Tudta, hogy nemcsak a teflonbevonat, de a vonalkódokat felváltó QR-kódok is az űrkutatás melléktermékei? Vezetett már űrsiklót? Ebédelt már űrhajóssal? Az Orlandótól kocsival egy órányira fekvő Kennedy Űrközpontban mindent megtudhat, és mindent kipróbálhat, aminek köze van az űrkutatáshoz.
Száz évvel ezelőtt vasutas, ötven évvel ezelőtt tűzoltó vagy rendőr, három-négy évtizeddel ezelőtt pedig minden gyerek űrhajós akart lenni. Gagarin, Neil Armstrong, vagy az első – és eddig egyetlen magyar űrhajós – Farkas Berci képe lógott a fiúk falán. Több korosztály falta Isaac Asimov és Stanislaw Lem fantasztikus regényeit, és állt sorba az újságosnál, amikor megjelent a Galaktika folyóirat legújabb száma. Az űrkutatás mára mindennapos dolog lett – de a floridai Kennedy Űrközpont ma is épp olyan népszerű, mint amikor évtizedekkel ezelőtt megnyitotta kapuját a látogatók előtt.
Évi hárommillió felnőtt és gyerek csak nem téved! Már csak azért sem, mert sokan vannak olyanok, akik minden évben, vagy akár évente többször is felkeresik a Kennedy Űrközpontot. A világ egyetlen üzemszerűen működő, de látogatók előtt is nyitva álló űrközpontja megéri a fáradságot – és a kiadott dollárokat is. A központ Orlandótól csak egyórás autózásra van, érdemes két napra tervezni, ugyanis egy nap alatt csak rohamtempóban lehet betekinteni az űrkutatás boszorkánykonyhájába.
Három-kettő-egy – Start!
Az igazi és megismételhetetlen kaland, maga az űrrakéta fellövése. A Kennedy Űrközpontban erre is van lehetőség. No, persze nem az irányítóközpontból, és nem is a rakéták lábától. De a tisztes távolságban elhelyezett széksorokból szemtanúja lehet bárki egy kilövésnek. Nem kell egyebet tenni, mint az űrközpont honlapján megnézni – a launches fülön – azt, hogy mikor lesz a következő rakéta indítása.
Mivel ez általában hajnaltájt esedékes, a kíváncsi látogatók már az éjszakát is az űrközpontban töltik, és ha szerencséjük van, végignézhetik, filmezhetik a lomhának tűnő rakéta felemelkedését. Űrsikló innen már nem indul, az Atlantis utolsó útjára 2011-ben került sor. Az egyetlen veszély az időjárás. A fellövést ugyanis a szeszélyes floridai időjárás meghiúsíthatja, vagy órákkal, netán hetekkel eltolhatja azt.
Rakétakerttől Apolló-programon át az Atlantisig
A jegyváltásnál az előrelátó szervezők olyan térképet nyomnak a kezünkbe, amelyen minden látványosságot feltüntetnek, és mellé írják, hogy az körülbelül mennyi időt vesz igénybe. A Rakétakertet – Rocket Garden – például csak félóra beautózni az űrközpont buszával. Itt, mint szálfa fenyők magasodnak a kilövő- és hordozórakéták az elmúlt negyven év „terméséből". Ugyanez a busz viszi el a látogatókat az összeszerelő épülethez, ahol amúgy állandóan folyik a következő expedíció űrhajóinak készítése. Illetve elvisz a kilövő álláshoz is, ahonnan az űrhajókat felbocsátják.
Egy órát kell szentelni annak az IMAX-filmnek, amely az űrkutatásról és az univerzum titkairól szól. Két-három órás az a busztúra, amely a Saturn rakétákhoz, és az Apolló űrprogram szemtanúihoz vezet el. Ezekkel akár meg is telne a nap, de akkor kimaradna a legújabb és tán legizgalmasabb bemutató, az Atlantis.
Az űrsikló születése
Az Atlantis az utolsó űrsikló neve volt. Hogy miként jött világra a hagyományos rakétákat felváltó repülőgépszerű űrjármű, azt a Space Shuttle Atlantis bemutatón lehet végigizgulni. Szó szerint, hiszen először egy filmen mutatják be a nagy ötlet, a többször felhasználható űrjármű születésének fázisait. Majd a hatásos mozi végén ellenfénybe „merítik" a vetítővásznat, amely mögött ott függ, az utolsó űrsikló, az Atlantis.
A többszintes múzeum a repülések szinte minden titkáról részletes felvilágosítást ad: a hajtóművek tervezéséről, a repülőt borító kerámialapkákon át az űrséták menetrendjéig. Megtudhatjuk, hogy nem csak a teflonbevonat, de a vonalkódokat felváltó QR-kódok is az űrkutatás melléktermékei.
Egy űrsikló ugyanis 2,5 millió alkatrészből készült, és minden apró darabkát dokumentálni és azonosítani kellett – erre a hagyományos vonalkód már nem volt alkalmas. Így született meg az a QR kód, amit ma már mindenütt alkalmaznak. De van itt űrhajósokat szállító busz, komplett űrhajóbelső, űrrobot és tengernyi más felszerelés. Mindezeket elmagyarázni csak igazi szakértő tudja – és ki lenne erre a legalkalmasabb, mint egy űrhajós.
Személyesen a hősökkel
Ugyanis bármilyen furcsa, az egykori hősök ma is ott vannak az űrközpontban. A nyugdíjas asztronauták csoportokat vezetnek, oktatási programokban vesznek részt, és turistákkal ebédelnek. A több száz űrhajós közül sokan örömmel töltenek el egy órát a vezetéssel, és utána még egyet a közös ebéddel. Ez utóbbi nem is olyan drága: felnőtteknek 30, gyerekeknek 16 dollár, ami igazán méltányos ár egy űrhajóssal elköltött ebédért.
De az igazán kalandvágyók repülhetnek is a hősökkel – igaz, ezt sokkal drágábban mérik. A szimulátoros kalandhoz egy vérbeli, sok űrkalandot megért asztronauta társ is jár. Nekünk Tom Jones – no, nem az énekes, hanem becsületes nevén Thomas Jones – jutott. Az apró termetű űrhajós négy Atlantisz-expedíción vett részt, és három űrsétát tett a kozmoszban.
Biztos, hogy sok száz, sok ezer embernek mesélte már el kalandjait, de nem volt fásult most sem. Az űrhajósok életéről, kalandjairól, felkészüléseik részleteiről mesélt majd másfél órát – majd persze mosolyogva állt fényképeszkedni a látogatók mellé is.
Amint az a fenti rövid beszámolóból is látszik, a Kennedy Űrközpontot alaposan bejárni, minden részletét megtekinteni nem órák, hanem hosszú napok kérdése. Ráadásul, a remekül összeállított kiállításokat, a pazar filmeket és bemutatókat mind úgy valósítják meg, hogy minden látogató – legyen az mexikói, albán, holland vagy magyar – egyaránt megértse, és élvezze.
És ha van olyan, akinek mindez még mindig nem elég, annak ott vannak az ajándékboltok. Ezekben a könyveken, CD-ken kívül űrhajós bögréket, fóliába csomagolt spéci űrhajós fagyit, modelleket és még tengernyi emléktárgyat lehet megvenni. De aki kisbabájának űrhajós kezeslábast szeretne venni, az sem jött hiába – minden méretben kapható az is. Csak pénz kérdése.
Cikkünk szerzője Szakonyi Péter, a Napi.hu főmunkatársa.