Ha szeretnél csírákból burjánzó hajtásokká fejlődő növények hullámzó tengerében "fürödni", vagy szívesen belemerülnél a milliónyi csillagokból álló halmazok hipnotikus áramlásának látványába, akkor a Hold utcai piacon a helyed!
A budapesti műemléki épület ikonikus csarnoka fekete dobozzá változott: a standokat nem zöldség- és hentesárusok pultjai, de még csak nem is éttermek töltik meg, hanem elvont elektronikus hangok és szemet kápráztató fényinstallációk.
Akik követik valamennyire a hazai kortárs művészeti eseményeket, azoknak már nem újdonság, hogy a piacból múzeum lett. A Light Art Museum Budapest egy évvel ezelőtt nyáron nyitott meg, mint a világ egyik első olyan kiállítóhelye, amely a fényművészeti alkotások gyűjtésével és azok bemutatásával, valamint a tevékenység kutatásával foglalkozik. A 40 művész alkotását bemutató első tárlatot nagy érdeklődés övezte, a múzeum honlapja szerint több mint 200 ezren látták. Akkor csak magyar alkotók szerepeltek a válogatásban, de a szeptember 14-én nyílt Superluminal című kiállításon már a műfaj nemzetközi képviselői is helyet kaptak.
A Superluminal cím a fénysebességnél gyorsabb utazásra utal, amely jelen pillanatban csak mint elméleti felvetés létezik. A címmel összhangban olyan műveket igyekeztek beválogatni a kurátorok, amelyek teret engednek a fikciónak, azaz túllépnek a fizika által jelenleg elfogadott törvényeken – mondta el Szalai Borbála, a kiállítás egyik kurátora a sajtóvezetésen. Az egyik ilyen a párhuzamos univerzumok elmélete, amely egyelőre még a tudományosan vitatott teóriák kategóriájába tartozik. De szó van többek között szupernóvákról, fekete lyukakról és érző gépekről is, azaz csupa olyan témák kerülnek elő, amelyektől a tudomány és a technológia világa iránt érdeklődők egészen biztosan izgalomba jönnek.
Ahogy Bencsik Barnabás, a kiállítás másik kurátora fogalmazott, a Light Art Budapest a múzeumi magasművészet és a kreatív ipar egyik szegmense, a videóvetítések, a látványtervezés, a látványipar határán mozog. "Utóbbiban rengeteg olyan kreatív energia van, ami nagyon közel áll ahhoz a gondolkozásmódhoz, ami a képzőművészetben is jelen van" – magyarázta.
A kiállított művekben erős a látványelem, a legtöbb mű magával ragadó, hipnotikus hatást kelt. A vaksötét térben felvillanó fények és hangok képesek lekötni a figyelmet akkor is, ha nem töltjük az időt a falszövegek elolvasgatásával. Viszont érdemes, mert sokat hozzáad az élményhez, ha megtudjuk például, hogy az installációból áradó túlvilági hangok és fények egy Nap körül keringő űrszonda által gyűjtött adatok leképezései.
Az egyik leghumorosabb alkotás arra próbálja rávenni a látogatót, hogy érezzen empátiát egy megkínzott gép iránt.
Gépeink ugyanis ugyanúgy szenvednek, mint egy élőlény, amikor túl sokat nyüstöljük őket, gondoljunk csak a túlmelegedett laptopunkra, amely maximális fordulatszámra pörgetett ventilátorral zúg. Kár lenne átfutni a szövegen és kihagyni ezt az élményt...
Ezek a művészeti alkotások a legújabb technológiák segítségével készültek, és ahogy Bencsik Barnabás is utalt rá, egészen más készségeket igényelnek, mint amit sokan a művészethez asszociálnak. Azaz az ecset és a vászon helyett például a programozás a művész eszköze, több műben pedig a mesterséges intelligencia is szerepet kap.
Talán a leginkább tudattágító alkotás az, amelyik a látogatóval is interakcióba lép, és az MI révén soha nem ismétlődik, azaz bármelyik pillanatban is közelítünk felé, kiszámíthatatlan, hogy milyen látványt és hangot fog produkálni, a viselkedésére pedig hatással lesz mi jelenlétünk is. Hasonlóan működik tehát, mint egy élőlény. A belépő nem kevés, 6000 forint, de akik nyitottak az effajta élményekre, azoknak mindenképp megéri.