Az ázsiai monarchiákban nagyon felpörögtek az események mostanság, aminek egyik legfrissebb története volt Akihito császár lemondása és Naruhito trónra lépése Japánban. Ott is nagy, őszig tartó ünnepségek övezik a hatalomban történő váltást, ahogy Thaiföldön is megadják a módját a 2016-ban elhunyt király utódja megkoronázásának.
A BBC News tisztesen összefoglalta, mire lehet számítani Bangkokban ezekben a jelentős napokban. A thai fővárosban május 4-én kezdődik a három napos ünnepségsorozat, ami brahmanista és buddhista rituálék egyvelege lesz. Ekkor lép hivatalosan is trónra a 66 éves Maha Vadzsiralongkorn, aki Bumibol Aduljadedzs király (Maha édesapja) évekkel ezelőtti halála óta voltaképp király, csak még nem koronázták meg.
Azért telt el ennyi év, mivel hosszú a gyászidőszak, így az új istenkirály, a Devaradzsa, a buddhizmus legfőbb támogatója csak némi türelmi idő után kapja fejére a koronát. Mivel Maha elődje 70 éven át irányította az országot (szerepe zömmel ceremoniális volt), ezért alig van thai lakos, aki emlékszik, milyen egy koronázás. Ezért tömegeket várnak Bangkokba.
A thai kultúra nagyon kötődik a folyókhoz, így a ceremóniáikban fontos szerephez jut a víz. Ezért a koronázás előtt hetekig gyűjtötték a tisztviselők a vizet az ország 100 különböző pontjáról, szigorúan az asztrológiailag meghatározott időponton, 11:52-12:38 között. Ezeket a vizeket megszentelik fontos templomokban, majd egy központi bangkoki templomban, a Vat Szuthatban is.
A vizekből aztán kap bőven a király. A palotájában fehér ruhát öltve öntenek a megszentelt vizekből rá. A felkent király aztán ruhát váltva felülhet a fa trónjára. Újabb vizes ceremónia jön, amikor is nyolc ember önt vizet a király kezeire (a miniszterelnök, a király húga, vallási vezetők és tudósok).
Utána a király átül a Badrapita-trónra, ahol az összes királyi hatalmi szimbólummal felvértezve megmutatja magát (ezek: a Győzelem Koronája, a Királyi Papucs, a Királyi Legyező és Légycsapó, a Győzelem Királyi Kardja és a Királyi Jogar). A korona persze a csúcs, szó szerint: a 7,3 kilós, tornyos fejfedőt európai mintára vezették be a 18. század végén, és a király által viselt súlyos felelősséget szimbolizálja.
A kard sztorija is érdekes. A legenda szerint a most Kambodzsához tartozó Tonle Sap tóban találták egykor, majd I. Ráma király megkapta ajándékul. Amikor megérkezett a fővárosba a kard, hét villám csapott le az égből.
A koronázás után már teljes joggal viselheti a király a Csakri-dinasztia következő uralkodójának a nevét: X. Ráma. Ekkor kiadja első utasítását, ami általában arról szól, mennyi jóságot akar népének. Ezután privát partit tart az egyik palotában, amire a királyi család nőtagjai is elkísérik. Nem üres kézzel ám, szimbolikus dolgokat visznek magukkal: egy macskát, egy fehér kakast, egy őrlőkövet, egy-egy tálca zöld tököt, rizset, babot és szezámmagot (a macska elűzi a patkányokat és rossz szellemeket). Egy arany kulcsot is kap a palotához.
A következő napokban körbejárja Bangkokot és a palota erkélyén üdvözli alattvalói tömegét is. És ezzel megkezdődik X. Ráma uralkodása Thaiföld messzi országában.