Komoly kultusza van az indiai vasútnak, de életveszélyes rajta utazni
Az indiai vasút kék kocsijai körül szabályos kultusz alakult ki. Filmekben láthatjuk őket, könyvekben és a rengeteg turista blogbejegyzéseiben olvashatunk róluk. Meghatározzák az ország képét. Ám vasárnap virradóra halálos csapdának bizonyultak közel 150 ember számára – írja az MTI a dpa hírügynökség alapján.
Amikor a Patna-Indore expressz kevéssel hajnali három után szerencsétlenül járt az észak-indiai Uttar Prades államban, 14 kocsi siklott ki. Megörökítették, amint a mentőalakulatok emberei által körbevett kocsik – némelyikük összeroncsolódva – a vasúti töltésen, vagy mellette fekszenek. A rendőrség hétfőig 142 utast nyilvánított halottnak, az utasok száma akár a 2500-at is elérhette.
Hivatalosan egyelőre nem kommentálták a baleset okát. Az elhasználódott töltés okozhatta a szerelvény kisiklását – mondták vasárnap a vasútügyi minisztériumban. Hivatalos statisztikák szerint akár nyolcvan alkalommal is előfordulhat évente ilyesmi.
Ám még a vasárnapi katasztrófa, vagy az ilyenhez hasonlók is elhalványulnak a vasúti balesetben meghaltak összesített száma mellett: 2014-ben csaknem 30 ezren haltak meg az indiai síneken, a legtöbbjük nem vasúti katasztrófában, hanem gázolásos balesetben, vagy azért, mert utazás közben lepotyogtak a zsúfolt kocsikról.
Indiai vasúthálózatát gyakran nevezik "a nemzet vérkeringésének". Nem ritka, hogy négy vagy öt osztály is van egy-egy szerelvényen, még az igen keveset kereső indiaiak is megengedhetnek maguknak egy-egy hosszabb utat. Naponta több mint 12 ezer szerelvény 23 millió utast szállít a 90 ezer kilométer hosszú vasúthálózaton. A helyeket már hónapokkal korábban lefoglalják, a legkedvezőbb kategóriájú kocsik reménytelenül túlzsúfoltak.
Hasonló a helyzet Mumbai (az egykori Bombay) helyiérdekű vasúti hálózatánál. Naponta több mint hétmillió ember utazik a pénzügyi központ Mumbait az elővárosokkal összekötő szerelvényeken. A hálózatot a 19. században építették ki. A csúcsforgalomban az emberek fürtökben lógnak a kocsikon, az ajtókat amúgy sem lehet bezárni. Hivatalos statisztikák szerint tavaly 3300 ember halt meg a helyiérdekűn, többnyire azért, mert leestek a kocsikról, vagy elgázolta őket a vonat.
Még ennél is rosszabb a helyzet India útjain. Minden évben több mint 140 ezer ember hal meg az utakon. A balesetek messze leggyakoribb oka a nagy sebesség és a veszélyes vezetési stílus. "Célunk az, hogy a közúti balesetek számát az elkövetkezendő két évben a felére csökkentsük" – mondta Nitin Adkari közlekedési-szállításügyi miniszter október végén egy rendezvényen. Többek között intenzívebb felvilágosító munkát akarnak végezni a kormánynál ülők körében, illetve javítani akarják az infrastruktúrát. Egyelőre a negatív trendet kell megfordítani: 2010 és 2015 között a halálos közúti balesetek száma az évi 134 ezerről 146 ezerre nőtt.
Az infrastruktúra kiépítése állandóan problémákba ütközik. A nagyvárosokban, így Újdelhiben vagy Mumbaiban egyszerűen nincs hely az új utak számára. Mumbai repülőtere is érintett. Mivel csak egy leszálló és egy felszálló pályája van, a repülőteret rendszeresen le kell zárni a javítási munkák miatt. Újdelhiben néhány éve modern metró próbálja mentesíteni az utcákat, de csúcsforgalomban így is dugók alakulnak ki.