A velencei hajószabályozás ügye először majdnem 10 éve, 2012-ben merült fel, azután hogy az év januárban a Costa Concordia tengerjáró zátonyra futott a toscanai Giglio szigeténél. A tragédiát követően a velencei hatóságok attól tartottak, hogy hasonló katasztrófa történhet a lagúnákban is, és a velencei lakosság is tiltakozni kezdett az óriási hajók bejárása miatt.
2013-ban aztán a Szent Márk-medencébe torkolló két nagy csatorna egyikéből, a Giudeccából kitiltották a 96 ezer tonnásnál nagyobb kirándulóhajókat, és napi ötre csökkentették a Szent Márk-tér előtt - a Giudecca-csatornán - elhaladó, 40 ezer tonnásnál nagyobb hajók számát, ám 2015 végén ezt a szabályozást visszavonták. Ugyanakkor egy ideiglenes határozat szerint a Szent Márk-tér közeléből kitiltották a 100 ezer tonnásnál nagyobb óceánjárókat, 2017-ben pedig döntés született arról, hogy ezeknek a hajóknak kevésbé látványos kerülőúton a szárazföldön fekvő Marghera városrész egykori ipari kikötőibe kell menniük.
2019 júniusában viszont újabb baleset történt, melynek során egy tengerjáró egy kisebb turistahajónak ütközött a Guidecca-csatornánál, így augusztusban ismét terítékre került a tengerjárók kitiltásáról szóló szabályozás módosítása, 2020 augusztusában pedig több tengerjáró is egyszerűen kihagyta körutazási útvonalából a lagúnák városát.
Most arról szólnak a hírek, hogy több olasz minisztérium együttesen ötletpályázatot írt ki, amelynek célja, hogy műszaki és gazdasági javaslatokat és projekteket gyűjtsön a 40 ezer tonna feletti személy- és áruszállító hajók kikötőinek megépítésére, vagyis várható, hogy a belvárosba engedett hajók méretlimite is csökken.