Három nap a perzselő Rómában

Kipróbáltuk, milyen akkor Rómába látogatni, amikor a helyiek inkább menekülnek a városból. Ha letöltjük a telefonunkra az összes ivókút elhelyezkedését, és előre váltunk belépőket, meglepően kellemes.

Sokan gondolják úgy, hogy egy jól sikerült római nyaralás legfőbb ismérve, hogy nem nyárra szervezik. Aki ilyenkor az örök városban kóvályog, az vagy nagyon hülye turista, vagy macska – ezt már nem én mondom, hanem a Facebookon olvastam. Valóban így lenne? Gondoltam egyet, hónom alá csaptam két barátnőmet, és három napra elrepültünk Rómába, hogy kipróbáljuk milyen macskának, akarom mondani, kevésbé okos turistának lenni. A brutális hőség kis híján legyűrt minket, de végül mi győztünk, és nagyon kellemes élményekkel tértünk haza. Az alapszabály: tervezzünk előre árnyékkal, kúttal és belépőkkel.

Tájékozódjunk előre a közlekedési helyzetről is!

Bár titkon arra számítottunk, hogy a légkondicionált metró jó szolgálatot tesz majd, amikor már kezdünk elolvadni séta közben a napon, sajnos ezzel a könnyítéssel nem élhettünk. Felújítási munkálatok miatt pont a főbb látványosságoknál (Barberini – Trevi-kút, Spagna – Spanyol lépcső, Flaminio – Villa Borghese, Ottaviano – Szent Péter katedrális, Cipro – Vatikáni Múzeum) augusztus 11-25. között nem járt az A jelű metró. Helyette pótló busz, tömeg és meleg volt. Hiába igyekeztünk mindenre felkészülni, ezzel a problémával csak helyben szembesültünk. Legyenek nálunk szemfülesebbek, és nézzenek szét a helyi közlekedési vállalat honlapján indulás előtt.

Könnyítsünk a helyzetünkön: foglaljunk előre szállást, belépőt!

Bár a banánérlelő hőség miatt lehet, hogy a szállodák nem üzemelnek teltházzal, éppen a meleg miatt érdemes jó előre lefoglalni a szállásunkat, hogy ne ájuljunk be az első adandó recepcióra légkondicionált szobát követelve. Mivel fapados gépünk a Ciampino reptérre érkezett meg velünk, a busz pedig innen a Termini pályaudvarig közlekedik, ezen a környéken foglaltunk szobát, hogy ne kelljen a csomagokkal a kánikulában caplatni. Választásunk a kétcsillagos Hotel Alexisre esett, mert a szobái légkondisak, és egy kis árnyas belső udvara is van. Három fő reggelivel – ne számítsanak sokra, ez egy csésze kávét és egy pici édes péksüteményt jelent – összesen kétszáz euróért töltött el itt három éjszakát. Mivel készpénzben fizettünk, a városi adó összegét nem kérték el. A szoba tiszta volt és barátságos, pont olyan, mint egy jobb kétcsillagos hotel bárhol Olaszországban. Legalábbis én Milánótól Firenzéig nagyon hasonlókkal találkoztam eddig.

A Colosseum belülről - érdemes itt kezdeni a napot!
(Fotó: mimi / Travelo)

Miután kipihentük az út fáradalmait, az első teljes napunkat a legfontosabb nevezetességek végigjárásának szenteltük. A napot a Colosseumnál kezdtük, és aki hasonló megpróbáltatásokra adja a fejét, annak is azt tanácsoljuk, hogy kövesse a minél előbb, annál jobb elvét. Nagyon be tud ide tűzni a nap, ráadásul, ha kombináltan vesszük a jegyet a Palatinus dombbal és a Forum Romanummal, ott sem számíthatunk túl sok árnyékra. A másik fontos túlélőtipp forróságban városnézőknek, hogy meg kell venni a belépőt még otthon, a számos jegyfoglaló oldal egyikén. Így megelőzhetjük, hogy a hosszú sorban ájuldozzunk. Az elővételeseknek külön kasszája van, így jóval egyszerűbb bejutni. A teljes árú, kombinált jegyért egyébként 16,50 eurót kell fizetni online.

Városnézés kúttól-kútig

A lenyűgöző ókori amfiteátrum után a Palatinus domb felé vettük az irányt, ahol anno az előkelőségek házai és villái sorakoztak. Ma már csak pár rom látható itt, de így is érdemes a dimbes-dombos parkban sétát tenni. Főleg, hogy árnyas fákat, szépen parkosított részeket és ivókutakat is találunk erre, szóval hűsölés szempontjából sem utolsó a hely. Innen ereszkedtünk alá az ókori Róma központjába, a Forumra. Sajnos kirándulásunknak ez volt az a pontja, ahol úgy éreztük, igazat kell adnunk azoknak, akik óva intenek az augusztusi római vakációtól. Több évezredes történelem és különleges romok ide vagy oda, a Forum Romanumról gyorsan távoztunk – árnyék itt ugyanis gyakorlatilag egyáltalán nincs, és pont a legkegyetlenebb déli órákban értünk el ide.

Habostorta?
(Fotó: mimi / Travelo)

Még egy gyors pillantást vetettünk az út túloldalán elterülő Traianus Forumára, visszanéztünk a sokak szerint habostortára emlékeztető Viktor Emánuel emlékműre, és a Via del Corso árnyékos oldalán folytattuk a sétát. Innen bal kéz felé pár utcányira a Pantheont és a Piazza Navonát találjuk, jobbra pedig a Trevi-kutat és a Spanyol lépcsőt. Először balra kanyarodtunk, majd egy barátságos – és légkondicionált – étteremben elfogyasztott ebéd után benéztünk az ingyenesen látogatható Pantheonba, majd a Piazza Navona szökőkútjaiban gyönyörködtünk. Meg persze egyenesen fejest is ugrottunk volna a Négy folyó kútjába (a Duna is köztük van!), ha egy rendőr síppal a kezében más turistákat már nem tessékelt volna ki éppen akkor a vízből, amikor a térre értünk.

Aki vízre áhítozik, az egykor stadionként funkcionáló tér északi végében, a kisebb szökőkút melletti ivókúttal kell beérnie. Itt lehűtöttük magunkat egy kicsit, majd a Trevi-kút felé folytattuk az utunkat. Brutális embertömeg fogadott, gyorsan bedobtunk egy kis aprót – a felújítás miatt, aki mostanság látogat oda ettől sajnos el kell tekintenie – majd a Via in Arcione felé elhagytuk a teret. A Via della Panetterián újabb kis utcai kútra bukkantunk, újfent feltöltöttük az üvegeinket és mentünk tovább a Spanyol-lépcső felé. Sajnos ide annyira odatűzött a nap, hogy csak arra volt erőnk, hogy nyugtázzuk: erre is jártunk. Ezt követően a Via Condotti luxusbutikjainak kirakataira vetettünk egy-két pillantást, és nagyon örültünk az egyes üzletekből áradó jéghideg levegőnek.

Így jutottunk vissza a már említett Via del Corsóra, ami egyenesen a Piazza del Popolóba torkollik. A téren, ahol anno nyilvános kivégzéseket tartottak, most turisták vonszolják magukat tikkadtan a lépcsők felé, ahol buja növényzetével és szép panorámájával csalogatja őket a Villa Borghese kertje. Felkaptattunk hát a lépcsőkön mi is, fotózkodtunk egyet a Piazza del Popolóra néző teraszról és heverésztünk egy kicsit a hűsítő fűben. Itt van egy újabb kút, ha valaki megszomjazott volna. Bár nem volt olyan nagyon közel, a metró hiánya miatt visszasétáltunk a szállásunkra, és egy jót vacsoráztunk szállodánk árnyas kis kertjében a Termininél található élelmiszerboltból beszerzett finomságokból.

Hűsöljön a strandon, akár a helyiek

Mivel első nap teljesítettük az ingyenesen megtekinthető látnivalók nagy részét, pihenőnappal ajándékoztuk meg magunkat. Sok helyivel egyetemben a Piramide megállónál felpréselődtünk a tengerpart felé közlekedő treninóra, és Lido di Ostiáig utaztunk vele, hogy egy kellemes napot töltsünk a strandon. Ennek pontos részleteiről korábban már írtunk, itt tudja elolvasni, ha követné példánkat. A strandolás után estére a Terminitől induló, H jelű busszal kimerészkedtünk a Trasteverébe egy jó vacsorára. Ekkor sem volt hideg persze, de már jóval barátságosabb volt a klíma a macskaköves utcákon bolyongáshoz, tészta-lakmározáshoz, sőt még a fagyizáshoz is.

Trastevere

Járt már Rómában nyáron?
Igen, és imádtam. - 314
Igen, és szenvedtem. - 28
Nem, de szeretnék. - 233
Nem, és nem is akarok. - 45

Harmadik, és egyben utolsó napunkat a Vatikán meglátogatása töltötte ki. Bár a monumentális és gazdagon díszített Szent Péter székesegyházba ingyen bemehetünk, a tűző napon várakozást nem ússzuk meg a biztonsági ellenőrzés előtt. Így ide is érdemes a lehető legkorábban ellátogatni, és csak a bazilika után elzarándokolni a Vatikáni Múzeumba és a benne található Sixtus-kápolnába. Jó tudni, hogy akármilyen meleg van, a térdet és vállat takaró öltözetet nagyon szigorúan veszik, így hosszú szoknyával, kendővel, térdnadrággal érdemes készülni. Na meg itt is előre váltott jeggyel, mert a vatikáni városfal mellett kígyózó sort a forróságban kiállni igencsak embert próbáló. Sajnos a múzeum jegyfoglaló rendszere 4 eurót számít fel az elővétel miatt a 15 eurós belépőre. De ha látni akarják a reneszánsz pápák egykori lakhelyéül szolgáló palotákban berendezett, elképesztően gazdag múzeumot, a Laokoón-csoportot vagy a Sixtus-kápolnát, mindenképpen megéri elővételes jeggyel érkezni. A tömegre pedig múzeumon belül is készüljenek fel! A Vatikántól eltávolodva az Angyalvárra vetettünk egy búcsúpillantást, majd az esti órákban elhagytuk Rómát.

Angyalvár - a további képekért kattintson bátran!
(Fotó: mimi / Travelo)

Visszatérnék-e újra a nyári Rómába? Gondolkodás nélkül! Mert bár voltak a túránknak olyan pontjai, amikor sokkal inkább tűnt tortúrának, mint kellemes kikapcsolódásnak, ha az ember megfelelő egészségi állapotban van, tudja, merre keresse a kutakat, és foglal előre belépőjegyeket, nagy meglepetés a negyven fokos városban sem érheti. Idősebbeknek, kisgyerekeseknek persze nem ajánlanám. Illetve azoknak sem, akik a helyieket akarnák megismerni, mert ők a keresztutcák kihaltságából ítélve valóban elhagyják ilyenkor a várost. Tavasszal és ősszel azért nyilván más, de a tengerparti hűsöléssel egybekötött városnézésnek is megvan a hangulata, amit ha lehetőségünk nyílik rá, csak a hőség miatt kár kihagyni. A Trevi-kútba dobott apró miatt talán újra átélhetem ezt a hangulatot jövőre is.

Önök voltak már nyáron Rómában?

Újabb cikkünk ebben a témában:

Az édes élet kelt életre a római Spanyol lépcsőnél - 2016.04.20.
A dolce vita, vagyis az ötvenes-hatvanas évek olasz és külföldi filmsztárjainak fotói foglalták el a helyreállítás alatt levő római Spanyol lépcsőt, amelynek munkaterületén Anita Ekberg és Sophia Loren képe is látható.
Megnyitják a turisták előtt a római Colosseum arénáját - 2016.07.12.
Egyelőre kísérleti jelleggel megnyitják a látogatók előtt a római Colosseum arénáját, vagyis a turisták az ókori amfiteátrum közepén lévő színpadra is kimehetnek az egykori gladiátorok útját követve.
Éjszaka is körülnézhet a Colosseumban - 2017.03.29.
Még ott is, ahol a gladiátorok a porondra lépés előtt várakoztak.
Rómának több a bevétele a Trevi-kútból, mint múzeumbelépőkből - 2017.04.19.
És minden fillérjét egy segélyszervezetnek adja.