Hajózás a kétszáz éves angol csatornákon: vízi utak Londontól Manchesterig

Az első csatorna még azért épült, hogy gyorsabban és nagyobb mennyiségű szenet szállíthassanak egy szénbányából a közeli nagyvárosba. Az egykori vízi utak olyanok, akár a múlt relikviái, és noha a régmúlt építőiknek valószínűleg csak a célszerűség lebegett a szemük előtt, mégis sikerült egy olyan hálózatot kialakítaniuk, amely ma sok-sok békére és szépségre szomjazó utazót vonz. Az angol csatornák körüli táj változatos és vadregényes: a városi dzsungeltől a szinte tökéletes elcsendesülésig vezet.

Több ezer kilométeres vízi út a szárazföldön

Az Egyesült Királyságban körülbelül 2200 mérföld, azaz 3500 kilométer vízi út van. Ezek egy része természetes vízfolyás, míg másik részüket csatornák sűrű és szövevényes rendszere alkotja. 

A tökéletes helyszín a reggeli kávéhozForrás: C M Harvey/Shutterstock

Az ország jelentős részét be lehet járni ezeken az útvonalakon anélkül, hogy akár csak egyszer is kitennénk a lábunkat a partra. És a cél is pontosan ez: nyugalom, szabad levegő és a hajó csendes ringatózása. Nem véletlen, hogy egyre többen neveznek be egy, két vagy akár többhetes utakra – egy ilyen típusú kirándulás nagyon szépen lecsendesíti az elmét, és kifésüli az összegubancolódott idegeket.

Miért kellene, hogy kényelmetlen és kopott legyen a hajó? Akár egy ilyen bárkát is bérelhetünkForrás: jonathanmorris.org.uk/Jonathan Morris/Beacon Park Boats/Facebook

Útközben rengeteg látnivalót lehet találni a kastélyoktól kezdve, az útvesztőkön át a különböző múzeumokig, na és persze ott van még maga a természet, a susogó fák, az apró, angol falvak, és az olyan, gyakran kifejezetten izgalmas események, mint például egy zsilipen áthaladás vagy egy liftezés a hajóval. 

1962 tele mindent megváltoztatott

A hajós buli valamikor a 18. század folyamán indult be. Persze addig is jöttek-mentek a hajók a folyókon, de messze nem biztosítottak elegendő vízi útvonalat. Jött az ipari forradalom, és hirtelen mindenből sok lett. A nyersanyagokat és az özönszerűen előállított termékeket valahogy szállítani kellett, és a pocsék minőségű úthálózaton ezt nem tudták megoldani. Ekkor jött a ragyogó ötlet: csatornát kell építeni. Az első csatorna Worsley-ból, a szénbányász városkából tartott Manchesterbe, majd jöttek egymás után az újabbak.

A Manchesterbe tartó Bridgewater Canal volt az első csatorna, amit megépítettekForrás: By Parrot of Doom - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5814910

Néhány évtized alatt hatalmas rendszer épült ki, és az Oxford Canal volt az első, amelyik összekötötte egymással a Temzét, illetve Anglia északi és középső ipari vidékeit. Ahogy a vasút elkezdett kiépülni, úgy a csatornák használata egyre jobban hátérbe szorult, aztán egy különösen hideg tél végképp betette a kaput. 1962-63 tele annyira hosszú és hideg volt, hogy három teljes hónapra befagytak a csatornák, ezek után pedig már nem számoltak velük többé, mint áruszállító útvonalakkal.

Sokmillió font, egy látványos szerkezet és lófejek a távolban

A csatornahálózat viszont gyönyörűen fennmaradt, és egyre többen fedezik fel rajta a hajózást pihenési formaként. Az emberek rákaptak arra, hogy úgynevezett „keskeny hajókat" béreljenek, és azzal járják be keresztül-kasul az országot.

Nagyon sokat ki lehet hozni egy-egy ilyen kirándulásbólForrás: 1000 Words/Shutterstock

Ezt a hajótípust kifejezetten a csatornákon közlekedésre tervezték, mivel formájuknak köszönhetően a szűkebb vízi utakon is végig lehet velük csorogni. Kicsik, kompaktak, kényelmesek, ráadásul külön szállásra sem kell költeni, mivel minden helyben van, a hajó fedélzetén. Aki egy ilyen útra elindul, vihet magával családot, kutyát vagy akár biciklit, hogy a hajót kikötve a szárazföldön is szétnézzen egy kicsit jobban.

Bár a csatornáknak egy rövid időre leáldozott, a hirtelen jött turisztikai érdeklődésnek köszönhetően komoly összegeket kezdtek fordítani a felújításukra. A Glasgow és Edinburgh közötti csatornára pl. 84 millió fontot költöttek. Az útvonalon valóságos látványosság számba megy a 2002-ben átadott Falkirk Kerék, mely 24 méteres magasságba emeli fel és le a hajókat a csatorna két különböző vízszintje között. A forgó mozgást végző kerék a maga nemében egyedülálló a világon, míg a közelében található The Kelpies lovas szobrok szintén rengeteg látogatók vonzanak a térségbe.

A londoni belvárostól a Worcester szószig

London csatornarendszeréről akár egy külön cikket is lehetne írni, kezdve talán éppen a helyi Kis Velencével, amelyről korábban már mi is meséltünk önöknek. Itt találkozik egymással a Paddington és a Regent's Canal, a vízi útvonalakat pedig maximálisan kihasználják a helyi lakosok és a turistákat szállító hajósok is. Paddington Basin a neve a vele azonos nevű csatorna mellett húzódó területnek, ahol rengeteg jópofa gyaloghidat lehet látni, melyek különleges módon nyílnak fel, és teszik szabaddá a vízi utat. A Regent's Canal teljes történetéről pedig a London Canal Museum mesél.

Londonban is lehet tehát hajókázni, sőt, külön térkép is készült a járható útvonalakról. Aki azonban hosszabb pihenésre vágyik, az valószínűleg inkább elvonulna a világ elől. Márpedig látnivalók az angol vidéken is bőven vannak.

Az Avon Ring elnevezésű útvonal például egy kis körtúra, így nem kell oda-vissza közlekedni ugyanazon az útvonalon, vagy esetleg alternatív megoldásokat kitalálni. A 175 kilométer hosszú út Birmingham közelében található és Stratford-upon-Avon, Evesham, Tewkesbury és Worcester városát köti össze. Mindegyik tömve van történelmi épületekkel, ráadásul Stratfordot Shakespeare szülővárosaként ismeri a nagyvilág, Tewskesbury tele van gyönyörű, favázas házikókkal, míg Worcesterben gyártják, nos igen, az eredeti Worcester szószt

Ennél jobban lehetetlen lelassulni

A Monmouthshire & Brecon Canal Wales-ben arról híres, hogy egyedül itt lehet elektromos keskeny hajót bérelni. Itt nincs pöfögés és brummogás, ehelyett a hajó szolidan dorombol, vagy tökéletes csendben siklik.

Miért akarna itt bárki is sietni? Monmouthshire & Brecon CanalForrás: jonathanmorris.org.uk/Jonathan Morris/Beacon Park Boats/Facebook

A haladást nemcsak a zaj szinte teljes hiánya miatt lehetetlen érzékelni, hanem azért is, mert a sebességkorlátozás a sekély víznek köszönhetően mindössze 3 km/óra (!) az általánosabb 6 km/óra helyett. A hajózható útvonal a Brecon Beacons National Parkon vezet keresztül, így a környezet talán még a szokásosnál is szebb és békésebb.

Aki viszont izgalmas hajós élményeket keres, annak Llangollen Canalon érdemes végigcsorogni, itt található ugyanis a Pontcysyllte Aqueduct. A csaknem 40 méter magas építmény a völgyből nézve csak egy magas hídnak látszik, ám ez esetben egy keskeny, hajózható csatorna az, ami végighalad az akvadukt tetején.

Hajó halad át a Pontcysyllte Aqueduct tetején húzódó szűk csatornánForrás: Wikipedia

Bár roppant látványos, a hajóból nézve kifejezetten lúdbőrős élmény végighaladni a magasban húzódó csatornán, melyben épphogy csak elfér a hajó. Unalomról tehát szó sincs egy-egy ilyen csatornás út során. A hajózásban pedig pontosan ez a jó: a nyugalom és fásultság közé egyáltalán nem kell egyenlőségjelet tenni.

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek