Vajon Jézusnak lehetett felesége és gyerekei? Időről időre felbukkan a szenzációs kérdés, ami hiteles bizonyítékok hiánya miatt azonban gyakran vitákat generál a valláskutatók között.
Egy botrányos könyv elmélete
Az egyik legutóbbi eset 2014-ben történt, amelyet Simcha Jacobovici újságíró és Barrie Wilson történész Az elveszett evangélium című botrányt kiváltó könyve váltott ki. Ők ebben azt állították, hogy Jézusnak volt családja, felesége, gyerekei.
Érveléseiket egy névtelen szerzetes által, legalább 1600 éve írt ősi kéziratra alapozták, amely – mondhatni – „felkavarta a port a British Museumban". A két kutató elvégezte a dokumentum első fordítását szír nyelvről angolra, amely így új betekintést enged Jézus keresztre feszítése előtti életébe.
A műben szereplő számos állítás mellett a szerzők azzal érveltek, hogy József és Asenát története (egy regényes tartalmú ószövetségi apokrif irat, amely Józsefnek, Jákob fiának a szerelmi történetét meséli el Asenáttal, az egyiptomi főpap leányával) valójában Jézus és Mária Magdolna „álcázott története". Ha ez igaz, akkor két fiuk – Efraim és Manassé – Jézus gyermekei lennének.
A Da Vinci-kód magyarázata
A könyv messze nem az első próbálkozás volt ennek az állításnak a felvetésére. A 2003-as sikerregény, A Da Vinci-kód egyik központi cselekménye azt a tételt fogalmazza meg, hogy Jézus feleségül vette Mária Magdolnát, a párnak pedig voltak leszármazottai, akiknek származását titkos társaságok sötét hálózata védte.
2012-ben a Harvard Divinity School egy történésze, aki a korai kereszténység történetének szakértője, azonosított egy töredéket egy Kr. u. IV. századi vallási szövegből, amely a következő mondatot tartalmazta: „Jézus azt mondta nekik: „A feleségem...". A szövegben szerepelnek még a „Mária" és a „tanítványom lehet" szavak is. A dokumentum felkeltette a közvélemény érdeklődését, de a tudósok később hamisítványnak ítélték.
Dacára ezeknek az időről időre felbukkanó szenzációs állításoknak, a legtöbb bibliakutató azzal érvel, hogy nincs bizonyíték arra, hogy Jézusnak lett volna saját családja, sem pedig annak, hogy József története Jézusra utalt volna.
Párhuzamok az Ószövetség alakjaival
„A korai keresztényeknek ugyanaz volt a szent könyve, mint a zsidóknak. Az Ószövetség fontos alakjait Jézus képeinek tekintették. A keresztények egy olyan népszerű alakban, mint József, Jézus szolgálatának néhány elemét látták" – írta 2014-ben Jonathon Wright, aki akkor még filozófia doktorandusz hallgató volt az Oxfordi Egyetem Keleti Intézetében.
„A könyv szerzői azt állítják, hogy a történet mindvégig Jézusról szól, de erre nincs bizonyíték sem a szövegben, sem a ma is létező 90 vagy annál is több kéziratban – sőt az örmény hagyományban sem, amely gyakran merít az Ószövetségből. József a történetben semmi olyasmit nem tesz, amit Jézussal társítanánk. A történetet valószínűleg sokszor lemásolták, mert nem volt ellentmondásos, és mert a bűnbánatról és a megtérésről szóló keresztény tanítást egy nyilvánvalóan zsidó történetben ábrázolták" – tette hozzá Wright.
A 2014-ben megjelent könyv másik központi állítása, hogy Jézus és családja történetét cenzúrázták, mivel a legrégebbi szír kéziratból hiányzik az első fejezet és a fordítói levél vége. Javasolták, hogy a másolók szándékosan távolítsák el, hogy eltitkolják Jézus és Mária házasságának vitatott történetét.
„Ez erősen kétségbe vonható! Sokkal valószínűbb, hogy az oldal kopás miatt veszett el. Ez több helyen is megtörtént a kéziratban. A történetet a középkorban egy másik szír kéziratba másolták be, ami tartalmazta a nyitó fejezetet is, így az oldal még több száz évvel a megírása után is létezett. Ebben a későbbi kéziratban az egyházatyáknak számos műve megtalálható, amelyek határozottan vitatják, hogy Jézus valaha is házas volt. Valószínűleg a másoló úgy gondolta, hogy a mű üzenete elég világos és nem vitatott" – magyarázta Wright.