A lakókocsis utazás koncepcióját mindenki jól ismeri. Csak felcuccolunk, felvesszük az autót valamelyik kölcsönzőben, és már irány is az országút. Arra megyünk, amerre akarunk, ott és annyi időre állunk meg, ahol szeretnénk, és még a szállás miatt sem kell aggódnunk. Minden adott, hogy szabadnak érezzük magunkat. Most képzeljük el ugyanezt úgy, hogy nem a szárazföldön közlekedünk, hanem a vízen. Nyugat-Európában egyre népszerűbb kikapcsolódási forma a csatornahajózás. Romantikus fűzfákkal szegélyezett csatornákon csoroghatunk végig Franciaországban, kiköthetünk a középkori városok mellet, bejárhatjuk a borvidékeket, vagy fürödhetünk a homokpadokkal teli folyókban, de hajókázhatunk Velence gondolái között is. A járművűnk pedig nem csak egy közlekedési eszköz, hanem a saját úszó apartmanunk.
Najó, ez csodásan hangzik, gondoljuk, de mi még soha nem vezettünk hajót, jogosítványunk sincsen. Az igazán izgalmas, hogy nem is kell! A csatornahajókat állítólag nem nehéz kormányozni, semmi speciális tudást nem igényelnek. A hajókölcsönzők néhány óra alatt mindent megtanítanak, és egy részletes útmutatót és egy dvd-t is adnak a foglaláskor, így már jó előre felkészülhetünk minden esetleges problémára.
Nagyrészt csak olyan csatornákra engednek fel, amik el vannak zárva a nemzetközi és a teherforgalom elől, így a baleseteknek kicsi az esélye. A hajók egyébként sem haladnak gyorsan, Angliában például 6,5 km/h a maximum megengedett sebesség, ami nagyjából a gyaloglásnak felel meg, így nem mondhatnánk, hogy a csónak száguld.
Magukat a csatornákat régen azért építették, hogy árukat szállítsanak rajtuk. De a keskenyebbeket ma már nem a teherszállítók használják, hanem a nyaralóhajósok. A régi ipari kanálisok ilyen jellegű kihasználása egyébként az angolok és a franciák találékonyságának köszönhető. De szinte az összes európai országban kipróbálhatjuk ezt az izgalmas üdülési formát. Attól függően hova utazunk, bizonyos folyókon, tavakon vagy akár a tengeren is hajózhatunk. Itt azonban már több nehézség adódhat a folyó sodrása, és az áradások miatt, de a hajókölcsönzők mindig jelzik ha az adott útvonal inkább a haladó hajósoknak ajánlott.
Hova menjünk?
Na de, hogy álljunk neki egy ilyen utazás megszervezésének? Először is el kell döntenünk hova szeretnénk utazni. Városba vagy vidékre mennénk inkább? A kulturális látnivalók érdekelnek, vagy a természeti szépségek vonzanak? Jó lenne ha strandolni, és horgászni is tudnánk? Esetleg kifejezetten gasztronómiai különlegességekre vágyunk? Fontos szempont lehet az odajutás is: mennyibe kerül, mennyi ideig tart, van-e közvetlen repülőjárat Budapestről. Vonattal mennénk vagy inkább autóval? Szerencsére a hajókölcsönzők részletes tájékoztatással szolgálnak a választandó úti célról.
A lakóhajózók legkedveltebb úti célja Franciaország, a csatornahajózás szülőhazája. A kereskedelmi hajózásra épített csatornahálózatot már az 60-as évek óta használják a nyaralóhajósok.
Ha szívesen egybekötnénk a kulturális látnivalókat egy kis borkóstolással, a Dél-Franciaországi Canal du Midi jó választás lehet. A 300 éve felépült csatorna Languedoc borvidékének szívében épült fel. A történelmi jelentőségű csatornán, ami egyébként zsilipjeivel, gátjaival, hídjaival és alagútjaival egy építészeti remekmű is, Tolouse-tól egészen a tengerig eljuthatunk. De hajózhatunk Burgundiában, Bretagne-ban, és a Lot folyó vadregényes vidékén is.
Ha nem kifejezetten az a célunk, hogy napokra kiszakadjunk a civilizációból, akkor érdemes fontolóra venni a vízre épült városokat, például Velencét. Mint azt jól tudjuk, a mocsaras szigetekre épült várost az iszapba vert fa cölöpök milliói tartják. Itt tehát nem is a csatornákat kellett felépíteni, hanem épp fordítva, a szárazföldet kellett megteremteni. Miközben a gondolák és vaporettók között hajózunk, a városnak egy új arca tárulhat fel előttünk. Ha már itt vagyunk, az egész lagúnát érdemes bejárni.
Velencéhez hasonlóan számos csatorna szeli át Amszterdamot, Gentet vagy Brugget is, amik szintén érdekes úti célok lehetnek.
De akár Prágán is végigcsoroghatunk, majd bejárhatjuk a Moldva és az Elba menti történelmi városokat, a folyókban pedig még fürödni is lehet. Ha szempont, hogy lehessen strandolni, akkor javasoljuk a Mazuri tavakat Lengyelországban, vagy a Lago Grandet Portugáliában.
Angliát nem csak a csatornák menti tipikus angol pubok és vidéki házak miatt érdemes választani, hanem a kissé furcsa formájú, színesre festett fa hajó, az úgynevezett "narrowboat" (keskeny hajó) miatt is. A 19. századi ipari forradalom idején kialakult hajótípus meglepően hosszú lehet: akár a 22 métert és elérheti. Ugyanakkor szokatlanul keskeny, mindössze 2.08 méter, hogy elférjen a tipikusan szűk angol csatornákon. A különböző színűre festett hajókat régen rózsák és középkori várak képeivel dekorálták, és sok helyen még ma is őrzik ezt a hagyományt.
A zsilipektől sem kell tartani
Sík terepen egy kicsit egyszerűbb a kapitány dolga, ha azonban dombos vidékre megyünk, akkor számolnunk kell azzal, hogy zsilipeken kell majd áthaladnunk. Vannak helyek, ahol egy erre kijelölt személy üzemelteti a zsilipet, így nincs sok dolgunk, másutt viszont nekünk kell saját kezűleg nyitni és zárni a kapukat. Ez azonban ne riasszon el senkit attól, hogy azt az utat válassza, amelyiket szeretné. A hajókölcsönzők részletesen elmagyarázzák a teendőinket, és maga a művelet egyébként sem tűnik annyira bonyolultnak. Íme egy videó arról, hogy ez a gyakorlatban hogyan néz ki:
Mennyibe kerül a bérlés?
Kora tavasztól késő őszig bármikor útra kelhetünk, sőt van, ahol akár télen is. Ahogy az lenni szokott, a főszezonban, július és augusztus környékén, megemelkednek az árak. Ilyenkor egy 2+1 férőhelyes hajó legalacsonyabb ára egy hétre 1200 euró, míg egy 8+4 férőhelyes 3200 körül mozog.
Márciusban már 940 euróért is találhatunk egy 4+2 férőhelyes hajót. Az árak azonban változhatnak aszerint, mennyi foglalás van, így érdemes jó előre tervezni.
A bérleti díjon felül kauciót is kell fizetni, ami hajótípustól függően 2250-3250 EUR között van. Az árak tartalmazzák az alapvető konyhai felszerelést és az ágyneműt is, de további felárak fejében kölcsönözhetünk kerékpárt, barbecuet, napozópárnát a fedélzetre, vagy lámpát is. Egy 50 euró körüli felár fejében háziállatunkat is magunkkal vihetjük. Bérelhetünk olyan hajót is, amiben van úszómedence. Na persze nem nagy, nem a pillangóúszáshoz tervezték, de arra épp jó, hogy a gyerekek pancsoljanak a nagy melegben. Ha tavasszal vagy ősszel utazunk, fel is melegíthetjük a vizét, ha pedig éppen nem használjuk, le is fedhető a teteje, így megnövekszik a terünk a hajó fedélzetén.