Van úgy, hogy a szállodákban néha elfelejtik megemlíteni, hogy az ingyen wifi csak a recepciónál fogható, vagy azt, hogy az ablakot kinyitva még sötétben is ellephetik a szobát a bogarak, mellesleg szombaton lagzi lesz az étteremben. Időnként pedig egy-egy bugyit is ott felejthetnek a szobában takarítás után. Rossz szállodai élményeink.
A vicces, vagy kellemetlen élmények még színvonalasabb hotelekben is előfordulhatnak. Persze ha mondjuk Ázsiába utazunk, jobb, ha nem ragaszkodunk erősen az elvárásainkhoz, de néha a hazai és európai szállodák is képesek hasonló lazaságra, mint az ázsiai kollégák. Összeállításunkban a Travelo szerkesztősége és néhány ismerős élményei alapján idegesítő szállodai élményeket gyűjtöttünk össze. A cél, hogy tudjuk, bizonyos esetekben mire készüljünk fel utazáskor.
Ruháinkat a tetőn a vihar csapkodta
A kedvenc hoteles történetem Vietnámhoz kötődik. Két éjszakát töltöttünk egy saigoni hotelben, mielőtt indultunk volna tovább a Mekongon át Kambodzsába. A mosodáról érdeklődtünk a recepción, ahol azt mondták, nem gond, ha az utolsó nap reggelén adjuk le a ruháinkat, estére tisztán, kivasalva visszakapjuk. Városnézés után koraeste érkeztünk vissza a szállodába, amikor eső készülődött.
Felmentünk a tetőre nézelődni, és akkor láttuk, a ruháink ott száradnak. Leszaladtunk, hogy legyenek kedvesek szedjék össze, mert meg fognak ázni. A recepciós mosolygott, jó, máris. Már esett az eső, amikor ismét felnéztünk a tetőre, hogy vajon sikerült-e végrehajtaniuk ezt a bonyolult műveletet, de nem, a ruháinkat már a vihar csapkodta. Leszedtük gyorsan és levittük a recepcióra. Elnézést - mosolygott tovább a recepciós - egy óra múlva visszakapják szárazon. Egy óra múlva kopogott a szobalány, kezében a nyirkos ruhákkal: "sorry, iron broken"- mondta angyali arccal és átadta a pakkot.
Indiai ökomosoda a Gangesz partján
Mosodai meglepetésekre Indiában is lehet számítani. "Egy indiai szállodában leadtam a ruháimat mosatni. Ez a szolgáltatás része volt. Estefelé a Gangesz partján sétálva láttunk egy csomó nőt, akik mostak. Egyszer csak ismerős lett egyik-másik szín. Mikor közelebb értünk, konstatáltuk, hogy ha három pólóból, amit az asszony mos, az egyik a tied, az nem olyan jó érzés. Mondjuk sokkal rettenetesebben néz ki olyankor, mint amikor visszakapod" – emlékezett vissza Zsolt.
Az ázsiai utazások alatt érdemes megszokni, hogy akár egy négyfős társaság is kihívást jelenthet az éttermek számára az időzítésben. "Itthon több olyan, távol-keleti étterem van, ahol a teljes rendelést egyszerre hozzák ki, és telehalmozzák tányérral az asztalt. De arra már nehezebben álltunk rá, amikor a szállodában az egyikünk már mindent megkapott, a többiek meg még semmit, mert mindent az elkészülés sorrendjében szolgáltak fel. Jobb lett volna együtt vacsorázni, mint egymás kajájára várni" – mondta Gábor.
A távol-keleti kitérő után következzenek az európai kalandok a takarítási anomáliáktól a szabadon értelmezett, ingyen wifin át a hangos esküvőig.
2. A fürdőszobai bekészítés szintén fontos részlet. A négycsillagos hotelekben is alap, hogy a fürdőben legyen szappan, sampon, és ne a vendégnek kelljen szólni, ha elfogyott a vécépapír.
3. A színvonalasabb szállodákban természetes, hogy a recepción tudunk gyógyszert, tisztasági betétet, vagy akár vasalót kérni. "A múltkor én egy vasalót kértem és kinevettek. Ez abszurdum. Egy rendes négycsillagban még ki is vasalják neked, de mindenképpen szereznek egyet."
4. Jó tudni, hogy a világ minden táján szabadon besétálhatunk egy szállodába és használhatjuk a mosdót. A szállodáknak kötelességük ezt megengedni.
5. Íme a 20-as toplista arról, a világon mely városokban találhatók a legtisztább hotelek.
Az egybenyíló szobák romantikája
"A férjem és én azzal szembesültünk, hogy egy három csillagos, francia szállóban a szobánk egybenyitható egy másik szobával, ahol szintén megszállt egy pár. Nemcsak, hogy nem volt bezárva a köztes ajtó, de még a zár sem volt jó, ezért néha kinyílt. Reklamáltunk, de az alatt a két nap alatt, amíg ott voltunk nem sikerült kijönniük megjavítani" – elevenítette fel néhány évvel ezelőtti élményeit Gabriella.
A zár mindenféle csillagtól függetlenül az alapvető felszereltséghez kell, hogy tartozzon, ahogyan a melegvíz is. "A fiúmmal két évvel ezelőtt úgy döntöttünk, egy eldugott faluban töltjük a szilvesztert Olaszországban. Napközben 20 fok volt, este hűlt csak le a levegő. A szálló, ahol szobát vettünk ki, háromszintes volt, és mi voltunk az egyedüli vendégek. Szilveszter napján azonban megtelt az egész szálló. A furcsa az volt, hogy előtte minden nap könyörögni kellett, hogy legyen melegvíz a fürdőben, bezzeg, amikor mások is voltak, kérés nélkül is működött" – mondta Kinga. Ugyanő egy másik alkalommal, egy római hotelben fogta ki azt az időszakot, amikor a szobákat festették, ezért állandóan szellőztettek. Mindezt januárban.
A szállodákban a takarító személyzetnek van a legtöbb munkája, így a hibalehetőségek is többnyire náluk emelkednek ki.
Azért egy bugyi ott maradt
"A két legkellemetlenebb élményem ugyanabban a magyar, négycsillagos hotelben történt. Az első alkalommal találtunk egy használt tangát a sarokba dobva - és nem, nem a pasim csempészett fel egy csajt, míg én a wellnessben masszíroztattam magam, mert lányok voltunk ketten a szobában. A második alkalommal a frissen takarított fürdőszobában egy szép nagy körömdarabot találtam a csapban" – mondta egy kollégánk.
A takarítást egyébként sok magyar és külföldi hotelben is a reggeli ideje alatt végzik. "Ezt nem szeretem, mert sose készülnek el, mire visszamegyek. Viszont a Do not disturb! papírt meg kockázatos kirakni. Egyszer kiraktuk éjjel az ajtóra, és egy vicces vendég megfordította (Please make up my room!) ezért reggel hétkor ébresztett a szobaasszony a szoba közepére becaplatva, majd sűrű elnézéseket kért."
Maradékok a reggeli végefelé
A további, idegesítő szokások közé tartozik, ha a svédasztalos reggeli idejének lejárta előtt fél órával már nem töltik fel a pultot, utalva arra, hogy máskor ébredjen korábban a kedves vendég. A jobb szállodáknak még az utolsó pillanatban is kitesznek friss fogásokat az újonnan érkezetteknek.
"Szlovákiában megörültem, amikor az első reggelinél észrevettem, hogy van szójatej, én ugyanis laktózérzékeny vagyok, de egy bögrényi tejeskávé nélkül nem tudok kikecmeregni a reggeli kómából. A második reggel már nem volt kint a szójatej, ezért kértem a pincértől arra hivatkozva, hogy tegnap láttam, hogy tartanak. Tíz perc múlva jött vissza egy löttyenet szójatejjel, mondván, ez az összes" – mondta Piroska.
Bogárinvázió a Balatonon
Sok félreértés forrása lehet az is, ha a hotel nem ad tájékoztatást a vendégnek bizonyos sajátosságokról. Például arról, mit is jelent náluk pontosan az ingyen wifi. "Londonban a szállodai recepció másfél méteres körzetében lehetett használni a wifit, azon a körön túl már nem volt internet. Ilyenbe nem először futottam bele" – panaszkodott Helga.
"Immár többször előfordult velem nyári időszakban, egyszer Hévízen, máskor a Balatonon, hogy billenőre nyitottam az ablakot, és mire a vacsoráról feljöttem, sűrű fekete felhő borította be a mennyezetet, mert több ezer szúnyog és bogár érkezett meg. Nem tudom, honnan kellett volna tudni, hogy nem nyithatod ki az ablakot, mert sehol nem szóltak róla. De mindkét esetben korrekt volt a szálloda, azonnal átköltöztettek egy másik szobába" – mondta egy kollégánk.
Sajnos bírták a piát
Egy másik esetben arról nem tudott a vendég, hogy a hotelben esküvő lesz a foglalásuk hétvégéjén. "Amikor egy vidéki négycsillagosban kivettünk egy szobát az étterem terasza fölött, szerintem illett volna, hogy előre szóljanak a szombati lagziról. Délután már láttuk, hogy egy fiatal párról van szó, és a násznép jó része is huszonéves, szóval lemondóan egymásra néztünk a barátnőimmel, hogy sajnos bírni fogják a piát. A zene az étteremben volt, de persze kihallatszott, a fiatalok meg ott parádéztak a teraszon hajnali négyig. Csukott ablak mellett is kemény Dolby Surround volt" – emlékezett vissza Edit.
Az esetek egy részében a kínos élményeket el lehet kerülni azzal, ha megnézzük, hány csillagos a szálloda (három felett exponenciálisan csökken a problémák előfordulása), de ez nem mindig elég. A kiegyensúlyozott tájékoztatás jegyében azonban egy következő cikkünkben a szállodák kiakasztó vendégeiről is szót ejtünk.