Ennek a kínai lakótömbnek a lakói már 18 éve élnek együtt a vonatokkal, amelyek áthaladnak az épületen, sőt, ott van az állomás is. A hegyvidéki környezetben lévő, zsúfolt, nagyjából 8 milliós Csungkingban (Chongqing) a tervezők szerint szükséges volt, hogy a vonatsín átvezessen a háztömbön.
Csungkingban az utak és vasútvonalak helyének megtalálása igazi kihívás, ennek az állomásnak felépítése pedig legalább megmentette a lakóépületet a lebontástól. A vonat a 19 emeletes lakótoronyban áll meg. Az első öt emelet üzlethelyiségből áll. A 9-19. emeletig – azaz a vonatok felett, – lakások találhatók.
A Liziba állomás, ahol le- és felszállhatnak az utasok a vonatra, a 6. és a 8. emelet között található, így a lakóknak csak ki kell lépniük lakásukból, és fel kell pattanniuk, ha vonatozni szeretnének. Nézzétek!
A vonat az épület 132 méteres szakaszán halad keresztül" – mondta az állomás tervezője, Ye Tianyi.
Ye állítólag 2014-ben azt mondta, hogy a vonatok alig vagy egyáltalán nem rázzák az épületet, mivel a komplexum tartószerkezetei függetlenek a síntől. A vonat légrugós egységgel ellátott gumiabroncsokon közlekedik, és állítólag mindössze 75,8 decibel hangot ad ki. (10 dB egy normál beszélgetés.) A forgalmas vasútállomásról érkező zajok elhárítására pedig zajcsökkentő berendezést építettek. A lakók állítólag nem panaszkodtak a zajra – legalább is az állami médiában tett nyilatkozataik szerint.
Azt mondják, hogy soha nem tapasztaltak zajszennyezést a vonatok miatt. Az egyik lakó, aki a kilencedik emeleten lakott, azt nyilatkozta, hogy csak akkor hallotta az állomásra érkező vonatokat, amikor a környék elcsendesedett. Egy másik lakó – aki a 11. emeleten lakott – azt felelte, hogy ő sem tud rosszat mondani a vonat felől érkező zajról. "Közel kilenc évig éltünk itt, és egyetlen olyan eset sem volt, amikor a vasút zaja miatt panasz érkezett volna. Az utcán hangosabbak az autók."
A közép-kínai város lakótömbjének és vasútvonalának tervezése két évig tartott, és közel négy évig épült. A vasút a város déli végén átívelő Chongqing 2-es vonal része, és 2005-ben készült el.
A „hegyi városként" is ismert Csungking, Kína öt legnagyobb metropoliszának egyike, ahol súlyos helyhiány miatt a várostervezők olyan projekteteket készítenek, amely az optimális helykihasználást testesítik meg.
(Forrás: mashable.com, businesstoday.in)