A Costa Concordia januári balesete után Amerikában érezhetően visszaestek a hajóutak foglalásai, Magyarországon azonban nem hagyott nyomot az irodák forgalmán az eset. Honfitársaink a hajóutak terén is árérzékenyek: főleg Földközi-tengeri körutakra fizetnek be, de más is érdekli őket, ha akciós. Az irodák szerint az all-inclusive hajóutak nagyon jó ár-érték arányt nyújtanak.
A Costa Concordia katasztrófája óta a hajótársaságok agresszív akciókkal igyekszenek utasokat toborozni tavaszi útjaikra az Egyesült Államokban, mivel foglalásaik érezhetően visszaestek. A két legnagyobb cég, a Costa Cruisest is birtokló Carnival és a Royal Caribbean foglalásai tízegynéhány százalékkal mozogtak az ilyenkor szokásos forgalom alatt a Concordia januári balesetét követő hetekben, írja a New York Times.
A baleset, melyben 32 ember halt meg vagy tűnt el, arra késztette az iparágat, hogy az eladások helyett a biztonságra koncentráljon azokban a hónapokban, amikor a legnagyobb forgalmat bonyolítja. Az amerikai lap szerint az év első három hónapja az iparágban „hullámszezon" néven ismeretes: ilyenkor foglalják le az egész év útjainak egyharmadát.
Itthon nem érezhető
Magyarországon kevésbé érezni a nemzetközi trendet: bár a Concordia balesete utáni egy-két hét során kicsit alábbhagyott a hajóutak iránti érdeklődés, azóta visszaállt a szokásos szintre a forgalom, tudtuk meg Falb Ildikótól, a Tensi utazási iroda hajószakreferatúrájának vezetőjétől. Véleménye szerint a tömegtermékeket kínáló hajótársaságok, melyek egyébként is akcióznak, azok most is akcióznak, a többiek azonban most sem. Az utak euróban megadott ára nagyjából ugyanannyi, mint a tavalyi év azonos időszakában, szezonkezdéskor.
Hasonlóan nyilatkozott a konkurens American Service Travel (AST) iroda munkatársa is, Ráczova Gabriela szerint a hajótársaságoknál folyamatosak a rendkívüli akciók, ez a Concordia balesetét megelőzően is így volt, és azóta sem tapasztaltak változást ezen a téren. Mint mondta, az utasforgalmuk a baleset óta változatlan, nem nőtt, nem is csökkent, havonta körülbelül 30 kabint értékesítenek.
Hajóznak a gyerekek és a nyugdíjasok is
Nincs tipikus hajóutas, véli Ráczova Gabriela: utasaik között vannak fiatal párok, nyugdíjasok, és családok egyaránt. „Sok család főként azért választ hajóutat, mert nagyon jó gyermekkedvezmények vannak, és egy 4 tagú család ennyi pénzért, ráadásul teljes ellátással nem nagyon talál ennél jobb lehetőséget" – mondta az AST munkatársa.
Az MSC Splendida hajón például egy hét éjszakás Földközi-tengeri út fejenként 319 eurónál kezdődik, a gyermekeknek pedig pótágyon 18 éves korig a szülőkkel egy kabinban ingyenes az utazás, melyhez teljes panzió jár (italok nélkül). A Tensi Tours a Costa társaság Serena hajóján kínál hasonló körutat, mely 299 eurónál kezdődik, a gyerekeknek itt is ingyenes az út.
Árérzékeny a magyar
Abban mindkét utazási iroda munkatársa egyetért, hogy a magyar utasok leggyakrabban a Földközi-tenger térségét választják úticélként. „De igazából ez is az ártól függ: ha van jó akció, akkor az utasnak másodlagos az útvonal, véli Ráczova Gabriela, aki hozzáteszi: „Azok az utasaink, akik már egyszer hajóztak a Földközi-tenger térségében, szívesen próbálnak ki más útvonalat is, például karibi hajóutakat. Ők már tudják, milyen nagy élmény egy hajóút, ezért ők már direktben keresik az akciókat."
A mediterrán körutazások mellett egyre népszerűbbek az észak-európai utak, mondja Falb Ildikó: a magyar nyár hőségéből sokan szívesen utaznak hűsölni északabbra. Télen pedig természetesen ott van minden hajóutak origója, a karibi körutazás. Ehhez persze már kicsit vastagabb pénztárca kell, hiszen az odajutáshoz rögtön vehetünk egy amerikai repülőjegyet.
Paradox módon a Concordia baleseténél sokkal nagyobb gondot okoz az irodáknak a Malév februári csődje, ugyanis például megszűnt a közvetlen milánói járat Budapestről. Korábban az utasok Milánóból csak kibuszoztak a savonai kikötőbe, mely a mediterrán körutak egyik kiindulópontja, most azonban sokkal kalandosabb az odajutás: repülővel át kell szállni, vagy autóval 9-10 órás út.
Sok zsebpénz kell
Ha hajóútra készülünk, érdemes a járulékos költségekkel is számolni: a kikötőbe ugyanis saját zsebből kell eljutnunk, ki kell fizetnünk a kikötői illetéket (egy 7 napos mediterrán útnál utasonként kb. 130 euró) és a legtöbb hajón kötelező borravalót is szednek, mely általában naponta és fejenként 7 euró. Számos út esetében ingyenes a gyerekek szállása és étkezése, a rájuk eső kikötői illetéket azonban szintén ki kell fizetnünk.
Szintén érdemes félretenni költőpénzt a fakultatív kirándulásokra, bár dönthetünk úgy is, hogy egyedül vágunk neki az aznapi városnak. Egyes utak árában az italfogyasztás is szerepel, másoknál csak egyes üdítők vannak ingyen, megint másoknál csak az alkoholért kell külön fizetni. Mindenképpen érdemes útlemondási és BBP (betegség-, baleset- és poggyász-) biztosítást kötni, hogy ne érjenek váratlan kiadások, vagy ha esetleg nem tudunk elutazni, akkor legalább az út árát ne bukjuk el.