészeti alkotásokkal találkozhatunk.
Gent, Belgium
1997-ben Gent akkori polgármestere, Frank Beke bejelentette, hogy a belga városközpontot gyalogossá teszi, és Európa legnagyobb autómentes övezetévé alakítja. Nem sokkal ezután egy helyi bolttulajdonos töltényhüvelyt küldött neki postán, mert attól tartott, hogy az autómentes közlekedés szellemvárossá változtatja a környéket. Gent autómentes belvárosa ma is virágzik, parkolók helyett játszóterekkel, csatornarendszerrel és Európa egyik legjobb kerékpárút-hálózatával rendelkezik. Állítólag a kontinensen az egy négyzetméterre eső történelmi műemlékek száma itt a legmagasabb.
Oslo, Norvégia
Oslo azt tervezi, hogy 2030-ra szén-dioxid-semleges várossá válik, és ez a törekvés magában foglalja az autók felszámolását is. A teljesen autómentes várossá válás folyamata 2017-ben kezdődött, 300 parkolóhely megszüntetésével (2018-ban további 400 parkolóhely).Ezzel párhuzamosan egyre több utcát zárnak le az autós forgalom elől, a lakosokat pedig arra biztatják, hogy inkább kerékpárral közlekedjenek a városban.
Brännö-sziget, Svédország
A mindössze 800 fős Brännö egy autómentes sziget Göteborg közelében. Brännö felfedezése olyan, mintha visszautaznánk az időben. Itt szinte minden ház fából készült, a fő közlekedési eszközök pedig a kajak és a kerékpár. Ez a sziget egy népszerű madármegfigyelő hely, ezen kívül található itt egy pékség, posta, kávézó és néhány étterem is. A szigetre minden nap indulnak kompok vagy hajók a közeli kikötővárosokból, a brännöi móló pedig azért is különleges, mert a svédek évtizedek óta keringőznek itt minden nyáron naplementekor.
Forrás: Wanderlust, Európai Mobilitás Hét, Car Tour Magazin, Trekhunt