Méregdrága városnéző buszok helyett érdemes mindenütt felfedezni a helyi tömegközlekedés kínálta lehetőségeket. Egy párizsi buszjegy például nincs két euró, a hop on-hop off busz napi ára ezzel szemben közel harmincat kóstál.
Sokan hajlamosak egy rakás pénzt kidobni az ablakon a hop on-hop off városnéző buszokra, pedig töredék áron, egyetlen villamos- vagy buszjegy áráért hasonló panorámában lehet részük. Utazzon inkább azokon a járatokon, melyeket a helyiek is nap mint nap igénybe vesznek. Ne kényelmesedjen el, válassza turistabuszok helyett az olcsóbb tömegközlekedést, már csak azért is, mert az árkülönbség cseppet sem elhanyagolható. Míg például Párizsban a hop on-hop off busz napi ára 27 euró, addig egy vonaljegy 1,70 euróba kerül, tízes gyűjtőjegyet 12,70 euróért, napijegyet 6,40 euróért válthatunk. Ráadásul így nemcsak a várost, de a helyieket is behatóbban tanulmányozhatjuk a buszon üldögélve.
Sínen
Nemrégiben dicsekedett el vele honlapján a Budapesti Közlekedési Központ, hogy a főváros 2-es számú villamosjárata világhírű lett: bekerült ugyanis a világ tíz legszebb villamosvonala közé. A listát a National Geographic állította össze, és a Duna-parti villamos a hetedik helyet szerezte meg magának. „A második világháború után létrejött vonal a pesti felső rakparton halad a Jászai Mari térről indulva s a Kossuth tér vonalában ér ki a Duna-partra, majd a Lánchíd alatt átbújva jut el a Duna-korzóra. Akár napközben, akár sötétedés után, ezen a vonalon mindig egyedülálló látvány tárul az utazó szeme elé, hisz közvetlen közelről csodálhatja meg a magyar Parlament épületét, a korzót és a pesti szállodasort, valamint a folyó vizében tükröződő budai panorámát, a Halászbástyával, a Mátyás-templommal és a Budai Várral. Decemberben pedig a karácsonyi villamos csillogó fényruhába öltöztetett, feldíszített kocsijai visznek melegséget a hideg, szürke hétköznapokba, a kül- és belföldről érkezett turisták számára éppúgy, mint Budapest lakóinak" – írja a BKK.
De a National Geographic listájára felkerült például az amszterdami kettes villamos is, ami a holland főváros legfontosabb látnivalóit érinti a Királyi Palotától kezdve, a Nieuwe Kerken, Begijnhofon, virágpiacon, Rijksmuseumon, Van Gogh Múzeumon át a Vondelparkig. Szintén remek városnézéshez a lisszaboni 28-as villamos, ami kelet-nyugati irányban szeli át a várost. Az apró, patinás szerelvények piacok, éttermek, templomok és macskakövés utcák rengetegében kanyarognak, és olykor sajnos dugóba is kerülnek. A villamossal a belvárost, a Bairro Alto, Baixa és Alfama negyedeket is beutazhatjuk.
Mi itt a Travelónál ha városnézésről és villamosról van szó, egyértelműen a bécsi Ringen járó villamosokra szavazunk. Az egyes, és a kettes villamost kombinálva utazhatunk teljes hosszában végig az osztrák főváros gyönyörű körútján. Az 1-es a Prater mellől indul, van megállója a Radetzkyplatznál (itt kell leszállni a Hundertwasser-házakhoz), elhalad a városházánál, a parlamentnél és az operánál is. Létezik egyébként egy turistavillamos is, ami az egyes és a kettes járat útvonalát járja végig. Előnye, hogy nem kell átszállni egyikről a másikra, ha végig akarunk utazni az egész Ringen, hátránya, hogy jóval drágább, mint egy sima vonaljegy, az élmény viszont ugyanaz. Szintén nem rossz a D jelű villamos útvonala sem, ez a Belvedere-Opera-Burgring-egyetem-Városháza-Parlament útvonalon közlekedik.
Aszfalton
Budapesten nemcsak remek villamosjáratok vannak, de busszal is érdemes gyönyörködni a főváros látnivalóiban, akár turisták, akár helyiek vagyunk. A 105-ös busz csúcsidő után például remek döntés lehet, a Clark Ádám térről a Lánchídon át a Deák tér-Opera-Andrássy út-Hősök tere útvonal egyszerűen mesés. Szintén szép a Deák térről induló, a Budai Várba felkaptató 16-os számú busz útvonala is.
A külföldi buszozással kapcsolatban sokak lelki szemei előtt egyből felsejlenek London legendás piros double deckerei. Az ingyenes londoni városnézési lehetőségekkel foglalkozó Londonforfree.net remek útvonalat állított össze azoknak, akik egy napijegy áráért járnák be inkább a látnivalókat. A túra a Picadilly Circus-ről indul, majd séták és buszozások hosszú sorát követően oda is ér vissza.
Megnézhetjük a Royal Albert Hallt, a Kensington palotát, a Natural History Museumot, a Victoria and Albert Museumot, a Harrods áruházat, Madame Tussauds panoptikumát, a Regents Parkot, a Trafalgar teret, a Nemzeti Galériát, a Szent Pál katedrálist, a Towert, a Globe színházat, a Tate Modernt, a London Eye-t, a Big Bent, a Westminster apátságot, a Downing Streetet. Ehhez a jókora túrához a 9-es, majd a 49-es, a 74-es, a 453-as, a 15-ös, RV1-es, és végül a 12-es buszt ajánlják. Persze nem kell a teljes távot egyben megtenni, egy vagy két busszal is sokat megnézhetünk a városból. A komplett városnézés leírását angol nyelven itt találja, aki kedvet kapott buszokkal bebarangolni az összes londoni látnivalót.
Bár a párizsi tömegközlekedésről első körben mindenkinek a teljes várost behálózó, bonyolult, ám nagyon praktikus metróhálózat jut eszébe, a fények városát is érdemes busszal bejárni a sötét alagutak helyett. Egy, a világ legszebb buszútvonalait összegyűjtő lista szerint Párizsban a 69-es busszal érdemes menni egyet. A körülbelül húsz perces út alatt érinti a Pére-Lachaise temetőt, a Place de la Bastille-t, a Rue de Rivolit, a Notre-Dame-ot, a Tuileriák kertjét, a Musée d'Orsay-t és az Invalidusokat is, a végállomása pedig az Eiffel-toronynál van.
Vízen
Fővárosunkról végre azt is elmondhatjuk, hogy nemcsak busszal vagy villamossal fedezhetik fel a turisták és a helyiek a főbb nevezetességeket, de már menetrend szerinti hajóval is bejárható a Duna budapesti szakasza. A D11, D12 és D13-as jelű járatokról erre tud tájékozódni, érdemes a városnak ezt az arcát is megismerni. Persze más, vízparton található nagyvárosok is bejárhatók olyan hajójáratokkal, amiket nem kifejezetten turistáknak, hanem az ott lakóknak működtetnek, ezáltal az áruk is barátságosabb.
Svédország fővárosában, Stockholmban például a nagyon népszerű Djurgården szigetre jár menetrend szerint komp. A hajók Slussentől indulnak, megállnak Skeppsholmennél is, a végállomás pedig a sziget, ahol többek között a Gröna Lund vidámpark, a Skansen, vagy a Gustav Vasa Múzeum várja a kikapcsolódni vágyó, vagy éppen dolgozni induló helyieket, és persze a turistákat is. Helyi tömegközlekedési jeggyel használható, ha pedig több napos bérletet váltottunk a városnézéshez, akkor nem kell külön fizetnünk a kompozásért, ez is benne van – írja a Visitstockholm.com.
Városi tömegközlekedési bérlettel hajókázhatunk Genfben is. A moulette névre hallgató, sárga színű, kisméretű hajók az öböl egyik oldaláról a másikra viszik az utasokat, négy különböző útvonalon. A kishajók egész évben üzemelnek, és sokkal egyszerűbb, és persze hangulatosabb is velük a közlekedés, mintha buszozni vagy villamosozni kéne a svájci városkában – írja a Lake-geneva-switzerland.com.
Végezetül hol máshol lenne a legjobb várost nézni hajóról, mint a lagúnák városában? Bár Velencével kapcsolatban mindenkinek a romantikus gondolák ugranak be, ezek eszméletlenül drágák, és a turisták gyűrűjében már nem is tűnnek annyira meghittnek, amikor ott találja magát az ember. Ezzel szemben érdemes vaporettóra, vagy vízibuszra szállni, amit a helyiek is előszeretettel használnak. Muranóba, és a Lidóra is közlekedik menetrend szerinti vaporetto járat, próbálják ki, és szökjenek meg a turisták áradatától egy kis időre – javasolja a National Geographic.