Grant Shapps, brit közlekedési miniszter jóváhagyásával mégis megépül az az alagút, amellyel az angliai Stonehenge körzetének gépkocsiforgalmát tervezik csillapítani – írja cikkében a The Guardian.
Európa egyik legjelentősebb őskőkori építménye közel 5000 éves, a világ egyik csodájaként tartják számon, a napokban elfogadott terv értelmében pedig hamarosan 2,9 kilométer hosszú alagút épül a közelében. Az alagútban futó autóút része annak a kétmilliárd font költségvetésű útfelújítási programnak, amellyel a világörökség részét képező 25 négyzetkilométernyi terület közlekedési problémáit tervezik megoldani.
A közlekedési miniszter a tervezési felügyelőség javaslata ellenére hagyta jóvá a projektet, mert a tárcavezető szerint az alagút több hasznot termel majd, mint amennyi kárt okozna. A régészek szerint azonban a munkálatok káros hatással lesznek a Stonehenge-re, mivel az alagút mindössze néhány száz méterre húzódik majd a világörökség részét képező területtől. „Az alagút mindkét végén ki kell majd ásni a földet az autóút és a hatalmas alagútbejáratok miatt, rengeteg betont kell majd beépíteni, és nagyobb útkereszteződéseket fognak kialakítani a világörökségi terület mindkét oldalán. Ez viszont hatalmas pusztítást jelent" – részletezte Kate Fieden régész a Stonehenge körüli alagút-építéssel kapcsolatos problémát legutóbb a német ARD csatornának, angolul tudók ebben a videóban hosszabban is meghallgathatják a vele készített interjút.
Mindeközben Kate Mavor, az angol örökségségvédelmi hivatal vezetője üdvözölte a döntést, amelynek kihirdetési napját a „Stonehenge történetének mérföldköveként" értékelte. Úgy véli, hogy az egyébként rendkívül zajos, összesen 150 kilométer hosszú "A303-as autóút egy szakaszának alagútba helyezése újraegyesíti majd Stonehenge-t és a környező őskori tájat, és segít a jövő generációinak jobban megérteni és értékelni a világnak ezt a csodáját"– utalt ezzel arra, hogy a hivatal már régóta aggódik a műemlék térségének autóforgalma miatt, mert több tízezer gépkocsi halad el naponta a Stonehenge és a körzetében lévő régészeti lelőhelyek mellett. És amiatt is számtalanszor panaszkodott már, hogy az erős forgalom és az általa keltett zaj zavarja a látogatókat a műemlék élvezetében, megértésében.
A brit kormány öt évvel ezelőtt állt elő először, akkor még egy négykilométeres alagút építésének tervével arra hivatkozva, hogy csak egy hosszabb alagút nyújthatna megfelelő védelmet a Stonehenge-nek. A projektet azonban kezdettől fogva sokan bírálták, többek között annak kapcsán, hogy az alagútból kiszűrődő fénysugarak károsítani fogják a kőtömbökből és földsáncokból álló építmény eredeti küldetését, a téli és a nyári napfordulók megünneplését. Végül a kormány megváltoztatta az alagút nyomvonalát, hogy a kijárata ne zavarhassa a lemenő nap látványát a téli napfordulón.