Nyugat-Európa számos országában a hetvenes években szembesültek a motorizációs robbanás árnyoldalaival, például az állandó közlekedési dugókkal és parkolási nehézségekkel.
Ezekben az országokban, így Hollandiában is ekkor elindult egy "kerékpáros fordulat", azóta pedig a holland, svéd és dán városok infrastruktúrája teljesen átalakult. Hollandiában ma már úgy tervezik a városokat, hogy a lakóházak előtt ne lehessen parkolni, 5 kilométernél rövidebb utakra pedig már kínosnak számít autóba ülni. Erről Révész Máriusz, a Miniszterelnökség aktív Magyarországért felelős államtitkára beszélt egy mai sajtótájékoztatón, amelyen bejelentették, hogy magyarul is megjelent a Holland Kerékpáros Nagykövetség elnevezésű civil hálózat A holland kerékpározás jövőképe címmel összeállított kerékpáros stratégiája, amelyet az aktív Magyarországért felelős államtitkárság minden magyar város polgármesteréhez eljuttat majd, írja az MTI.
Hollandia a világ első számú kerékpáros nemzete, ahol egy lakosra átlagosan 1,3 kerékpár jut - mondta el a kiadvány szerdai budapesti bemutatóján a Holland Királyság magyarországi nagykövete.
Désirée Bonis kiemelte, hogy hazájában rövid távok megtételére jelentősen többen választják a kerékpárt, mint az autót, amit segítenek a kerékpárosbarát beruházások és várostervezési szemlélet is.
Hollandia Magyarországon is régóta támogatja az olyan kerékpáros kezdeményezéseket, mit a Critical Mass vagy az I Bike Budapest felvonulások, együttműködik a Budapesti Közlekedési Központtal, a Magyarországi Kerékpárosklubbal és számos kerékpáros civil szervezettel, jövőre pedig a Veszprém-Balaton Európa Kulturális Fővárosa program keretében is népszerűsíti majd a biciklis közlekedést - tette hozzá.
Az államtitkárság is megkezdte a munkát e téren, hollandiai tanulmányutakat szervez magyar városok vezetői és főépítészei számára a kerékpárosbarát fejlesztések tapasztalatainak megismerésére - közölte az államtitkár, hozzátéve: az egyik tanulmányút során született az ötlet a most megjelent kerékpáros stratégia lefordítására is.
Révész Máriusz elmondása szerint a kiadvány egész érvkészletet nyújt a kerékpárosbarát közlekedés mellett: kisebbek lesznek a dugók, élhetőbbek a városok, tisztább a levegő, egészségesebbek a közlekedők, ráadásul a kerékpározás kevesebbe is kerül.
Nem véletlen, hogy Hollandiában is a hetvenes évek olajválsága idején kezdődött a kerékpáros fordulat. "Kicsit sorsszerű, hogy ma reggel szembesültünk vele: 700 forint lett a benzin ára" - jegyezte meg, hangsúlyozva azonban: az olajársokkra is választ jelent a kerékpáros stratégia.
Révész Máriusz közölte, hogy a most megjelent kiadványt még szerdán eljuttatják online formában minden magyarországi város polgármesterének, arra kérve őket, hogy azt a képviselőtestületekkel is osszák meg.
Mint felidézte, az aktív Magyarországért felelős államtitkárság, előtte pedig az aktív Magyarországért felelős kormánybiztosság az infrastrukturális fejlesztések mellett számos kerékpárosbarát programot is indított, illetve támogatott. Ilyenek az e-bike-ok, illetve az e-cargo biciklik vásárlását ösztönző programok, de immár azt is támogatja az állam, ha a cégek kerékpárt, illetve azokhoz szervizelést biztosítanak a munkavállalóiknak.
Egymillióval több autó fut ma Magyarországon, mint 2010-ben, egy jó kerékpáros stratégia viszont képes csökkenteni a közlekedési dugók számát.
Magyarország két nappal ezelőtt írta alá az Európai Kerékpáros Nyilatkozatot, amely egy átfogó uniós kerékpáros stratégia kidolgozására kéri az Európai Bizottságot, és éppen szerdán indul a magyar kerékpáros stratégia közigazgatási egyeztetése is - mondta el Révész Máriusz.