Végigsétálni Malajzia egyik legszebb panorámás függőhídján, körbejárni a különleges élővilágnak otthont adó mangrove-erdőt, vagy behajózni a naplementébe az Andamán-tengeren ringó jachton – és ez még mindig csak néhány dolog, amiért évente több mint három millió turista keresi fel Langkawi szigetét. Nem is nyújtjuk tovább a sorokat, inkább azt javasoljuk, tartsanak velünk a természet egyik legbarátságosabb oázisába, a békét, jókedvet és szeretetet párologtató emberek szigetére.
Langkawi egzotikus szigetvilága Malajzia északi részén, az Andamán-tengeren található, 99 állandó és két mesterséges szigetből áll, köztük több olyannal is, amelyek csak apálykor bukkannak elő. A szigetvilág központja az azonos nevű Langkawi sziget, melynek 153 ezer lakosa van, akiknek jelentős része halászatból vagy rizstermesztésből él. Egyes partszakaszairól szabad szemmel is ellátni Thaiföldre, amelyet mindössze egyórás kompjárat választ el Langkawitól. A sziget a nevét az itt élő vöröses-barna sasokról kapta, amelyet a malájok helang-nak, rövidítve lang-nak hívnak, a kawi pedig a vöröses-barna színt jelöli.
Langkawin az augusztus a legcsapadékosabb hónap, a legszárazabb időszak pedig decembertől februárig tart. És bár márciustól novemberig már számolni kell a trópusi záporokkal, ezek sem a levegőt, sem a langyos tengert nem hűtik le, vagyis erre a néhány hónapra is nyugodtan tervezhetik nyaralásukat. És hogy merre induljanak, ha már szívesen felkelnének a két pálmafa között felállított nyugágyból, és egy picit többre vágynak a fehér homok, türkizkék víz látványánál? Mutatjuk.
Hajózhatnak a naplementében!
Sunset Cruise néven kínálják azt a kora esti, jellemzően háromórás programot az Andamán-tengeren, amelyre érdemes fürdőruhával is készülni, mert naplemente előtt még egy csobbanás is belefér a jacht fedélzetéről. Miután ugyanis a kishajó kellő távolságra elhagyta a partot, a motort leállítják, kidobják a rácsos kötélhálót, amelybe a vendégek - a hajó hátsó lépcsőjén a tengerbe merülve - kapaszkodhatnak, majd amikor ismét rákapcsol a kapitány, megkezdődik a pár perces vontatás.
Aki nem szeretne a hajó után lobogni, az a fedélzetről lógathatja lábát, gyönyörködhet a tengerből kiemelkedő, mészkőből formált magaslatokban, egzotikus fogásokat kóstolgathat, alkoholos italokat vagy gyümölcsleveket kortyolgathat, és mindeközben elmerülhet a látványban a háttérben duruzsoló zene segítségével. Szinte minden hajó elhalad a sziget jelképe, a 12 méter magas és 18 méter széles, széttárt szárnyú sas szobra előtt, amelyet 1,8 millió ringgitből, azaz 134 millió forintból állíttattak őrszemként a kikötőbe, és amelyet büszkén mutatnak meg minden turistáknak.
Sunset Cruise: A szigeten több szolgáltató is szervez ilyen programot különböző helyszínről indítva a 8-20 fő befogadására alkalmas kishajókat. A program ára fejenként 300-350 maláj ringgit körül mozog, itt pl. 280 ringgit (21 ezer forint), amely tartalmazza a korlátlan ital és ételfogyasztást, és az oda-vissza transzfert a szállodától.
De csónakázhatnak a mangrove erdő szélén is!
Mert ugye be a mangrove-erdőbe, a vízben burjánzó gyökerű fák mocsaras területére nem engedik be a csónakokat és a motoros kishajókat, de pár méterre tőlük így is lehet látni mindazt, amiért a Kilim Karst Geoforest Park az egyik legnépszerűbb turistalátványosság a maláj szigetvilágban.
Langkawi trópusi paradicsoma, azon belül is ez a zöld geoparkja 2006-ban kapta meg - Délkelet-Ázsiában elsőként - az UNESCO Globális Geoparkja címet, amelyből mindössze 64 létezik az egész világon. Ezzel pedig a helyiek arra tettek vállalást, hogy a lehető leggondosabban, a fenntartható fejlődést és az ismeretterjesztést is szem előtt tartva őrzik meg geológiai örökségüket – például ezt követően zárták be a márványbányáikat is, amelyet néhány évtizede gyakorlatilag saját maguk alól, a márvánnyá kristályosodó mészkőszigetekből és az azokon álló hegyekből termeltek ki.
És azok a maláj emberek, akikkel mi találkoztunk, ma már érezhetően hisznek is abban, hogy az élet nem választható el a kultúrától, a társadalomtól és a természettől, mert amint az egyik érdeke csorbul, a geológiai vagy biológiai sokféleség szinte azonnal veszélybe kerül.
A közel 100 négyzetkilométeres terület a mangrovefák között megbújó vidrák, gyíkok, tarisznyarákok és makákók otthona, a szeptembertől márciusig tartó vándorlási időszakban pedig a változatos madárvilágé. Ebben az időszakban gyakran szerveznek a turistáknak sasetetéssel vagy legalábbis saslessel egybekötött hajótúrákat, de az erdőlátogatást jellemzően egy sziget-megállóval is tarkítják.
Például a denevérek barlangját rejtő szigetnél, ahol hiába hívják fel táblákon is a turisták figyelmét a csendre és a vaku mellőzésére, a több száz, talán csak az álom miatt himbálózó denevér látszatra már hozzászokott a villanásokhoz és az állandó látogatói morajhoz. A mintegy százméteres, fejjel lefelé lógó szigetlakók mellett elvezető sétaútvonal aztán egy fapallós ösvénybe torkollik, ahol ételt kolduló, sokszor laprágóval is beérő majmok állnak őrséget a korlát mellett. A legjobb, ha önök nem tartanak kezükben semmilyen ételt, és betartják a legalább egyméteres távolságot a szemtelenül kíváncsiskodó makákóktól.
Mangrove-túra ára: A Kilim-folyó mentén haladó hajóútért 200 és 500 ringgit (15 és 37 ezer forint) közötti összeget kérnek el, attól függően, hogy hány mészkőbarlangba viszik a látogatókat, és hogy tartalmaz-e a végén egy, a halgazdaság ringatózó mólóján elkölthető ebédet. A hajós túrához azonban minden esetben jár egy tapasztalt szakvezető, de aki saját tempójában szeretné felfedezni a térséget, az bérelt csónakkal vagy kajakkal is nekivághat a mangrove-rengetegnek. Napszemüveget, napvédőt és egy palack vizet mindenképp vigyenek magukkal, és kényelmes, komfortos öltözékben induljanak a túrára!
Vagy inkább lombkorona szintre vágynak?
Akkor keressék meg az Umgawa zipline parkot, ahol különböző magasságban, az esőerdő fái között kifeszített köteleken csúszhatnak szakadékok és a 91 méteres magasságból lezúdúló Telaga Tujuh vagy csak Seven Wells-ként emlegetett vízesés felett, amely a hegy különböző szintjein a víz által kivájt hét medencéről kapta a nevét. Az összesen két kilométer hosszú pálya legmagasabb állomáspontjairól az Andamán-tenger is gyönyörűen belátható.
Egy két és félórás program alatt 12 különböző hosszúságú szakaszon és három kifeszített fapallón kell átjutni, ahol a talajtól számított legmélyebb pont 80 méter, a leghosszabban becsúszható pályaszakasz pedig 200 méter. A zipline-t ötéves kortól ajánlják, de a 30 kg-os testsúly alatti gyerekek csak az animátorral tandemben repülhetnek végig a drótkötélen.
Zipline ára: A leghosszabb, két és félórás programért - ha 15 nappal előre foglalnak időpontot - 459 ringgitet (26 ezer forintot) kell fizetni, amelybe egy kisebb, a pálya bemutató szakasza előtt készített néhány fotó is beletartozik (beöltözve a teljes menetfelszerelésben, sisakban és ülőhámban).
Sétáljanak végig Malajzia egyik legszebb függőhídján!
A reptértől negyedórás, az előbb említett kalandparktól pedig kétperces autóútra található az Oriental Village, ahol a harminc egyedi tervezésű, maláj és keleti stílusú épület étteremnek, galériának, hotelnek és üzleteknek ad helyet. Az egész 1987 óta valóságos duty free menyország: Langkawi ugyanis vámmentes övezet a maláj szigetvilágban, így pl. az alkohol, a szemüveg, a karóra, a ruha, a parfüm és az autó is jóval olcsóbb, mint Malajzia többi részén, ahol mindezért háromszoros, négyszeres árat is elkérnek. De persze ez a tematikus bevásárló negyed nem csak ezért érdekes.
Hanem azért, mert innen indul a világ állítólag legmeredebb kabinos felvonója (SkyCab) a világ egyik legszebb panorámáját nyújtó függőhídjához, a Gunung Machinchang hegy csúcsán (708 méter magasan) található Langkawi Sky Bridge-hez. Pontosabban a híd egy picit lentebb van, kb. 660 méter magasan, ezért miután kiszálltunk a csúcson a gondolából, egy siklóval (SkyGlide) kell lemennünk a függőhíd szintjére. Aki nem várna erre, az gyalog is elindulhat. A felső állomástól ugyanis 2,5 kilométer hosszan a Sky Trail túraösvény is elvezet az erdőn keresztül a középső állomásig – bár az út nincs karban tartva, és figyelni kell a jelzésekre is, mert könnyen eltévedhet az ember.
A 2005 óta besétálható híd közel két méter széles, 125 méter hosszú, és szándékosan lusta S-alakúra tervezték az ívét, hogy séta közben akár fejforgatás nélkül is a lehető legjobban belátható legyen a környezet. A 2015-ös felújításakor a betonpadlózatra néhány ablakot vágtak, amelyeknek ma az üvegen fekve szelfizők örülnek különösen.
A Sky Cab minden hatodik kabinja üvegpadlós, így ha van olyan szerencsés, hogy a sorban állás után pont egy ilyenbe sorolják be, akkor a mintegy 2,2 kilométeres, 10 percig tartó útvonalat talp alatti panorámával kiegészítve élvezheti. A felvonóhoz kapcsolódó érdekesség, hogy mivel a kétezres évek elején a Gunung Machinchang meredeksége miatt nem volt kitaposott földút a tetejére, ezért az összes szerkezeti elemet helikopterek és kifeszített munkakábelek segítségével kellett felemelni, és fenn a csúcson összeszerelni.
Például a Qatar Airways járataival Dohán keresztül. A katari légicég naponta kétszer, reggel 8.05-kor és délután 16.20-kor is indít járatot Budapestről Dohába. (Nyáron a menetrend az óraátállítás miatt picit módosul, erről bővebben itt olvashat.) A gép éjfél körül érkezik a katari fővárosba, ahonnan hajnali 3 óra10 perckor egy Dreamliner fedélzetén reptetnek át a trópusi paradicsomba. És szükség is lesz a géptípus minden kényelmi faktorára, mert az út hét órán át tart majd, a Dohától számított ötórás időeltolódás miatt pedig este hétkor száll majd le a gép. A légitársaság ezt a járatát Dohából tavaly október óta hetente ötször közlekedteti Penang érintésével Langkawi szigetére.
Újságírónk a Qatar Airways és a Langkawi Development Authority (LADA) által szervezett tanulmányút keretében járt Langkawin.