A velencei kikötő a tengerjáró hajók egyik legnépszerűbb állomása. Évente több millióan érkeznek a városba, de sokan arra sem veszik a fáradságot, hogy leszálljanak és körülnézzenek. A hajók viszont veszélyesek a városra nézve, szakértők és helyiek egyaránt kitiltanák őket a lagúnákból.
A napokban félig víz alatt álló Velence lakosai, tisztségviselői és nemzetközi szakértők újfent felemelték szavukat a hatalmas tengerjáró hajók ellen. Ahogyan már ez év januárjában beszámoltunk róla, az UNESCO szigorításokat sürget a világörökség részét képező olasz területek védelmének érdekében. A világszervezet azt kívánja elérni, hogy mérsékeljék a hajóforgalmat ezeken a helyeken – főként a lagúnák városában, Velencében. Az óriási járművek ugyanis olyan erejű hullámokat keltenek, amik meggyengíthetik az épületek alapzatát, illetve a környezetet is szennyezik. A gigantikus hajók mellett eltörpülnek Velence évszázados épületei.
Az általános karbantartásra sincs pénz
Nem beszélve arról, hogy ezek a fantasztikus épületek lassan úgy néznek ki, mint egy lyukacsos-penészes sajt – idézi egy gondolás szavait a The Telegraph online kiadása. Egyrészt az általános karbantartás hiányát okolják az egyre romló összkép miatt, másrészt pedig a hatalmas hajókat. A javítási munkálatok megkezdéséhez Velencének 60 millió euróra lenne szüksége, ennyivel pedig egyszerűen nem rendelkezik a város. A hajókkal kapcsolatban egy nemzetközi örökségvédelmi szakemberekből és akadémikusokból álló csoport nyílt levelet is intézett Mario Monti miniszterelnökhöz, hogy tiltsák ki a negyvenezer tonnánál nehezebb vízi járműveket a Szent Márk-öbölből és a Guidecca-csatornából.
Sir Partha Dasgupta, a Cambridge-i Egyetem közgazdaságtan professzora így nyilatkozott az akcióról a Daily Telegraphnak: „Velence kiemelkedően fontos város, ökoszisztémája pedig rendkívül sérülékeny. Tudományos tény, hogy a nagy hajók, és az általuk ideszállított turistatömegek kárt tesznek benne. A velenceieknek korlátozniuk kéne a városba engedhető turisták számát, ahogyan például a Galapagos-szigeteken teszik."
Olyanok, mint a lebegő Las Vegas-i hotelek
Az épített környezetben okozott károk mellett a hatalmas hajók utazóközönségének viselkedésével is akadnak gondjai a helyieknek. Sokan vannak, akik szerint a tömegturizmus Disneyland-szerű vidámparkká változtatja a várost, a hétköznapi élet pedig egyre elviselhetetlenebbé válik. „Ezek a hajók nélkülöznek mindennemű kifinomultságot és jóízlést, olyanok, mint egy lebegő Las Vegas-i hotel" – panaszolta a Daily Telegraphnak Silvio Testa, a tengerjáró hajók ellen fellépő velencei lakosok szóvivője. „Velence mindigis kikötőváros volt, de régen a hajók alkalmazkodtak a lagúna adottságaihoz. Most viszont a lagúnának és a városnak kéne alkalmazkodnia ezekhez a szörnyetegekhez" – tette hozzá.
A hajóóriások ellenzői a felsorolt problémákon felül a lehetséges balesetektől is tartanak. A ködös idő, egy vihar, vagy egy emberi hiba is katasztrofális helyzetet teremthet – ahogyan láthattuk is tavaly januárban Giglio szigeténél a Costa Concordia esetében. Persze a hajótársaságok állítják, hogy a biztonsági szabályzatuk miatt a balesetek esélye közelít a nullához. Emellett kiemelik, hogy a tengerjáró hajók utasai ötvenmillió eurót költenek a városban évente, ez Velence gazdaságának egyötödét teszi ki.
Az ellenzőket azonban így sem tudják meggyőzni: szerintük ugyanis az utasoknak több mint kétharmada le sem száll a hajóról, hogy megnézze a várost. Akik mégis így tesznek, pár órát töltenek csupán a városban, nyalnak egy fagylaltot, vesznek egy karneváli maszkot, és mennek is vissza a hajóra. Ez pedig a fent részletezett negatív hatásokkal összevetve már nem olyan nagy biznisz a helyieknek.