Aktuális hír a nagyvilágból, hogy a várva várt, teljesen felújított és átalakított londoni Elizabeth Line metróvonalat május 24-én átadták a nagyközönségnek. Ehhez kapcsolódva a Dezeen kulturális és dizájn portál összeállított egy listát azokból a metrómegállókból - szerte a világon - melyeket a 21. század ízlésének megfelelően, ultramodern, és sok esetben futurisztikus stílusban újítottak fel.
Az Elizabeth Line vagy Crossrail felújítása egyébként egy hatalmas infrastrukturális projekt, amelynek során nem csak a megállók, de a szerelvények is megújulnak. A vonalon új, nagy vonatok közlekednek majd 118 kilométeren keresztül. A vonal átszeli Londont így jócskán lerövidítve a menetidőt Dél-Anglia irányába.
The Elizabeth Line 10 megújult föld alatti megállót köt össze, melyeket több híres - az építészeti szakmában elismert - cég és csoport tervezett és készített el.
Űrbázis növényi motívumokkal
A J&A és a Sepanta Design építészeti stúdiók által létrehozott 13 állomást magába foglaló "Line 9" a kínai Chengdu városában található metróhálózat része.
A 22 kilométeren átívelő földalatti vasútvonal állomásai mind olyanok, mintha a tartóoszlopok és falak folyékonyak lennének, a minták és formák pedig a helyi növény- és állatvilágra reflektálnak. És amit a fenti videóban is látszik, a metró kocsik is egyediek belülről.
Tradíció és modernitás Dohában
A lista elején szerepel a vezető nélküli dohai metrórendszerhez épült 37 metróállomás is, melyek mindegyike boltíves, a dohai tradíciókat és az újítások utáni vágyat egyensúlyban bemutató kialakítású. Az állomásokon a holland UNStudio építészeti iroda, illetve a Qatar Rail Architecture Department dolgozott.
♦ Orienktaj megálló, Dánia, Cobe and Arup tervezőiroda
♦ Noord/Zuidlijn metrómegállók, Hollandia, Benthem Crouwel Architects iroda
♦ Vaughan Metropolitan Központimegálló, Kanada, Grimshaw Architects iroda
♦ A Wilhelm-Leuschner-Platz S-Bahn megálló, Németország, Max Dudler
♦ Angle Lake átszálló megálló és pláza, Amerikai Egyesült Államok, Brooks + Scarpa építészeti iroda
♦ Toronto-York Spadina Metróbávítési projekt, Kanada, Will Alsop
A sorozat utolsó listázottja pedig egy magyar metróhálózat megállóit foglalja magába, mégpedig a budapesti 4-es metróét. Az online magazin így ír a mindennapi életünk részévé vált metróvonalról: A helyi építészeti stúdió, a Spora Architects által tervezett M4-es megállók feltárt falakkal és egymást keresztező hatalmas betongerendákkal teremtik meg az egyszerre indusztriális, de mégis levegős hangulatot.
A kialakításnál az volt a cél, hogy az utcaszintről bevezessék a nappali fényt a megállókba, ezt pedig úgy érték el, hogy a tereket inkább fentről lefelé kiásták, nem pedig bányászták.