A legnagyobb keresőmotor évek óta figyeli, hogy milyen utazási célpontok érdeklik a magyarokat, és ahogy tapasztaljuk, bizony ezek a kedvencek minden évben változnak. Idén januárban egyébként a Google már listázta azt a tíz célállomást, amelyek 2020-ban várhatóan a legnépszerűbbek lehetnek a világ utazói körében.
Akkor a rangsort az alapján állították össze, hogy mely hotelek globális – tehát a bolygónk bármely részén bepötyögött – keresési találatai nőttek a legtöbbet 2020-ra a 2019-es és 2018-as évekhez képest, amely alapján januárban még Vietnámot, Brazíliát és Koreát jósolták a dobogós helyekre. Már csak ezért is érdekes a Google ma délelőtt közzétett, legfrissebb elemzése, amelyben a turizmussal kapcsolatos magyarországi keresési trendeket 2019. január és 2020. szeptembere közötti időszakra vonatkoztatva mutatja meg.
"Magyarországon a turizmus témájú keresések volumene a 2020-as év elején 10-15%-kal haladta meg az előző év azonos időszakának számait. A COVID–19-járvány azonban látványosan megtörte ezt a trendet: március, április és május hónapban jelentős csökkenés volt megfigyelhető a keresések számában, így 2019 azonos időszakához képest idén áprilisban mintegy 50%-kal volt alacsonyabb a turizmussal kapcsolatos böngészések száma, de a nyári időszak is csak a 2018-as szintet érte el, ami a tavalyi adatokhoz képest átlagosan 15%-os csökkenést jelent" – olvasható a Google riportjában.
2020 a hazai úti célok keresésének éve
A fentebb már említett időszakban szinte egyenlően oszlottak meg a külföldi és a hazai desztinációkra irányuló turisztikai keresések (55-45%). Az idei évben azonban a Magyarországról indított turisztikai keresések 72%-a irányult belföldi célokra, míg a külföldre vonatkozó keresések 28%-ra estek vissza.
Magyarországról külföldi országokra 41%-kal kevesebbet kerestünk 2019-hez képest. A drasztikus csökkenés mellett a legnépszerűbb úti célok sorrendje is megváltozott: 2019 azonos időszakához képest Horvátország átvette a vezetést Olaszországtól, utóbbi desztináció egyébként a legnagyobb volumencsökkenést szenvedte el a vizsgált időszakban: idén közel 70%-kal csökkent az országra irányuló keresések száma.
Többet gugliztunk kempingekre és kisebb vendégházakra
A Google keresési adatai alapján tehát a magyarok nem mondtak le teljesen az utazásról idén nyáron sem, azonban szokásaik nagyban változtak. Ez a változás a választott szálláshelyek típusain is meglátszik. Habár a turisztikai jellegű kereséseken belül a hotel kategória továbbra is háromszor akkora, mint más szállástípusok, 2020 március-szeptember időszakában az "egyéb szálláshelyek"(apartmanok, panziók, vendégházak stb.) és a kempingek népszerűsége a járvány ellenére is 10%-os növekedést ért el 2019 azonos időszakához képest.
Ha pedig a szállás kategória pontos keresési kifejezéseit nézzük, az is kiderül, hogy a legnagyobb növekedés a vidéki és "nem hotel" típusú böngészéseknél figyelhető meg, helyenként két-háromszoros növekedést mutatva az előző évhez képest. A legnagyobb emelkedés a "wellness faház szállás" (+383%), a "szállás Tisza-tó" (+142%), az "erdei szállás" (+140%) és az "olcsó balatoni szállás" (+129%) keresési kifejezéseknél volt tapasztalható.
Vidékre és természetközelbe terveztünk menni
A kevesebb ember, a nagyobb terek és a természet közelsége is magyarázhatja, hogy a vizsgált időszak legnagyobb nyertesei turisztikai szempontból a vidéki desztinációk.
Hatalmasat nőtt az érdeklődés a vidéki településekkel kapcsolatban, többek között a Tisza-tó partján fekvő Poroszló (+58%) vagy Tiszafüred (+22%), a Balaton környéki települések, amelyek közül látványosan kiemelkedik Badacsonytomaj (+30%), a Békés megyei Szarvas (+19%), vagy a Kelet-Magyarország Káli-medencéjeként is emlegetett Noszvaj (+14%) iránt.
A COVID negatív hatása leginkább a fővárosban látványos: a TOP10 legkeresettebb magyarországi város közül a legnagyobb visszaesést tapasztalta a keresési adatok alapján (-54%).
A vidék dominanciáját mutató trendek a látnivalók népszerűségének alakulásán is meglátszanak: a Balaton környéki és természetközeli látványosságok tudták a legnagyobb népszerűség-növekedést elkönyvelni 2020 vizsgált időszakában. A Folly arborétum keresései például 107%-kal nőttek 2019 azonos időszakához képest, de a Turai kastély (+208%) és a Rudabányai tó (+109%) iránti érdeklődés is hatalmasat emelkedett ezekben a hónapokban.
♥ Az alföldi kisváros, amelynek szinte saját tengerpartja van
♥ Csokoládékrémes masszázzsal lazíthat a Tenkes kapitányának városában
♥ Szőlőhegyek ölelésében, őzek társaságában fürdőzhet a 100. magyar városban
♥ Az alföldi kisváros, ahol egyszerre érezheti magát liliputinak és óriásnak
♥ Fedezze fel a magyar Sixtus-kápolnát és a hajdani tengeri élet nyomait ebben a kisvárosban!
♥ A Bodrog-parti város, melynek történelmét szabadságharcosok írták