Nemrég írtunk arról, hogy népszavazást kezdeményeztek Berlinben arról, hogy autómentessé tegyék-e a város egy jelentős részét, Barcelonában pedig már meg is született az elhatározás, hogy majdnem teljesen autómentes zöld övezetté változtatják az egész belvárost a következő évtizedben.
Most az osztrák fővárosról érkezett hasonló hír: 2040-re várhatóan kitiltják Bécsből a benzin- és dízelüzemű járműveket, és betiltanák az egyedi olaj- és gázkazánokat is, adta hírül Bécs Város Külképviseleti Irodája. Új-Delhi egy hasonlóan radikális tilalmat már életbe is léptetett: január eleje óta bezúznak minden legalább 15 éves benzines autót, amit tulajdonosa elmulasztott "deregisztrálni", azaz kivonni a forgalomból, írja a raketa.hu.
Az osztrák főváros klímavédelmi menetrendet dolgozott ki, amely szerint 2040-re kitiltják Bécsből a benzin- és dízelüzemű járműveket és helyette inkább a környezetbarát közlekedésrre helyezik a hangsúlyt. A cél, hogy Bécs is „15 perces város" legyen, vagyis gyalog, biciklivel vagy tömegközlekedéssel bárhova el lehessen érni 15 perc alatt, ami a mindennapi élethez szükséges, és saját autó nélkül is boldogulni lehessen. Ehhez a város a jövőben háromszor akkora összeget költ a közösségi közlekedéssel, biciklizéssel és gyaloglással kapcsolatos infrastruktúra kiépítésére, mint útépítésre, és már 2040 előtt elektromos járműre cseréli a tömegközlekedés összes járművét.
2040-re betiltanák az egyedi olaj- és gázkazánokat is, amelyekből jelenleg több mint 400 ezer található még a bécsi háztartásokban. Helyette a klímabarát fűtési rendszereket támogatnák, illetve megkönnyítenék például a napelemes rendszerek telepítését. Annyira, hogy a kisebbekhez még engedély sem kellene.
Bécshez hasonlóan Új-Delhi is radikális lépésre szánta el magát a közelmúltban a levegőminőség javítása érdekében. Az új szabályok értelmében az indiai főváros kivonja a forgalomból a tíz évnél idősebb dízelmotoros illetve a 15 évnél idősebb benzines autókat és más közúti járműveket, mint például a motorokat és a traktorokat.
Az új év első napján a deregisztrációk el is indultak: rögtön több mint százezer tíz évesnél idősebb dízel autót vontak ki a forgalomból. A 15 évnél fiatalabb kocsiknál egy kiskaput azért még nyitva hagytak a hatóságok: a tulajdonosok egy másik indiai városban még újraregisztrálhatják az autót, vagyis ezek a kocsik még forgalomképesek maradnak.
Akinek viszont 15 évesnél öregebb az autója és nem intézkedett időben, legfeljebb a kertjében vagy a garázsában nézegetheti a kocsit, mert akár az utcán parkoló idős, deregisztrált járművet is bármikor elszállíthatják a zúzdába.