Úgy tűnik, hogy a vonatozás kezd egyre trendibbé válni. Gyakrabban és gyakrabban számolnak be a különféle utazási magazinok egy-egy újabb, varázslatos utakon közlekedő vasútvonalról, alvókocsis járatról vagy luxusvonatról. Nagy igény mutatkozik erre: nem csak azért, mert egy környezettudatos utazási formáról van szó, de azért is, mert sokkal hangulatosabb tud lenni, mint a repülés.
Ahelyett, hogy egy városszéli repülőtéren várakoznánk órákon át, a vonat percre pontosan indul és hegyek, völgyek, vízpartok látványában gyönyörködhetünk a kocsik ablakain keresztül. Kicsit böngésztünk a neten, és összeszedtünk néhány vonzó útvonalat, amelyet mi is kipróbálnánk.
Budapestről a horvátországi Splitbe
Új kiadványt jelentetett meg a Lonely Planet, Train Travel in Europe címmel, amely a leggyönyörűbb európai vasútvonalakat gyűjti egy csokorba. A könyvben felsorolt útvonalak közül a The Guardian közölt nemrég egy top 10-es listát, amelyben a Budapest és Split között közlekedő alvókocsis járat is szerepelt. Tavaly kolléganőnk is kipróbálta ezt a járatot, úti beszámolóját itt olvashatjátok.
Olaszország: a Cinque Terre partján
Az olasz csizma északnyugati partján fekszik a Cinque Terre névre keresztelt 18 kilométeres sziklás partszakasz. A világörökségi helyszín nevét arról az öt színes és rusztikus faluról kapta, amely a partszakasz mentén fekszik.
A vonatút vonzerejét többek között az adja, hogy a terület máshogy nehezen közelíthető meg, na meg persze a türkizkék Ligur-tengerbe zuhanó sziklák, a gyönyörű szőlőültetvények és az olajfaligetek látványa. A regionális vonatok mind az öt Cinque Terre faluban megállnak, de ha megállás nélkül tesszük meg az útvonalat, akkor 40 perc alatt érünk Levontóból La Speziába.
Norvégia: Dombasból Andalsnesbe
A norvégiai Dombåsból Åndalsnesbe közlekedő Rauma Line vonat szenzációs hegycsúcsokat, csipkézett sziklafalakat, szélfútta fennsíkra felvezető hegyi lejtőket ígér. A vasútvonal a Rauma folyó mentén halad egészen a folyó torkolatáig.
Az út egyik fénypontja, amikor a szerelvény áthalad a Reinheimen Nemzeti Parkon. Itt található egy hihetetlenül keskeny és meredek völgy, ami felett a Kylling nevű vasúti híd húzódik. Az utasok ezen a hídon is átrobognak. A 114 kilóméter hosszú vonatút másfél órát vesz igénybe, pedig napokig is tarthatna, olyan látványos.
Szicília: Palermóból Cataniába
A Frecciabianca nemrégiben egy vadonatúj útvonalat nyitott, amely a szicíliai fővárost, Palermót köti össze a második legnagyobb várossal, Cataniával, melyek a sziget legtávolabbi (és legszebb) sarkai. A vonal a sziget viszonylag turistáktól mentes központi részén keresztül húzódik, megállva Caltanissettában és Ennában is.
Az utazás a tengerparton ér véget, közvetlenül a kikötő mellett, ahonnan szárnyashajóval juthatunk ki a szárazföldre. A vonatút vonzerejét az adja, hogy egyetlen út alatt láthatjuk a sziget gyönyörű strandjait, festői hegyláncait és megkóstolhatjuk egyedi ételeit is.
A svájci Locarnóból az olaszországi Domodossolába
Nem hivatalosan "A száz völgy vasútvonalának" is nevezik a vízesésekben, gesztenyés ligetekben, zöld tájakban és szőlőültetvényekben gazdag útvonalat a svájci Locarno és az olaszországi Domodossola között. A vonal csúcspontjai közé tartozik az Intragna falu közelében lévő Isorno-híd, valamint az Intragnánál elterülő szurdok.
Az 52 kilométer hosszú vasútvonal két órát vesz igénybe. Ha ezt az útvonalat választjuk, semmiképp se hagyjuk ki a sétát a 80 százalékban Olaszországban, 20 százalékban Svájcban fekvő Lago Maggiore tó partján.
Skócia: Fort Williamtől Mallaig-ig
A skóciai West Highland Line annyira látványos, hogy a Harry Potter-filmekben is feltűnik a Roxfort Expressz útvonalaként. A Fort William és Mallaig között közlekedő vonat zord felföldek, elszigetelt tavak, hullámzó partvonalak mentén halad, elsuhan Nagy-Britannia legmagasabb hegye, a Ben Nevis mellett, és átsiklik a híres glenfinnani viadukton.
Az útvonalon nyaranta egy gőzmozdony is közlekedik, ami még hangulatosabbá teszi az utazást. A 67 kilométeres útvonal, másfél óra alatt ér Fort Williamből Mallaig-ba.