Pályaudvarok, ahova szívesen berobognánk egy gőzmozdony vontatta szerelvénnyel

A piacok mellett a következő olyan látványosság, ahol megismerhetjük az adott kultúra legapróbb részleteit, az a vasútállomás. Az épület környezete, homlokzata, belső kialakítása mesél történelméről, kultúrájáról, az emberek gondolkodásáról. A világ legszebb pályaudvaraiból hoztunk most párat. A vágány mellett kérjük vigyázzanak! 

India legforgalmasabb vasúti pályaudvarát, a grandiózus, viktoriánus neogótikus stílusban épült Chatrapati Shivaji vasútállomást Mumbaiban találjuk. Az tornyos, csipkézett, kastélyra emlékeztető komplexumot 1878 és 1888 között építették egyszerre használva a brit építési hagyományokat és a tradicionális indiai díszítőelemeket. A bejárati kapuknál megtalálható Nagy-Britannia jelképe az oroszlán, és India szimbóluma a tigris is.

Chatrapati Shivaji vasútállomás UNESCO világörökségi helyszín is egybenForrás: Shutterstock.com

Az épületet Victoria Terminus-ként is emlegetik, mivel az akkor még brit gyarmat az elkészült pályaudvarral tisztelgett az uralkodó, Viktória királynő előtt, aki ebben az évben ünnepelte regnálása 50. évfordulóját.

Naponta hárommillió utas fordul meg a falai között, amiknek a hírnevét tovább fokozzák a bollywood-i filmek és az olyan kasszasikerek, mint a nyolcszoros Oscar-díjas Gettómilliomos.

A Nagy Alma egyik grandiózus szimbóluma

A Grand Central Terminal New York City egyik szimbóluma, és a világ legnagyobb pályaudvara is egyben. Homlokzatán ketyeg a világ legnagyobb Tiffany órája; 1914-es beindítása óta természetesen kellett már javítani az időmérő szerkezetet, ám amikor nekiláttak a restaurálásnak, az végül 12 évig tartott. Ennek az egyik oka, hogy az órához vezető lépcső nagyon szűk, ezért egyszerre nem lehetett sok alkatrészt felvinni, másrészt a károsodások miatt egyesével kellett minden egyes apró részt kivenni, felújítani, pótolni és újra elhelyezni.

Grand Central Terminal, New York CityForrás: USA-Reiseblogger/Pixabay

Itt, a Grand Centralban van a világon a legtöbb peron, összesen 44 darab, plusz 67 vágány. Bár a grandomán állomás nemcsak méreteivel nyűgözi le az embert, mégis van valami lélegzetelállító a hatalmas fogadócsarnokban, melynek mennyezetét arannyal festett csillagjegyek díszítik.

Mintha Gotham City pályaudvara lenne

A Helsinki főpályaudvar helyén már az 1860-as években is állt egy állomás, melyet az évtizedek alatt lassanként kinőtt a város. Az új pályaudvar tervei 1904-ben készültek, az építkezés 1919-ben fejeződött be. És, hogy miért fontosak a dátumok? Azért, mert a pályaudvar nagyon szépen őrzi a kor lenyomatát.

Helsinki főpályaudvarForrás: Grisha Bruev/Shutterstock

Az art nouveau stílusban megálmodott állomás nagyrészt gránitból épült, és a főbejárata mellett is gránitból készült szobrok állnak. A négy, hatalmas, lámpát tartó őr kétség kívül a Helsinki Central legjellegzetesebb vonásai közé tartozik. Az egész épület nagyon elegáns és visszafogott, a gránit tömörségét karcsú ablakok oldják, míg teteje és óratornyának felső része kék színben ragyog, ami nagyon szépen ellensúlyozza a tömör kőfalakat.

Az arannyal díszített Union Station

Los Angeles főpályaudvara szintén ismert lehet a filmkedvelők körében. Rengeteg üldözéses jelenetet vettek már itt fel az elmúlt évtizedekben. Az aranyban csillogó pályaudvart John és Donald Parkinson építészek álmodták és valósították meg. Mesterien egyesítették a spanyol gyarmati stílust az art deco stílusjegyeivel, aminek köszönhetően a múzeumnak tűnő épület a mai napig a város egyik ékköve. Érdekessége még, hogy mennyezetét 23 karátos aranyozással látták el.

Rengeteg amerikai filmen volt az egyik kiemelkedő mellékszereplője ez a gyönyörű helyszínForrás: Shutterstock.com

A lélegző pályaudvar Madridban

A madridi Atocha pályaudvart legelső látásra is besoroltuk a „szép" kategóriába. A spanyol főváros legnagyobb állomása volt 1850-es épülésekor (még ma is ez a legnagyobb), de néhány év után tűzvész pusztított az épületben, ezért újra kellett húzni az egészet. Ma körülbelül 16 millió utas fordul meg itt naponta. Amellett, hogy egy forgalmas pályaudvar, az Atocha igazi közösségi tér is. Több kávézó, üzlet és éjszakai szórakozóhely is működik a falakon belül.

A madridi főpályaudvar eredeti épülete 1851-ben nyílt megForrás: Yulia Grigoryeva/Shutterstock.com

A 90-es évek elején kapta azt a külsőt és belsőt, ahogy ma ismerjük, és akkor hozták a tervezők a legvagányabb döntést is a pályaudvar történetében: egy 4000 négyzetméteres trópusi esőerdőt telepítettek a hatalmas fogadócsarnok kellős közepére. Ez az egyetlen olyan pályaudvar a világon, amelyikben egy élő és lélegző botanikus kert van. Körülbelül 7000 növény található a kertben, de halakat és teknősöket is lehet látni a fák körül kialakított tavacskákban.

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek