Tériszonyosok, vigyázat! Nyolc úti tipp a kötélpályák rajongóinak
Magas-kötélpályán ámuldozni a táj szépségén nem nagy kihívás, kivéve, ha tériszonyunk van, mert olyankor a kaland rémálomszerű is lehet. A múltkori cikkben szereplő siklókat meglépve azonban a magas-kötélpályákról klasszisokkal fenségesebb lehet a kilátás, ezért is olyan népszerű turistacsalogatók – speciális perspektívájukkal mindenhol fellendítik a forgalmat. Lássuk, a világ mely felvonóira érdemes felszállni, hogy egy páratlan élményben legyen részünk!
Bondinho do Pão de Açúcar, Rio De Janeiro
A Cukorsüveg-hegy több mint százéves felvonójáról nemcsak pazar kilátás nyílik a városra, az óceánra és az összes csodás strandra, de még egy 1979-es James Bond-filmben is szerepelt. 360 fokos panoráma részeként bontakoznak ki előttünk a hegyek és a Megváltó Krisztus szobra is. A felvonók húszpercenként indulnak, és összesen 65 embert képesek szállítani, két külön kötélpályán: félúton a Cukorsüvegre át kell szállni. Az út összesen hat percet vesz igénybe az egyedülálló, négy teljes oldalukon átlátszó plexiüveg kabinokban.
Masada felvonója, Holt-tenger
Izrael történelmének egyik legfontosabb épületéhez, a Masada erődhöz visz fel egy 900 méteres kötélpálya, amelynek gondolái akár 60 ember szállítására is alkalmasak egyszerre. A kilátás páratlan, a Holt-tenger egy szakaszát és a környező sziklákat csodálhatják meg azok, akik elég közel kerülnek az ablakokhoz beszálláskor.
A masadai a világ legmélyebben fekvő kötélpályája: 257 méterrel a tengerszint alatt helyezkedik el az alsó állomása, a felső pedig csak 33 méterrel a tengerszint felett.
Teleférico del Puerto, Barcelona
A nagykabinos kötélpálya a Montjuïc hegyét köti össze Port Vell kikötővel és La Barcelonetával. Az eredetileg 1931-ben megnyílt, a spanyol polgárháborúban megsérült, majd 1963-ban újranyitott és 2000-ben korszerűsített ingajáratú lift 1300 méter hosszú, és kabinjaiban 19 embert tud szállítani. Egyik műemléki védettségű acéltornyának tetején panoráma étterem található. A nagyjából tíz perces úton különleges nézőpontból láthatjuk a város egy részletét, a kikötőt, a parti medencéket és strandokat.
Gibraltári kötélpálya
Miután Gibraltár nem más, mint egy hatalmas szikla, így nem is kérdés, hogy kötélpályát építettek hozzá – igaz, ez nem a legmagasabb, csak a második legmagasabb, 412 méteren található pontra szállítja fel az utasokat. A látvány a kabinokból így is fantasztikus: a szoros a nyílt tengerrel, Marokkó és Algéria hegyei, kelet felé pedig Marbella partjai bontakoznak ki a hatperces úton.
A pálya szezonálisan működő középállomása az Apes Den, itt is és a csúcson is találkozhatunk a Gibraltár jelképének számító berber makákókkal. Nem tanácsos őket megfogni, fényképezni azonban lehet.
Grúzia kötélpályái
Grúziában a domborzati viszonyok miatt sok helyen találni városi felvonókat a tömegközlekedés részeiként. Csiatura leromlott állapotú, ötvenes évekbeli kötélpálya-hálózatához vagy Kutaisi régi vágású kabinjaihoz képest Tbiliszi vagy Batumi hipermodern új pályái azonban nagy kontrasztot jelentenek.
A batumi Argo felvonó a belvárosból egy kávézóval kiegészített kilátóba megy fel, útközben pedig a város hagyományos öreg házait is tanulmányozni lehet. Tbilisziben pedig éppenséggel a folyóparton álló, futurisztikus új épületekre nyílik lenyűgöző kilátás.
CabriO, Stanserhorn
A svájci drótkötélpályáról, amely nyitott tetejű liftjével számít különlegesnek, itt már írtunk egyszer, de azóta sem licitáltak rá a különleges kabrió-kialakítású hegyi járműre. Alsó szintjén a körpanorámás kabinban hatvanan, a tetején a bátrabbak harmincan élvezhetik a kilátást, mialatt a Cabrio-Bahn 1900 méteres magasságba emelkedik. Mivel a pályát a két-két kötélen futó, két-két futóműves, Funifor-rendszerűnek építették, a kabin sokkal stabilabban halad az útján, mint az átlagos gondolák.
Huashan kötélpálya, Senszhi, Kína
Kína egyik szent hegye elsősorban a hajmeresztő magasságban elhelyezett deszkapalló-ösvényéről híres, amelyen át a turisták egy teaházba juthatnak, ha bírják bátorsággal. Kötélidegek híján azonban sokkal egyszerűbb az északi vagy a nyugati csúcs kötélpályáit választani, amelyek közül az előbbi kilencvenes években történt nyitása óta lepték el a tömegek a hegyet. Így simán előfordulhat, hogy előbb két órát állunk sorba, de megéri a látvány.
A 2013-ban megnyílt, 20 perc alatt 4200 métert megtevő, meredek pályájú vonal fenti állomásának további különlegessége, hogy egy sziklába vájt teremből indítják a kabinokat.
Hallyeo Waterway Observation, Tongyeong, Dél-Korea
Dél-Korea déli partvidékét rengeteg apró sziget szegélyezi. Ahhoz, hogy igazán élvezhessük a látványt, találnunk kell egy magaslatot. A Mireuk-hegynél jobbat nem is választhatnánk, Dél-Korea egyik legszebb kikötővárosára, Tongyeongra néz. Innen indul az ország leghosszabb, közel két kilométeres kötélpályája, a Hallyeo is. Ez visz fel minket a buddhisták számára kiemelt jelentőségű Mireuk-hegyre. A gondolák érkezési helyére kilátóteraszt építettek, de aki meg a hegy 461 méteres csúcsáról akar lenézni, arra még egy kb. félórás lépcsőzés vár. A hegy oldalában több buddhista szentély is található.
A Yonghwasa szentéllyel szemben álló szobor pedig a romantikus szerelmesek zarándokhelye. Egy olyan nőnek állít emléket, akinek halász férje eltűnt a viharos tengeren. A nő egy csónakkal utánaindult, és ahol a férj hajója elsüllyedt, ő is belevetette magát a tengerbe. Napokkal később a történet szerint két egymást ölelő holttestet mosott a partra a tenger. Ennek a szerelemnek állítottak itt emléket a környék lakói.