Mi a közös a máltai Vallettában, a görög Firában, a francia Marseille-ben, az olasz Velencében és a horvát Dubrovnikban? Például a látványos kikötőik. Tartsanak velünk a tengerjáró hajók, halászbárkák, luxusjachtok és motorcsónakok birodalmába!
Vannak városok, amiknek mindennél jobban áll, ha a víz felől közelítjük meg őket – közülük mutatunk most öt európai példát. Meseszép panoráma, nyüzsgő kikötők, parti haléttermek, tengerre csábító kishajók és elegáns luxusjachtok, szevasztok!
Valletta, Málta
Málta fővárosában, Vallettában kihagyhatatlan látnivaló a Nagy Kikötő. Ha egy hatalmas tengerjáró hajó fedélzetén érkezünk, amúgy is ez lesz az első dolog, amit látunk a városból. Ennél tökéletesebb első benyomást pedig nem is tudnánk szerezni. Innen érezhető leginkább Valletta erődszerű felépítése, és egyébként innen a legszebb is. A föníciaiak kora óta jelentős kikötőben jól megférnek egymás mellett a luxushajók, a halászbárkák és az aprócska vízi taxik.
Az elmúlt néhány évben újították fel a kikötői promenádot, melyen 250 éves raktárépületek sorakoznak. A tarka nyílászárós, barokk épületeket egykor európai kereskedők és lovagok használták raktárnak, ma kávézók és éttermek működnek bennük. Ha nem hajón érkeznek Vallettába, először nézzenek le a kikötőre az üde Felső-Barakka kertből, majd lifttel ereszkedjenek le ide. (Fordított irányban pedig ugyanezzel a lifttel érdemes megközelíteni a belvárost a kikötő felől.)
Tipp: A promenádon érdemes leinteni egy tradicionális, dhajsának nevezett csónakot, és áthajózni a kikötő túlpartján emelkedő, romantikus Birguba.
Fira, Szantorini, Görögország
A görög Szantorinire is különleges kaland a tenger felől érkezni. A vulkanikus eredetű sziklaszirtek tetején egyensúlyozó, hófehérre meszelt házak a távolból úgy festenek, mintha havas hegycsúcsokat látnánk. Ha tengerjáró hajón érkeznének ide, jó ha tudják, hogy a hatalmas hajók nem tudják teljesen megközelíteni a szigetet. Először a nagy hajóról le kell mászni egy kis hajóra, és azzal lehet elringatózni Fira régi kikötőjéig.
Itt pár szuvenírüzlet, frissen grillezett halakat és persze gíroszt árusító taverna – mi közülük a Sirtakit próbáltuk, remek hely – és egy hatalmas szamárparkoló várja a turistákat. Firába ugyanis vagy szamárháton (nem annyira ajánljuk) vagy kabinos lifttel (ezt ajánljuk) juthatunk fel innen.
Marseille, Franciaország
Mi mással is lehetne kezdeni Franciaország legnagyobb kikötővárosának felfedezését, mint az Öreg Kikötővel (Vieux Port), mely körül a város történelme onnantól fogva forog, hogy Kr.e. 600 körül egy csapat görög kötött ki e partoknál. A kikötőben sétálva nemcsak a ringatózó csónakok és hajók romantikus képe, de a tengeri csemegéket kínáló halászok pultjainak látványa miatt is érdemes elidőzni.
Ha a sok hajó látványa meghozta a kedvüket a vízre szálláshoz, az Öreg Kikötőtől mintegy húszpercnyi hajózással érhető el a Château d'If, mely egy kopár szigeten áll. Alexandre Dumas regényének főhőse, Monte Christo grófja itt raboskodott a történet szerint. Hogy a turisták is elégedettek legyenek szegény gróf megpróbáltatásaival, még a lyukat is belefúrták a tömlöc falába, amin keresztül a világ leghíresebb szökésére sor került.
Dubrovnik, Horvátország
Az Adria egyik legnépszerűbb turistacélpontja a világörökségi óvárossal büszkélkedő Dubrovnik. Leglátványosabb, városfalakkal óvott kikötőjében csak vitorlások, motorcsónakok és jachtok kötnek ki, a tengerjáró hajók az óvárostól 2,5 kilométerre fekvő Gruz kikötőjét használják.
Figyelem! Legyen bármennyire közel a tenger a városhoz, és bármennyire szikrázó a napsütés, a belváros felderítésekor ügyeljenek a dresszkódra, akár százezer forintba is fájhat, ha fürdőruhában flangálnak a középkori utcákon.
Velence, Olaszország
Bár parádés látvány lehet Velencét egy tengerjáró hajó fedélzetéről megpillantani a Szent Márk térrel, a Canal Grandéval és a szinte a vízen lebegő San Giorgio Maggiore templommal, mégsem ajánljuk. A város hosszú évek óta küzd ugyanis ezek ellen a monstrumok ellen – az általuk keltett hullámok komoly veszélyt jelentenek az épületek alapzatára.
Persze ettől még nem kell lemondani a hajózásról: sokkal kisebb, folyami hajók is járnak erre, ezekről ugyanolyan szép a város. És ne feledkezzünk meg arról sem, hogy Velence tömegközlekedése is mind a vízen zajlik. Romantikus lelkülettel – és jól kitömött pénztárcával – egy gondolázásra érdemes benevezni. A gondolázáshoz hasonló élmény, de sokkal rövidebb (és olcsóbb) a csatorna egyik partjától a másikig közlekedő traghettózás.
Hosszabb távokat – például a közeli szigetekre tett kirándulásokat – pedig vaporettóval tehetünk meg. Fontos változás idén, hogy a helyieknek és a városban dolgozóknak elsőbbségi sort alakítottak ki a vízibuszok megállóiban. Így először ők szállhatnak fel, és csak ezt követően a turisták. A tömegközlekedés ugyanis Velence régi problémája: tavaly 77 millió utas használta a vaporettókat. Közöttük volt a Velencében élő 55 ezer lakos és a városba érkezett több tízmillió turista is, akinek többsége bőröndökkel, hátizsákokkal száll fel az egyébként is tömött vízibuszokra.