Az eset még a hatvanas években történt. Kongó, a csimpánz – miután egy zoológus ceruzát és ecsetet adott a kezébe – megtanult festeni, mi több, igazi szenvedélye lett az alkotás, a festés. Az elmúlt években pedig néhány képe komoly összegekért kelt el.
Van, aki egy csimpánz művészetéért rajong
A művészet az a csodálatos médium, melyen keresztül a kreativitás megnyilvánul, utat tör, kifejezésre jut. Amikor az időnek azt a pillanatát, azokat az élőlényeket, gondolatokat, érzéseket ábrázoljuk, melyek betöltik, átjárják az elménket.
Az, hogy ki mennyire szereti a különféle művészeteket, személyes preferenciától, illetve ízléstől függ, de bőven akadnak olyanok is, akik éppen egy csimpánz műveiért, az általa megalkotott művészetért rajonganak. Ilyen volt Pablo Picasso is, aki történetesen Kongó, a csimpánz egyik festményét saját műterme falára akasztotta ki.
Kongó, az absztrakt impresszionista művész
Kongó az 1950-es évek végén élt és alkotott, miután Desmond Morris, zoológus, etológus és szürrealista festő ceruzát, ecsetet adott az állat kezébe. Kongó többnyire vonalakat vetett papírra, illetve vászonra, így stílusát művei alapján a lírai absztrakt impresszionizmus irányzatához sorolták (ami egy divatos kifejezése annak, amikor az embernek fogalma sincs, hogy mit kellene festenie). Mondjuk Kongótól ez még el is fogadható volt, hiszen csak egy csimpánz volt.
Pályafutása során Kongó körülbelül 400 képet készített, és látszólag tudta, mikor végzett egy-egy festménnyel, mert amikor befejezte, egyszerűen nem volt hajlandó többet hozzátenni a művekhez. Ugyanakkor teljesen dühbe gurult, ha valaki még azelőtt elvette az egyik képét, mielőtt végzett volna vele.
Kongó 1964-ben tuberkulózisban halt meg a Londoni Állatkertben, de néhány festményét 2005-ben árverésre bocsátották, és Howard Long amerikai gyűjtő 26 ezer dollárért (több, mint 10 millió forint) meg is vásárolta Kongó három munkáját.
Csimpánz létére, Kongó egyes festményeinek véleményem szerint nagyobb művészi értéke van, mint a manapság divatos abszurd irányzatoknak, műalkotásoknak.
Banán a falon
Nem igazán értem, és ezért nem is szeretem a modernebb művészeti irányzatokat, mint például egy banán falra ragasztását, ami láthatóan megérte az 5 millió fontos árát.
6,2 millió dollárt, átszámítva nagyjából 2,4 milliárd forintot fizetett ugyanis Justin Sun kínai vállalkozó a New York-i Sotheby aukcióján Maurizio Cattelan olasz művész Komédiás (Comedian) című művéért, ami egy ragasztószalaggal a falra ragasztott banán.
Nem is ez volt az első alkalom, hogy a művész ilyen installációt készített, és lehet, hogy csak én nem értem, de fel nem foghatom, mi a művészi abban, ha egy banánt a falra ragasztanak.
Ismerd meg a művész majom munkásságát: