15 éves várakozás után most már nem csak Chicagónak, hanem New Yorknak is van óriás „higanybuborékja". A 2008-ban megrendelt gömbölyű, tükröződő felületű köztéri alkotás elkészültét először a 2008-as pénzügyi válság, majd a Covid-19 járvány késleltette.
Az elképesztő ezüstóriás Manhattanben, a Tribeca negyedben bukkant fel idén februárban. A higanycseppre hasonlító íves, tükröződő szobor legmagasabb pontján közel 6 méter magas, és a becslések szerint 8 és 10 millió dollár (2.8 milliárd-3.5 milliárd forint) közötti összegbe került a felállítása. Érdekessége, hogy felülete visszatükrözi a környezetet, gombölyű felületének köszönhetően pedig torzítva láthatják magukat viszont a járókelők.
New York a merész álmok megtestesítője minden szempontból, különösen ha az elképesztő építészeti csodákra gondolunk. Nincs ez máshogy a köztéri műalkotásokkal kapcsolatban sem, rengeteg izgalmas festmény és szobor kapott már helyet a városban."– írja a Lakáskultúra a szobor kapcsán.
A köztéri szobor alkotója az indiai születésű brit művész, Anish Kapoor, az alkotás előképe pedig egy korábbi műve, a Chicago-ban 2006-ban felállított Cloud Gate (2006), amelyet a köznyelvben csak „babnak" neveznek.
De míg a chicagói szobor szabadon áll a Millennium Parkban, addig az új manhetteni bab az 56 Leonard, ismertebb nevén a Jenga Tower luxuslakóépület alá van "beszorítva". Az amorf tömb pontosan úgy néz ki, mintha a fölé tornyosuló épület éppen össze akarná nyomni. Bár a szobor felállítása idején még nem kapott hivatalosan nevet, legtöbben "óriás higanycseppként" vagy "fényes babszemként" emlegették. A februárban átadott szobor egyébként mindig is az épület terveihez tartozott, de a vírushelyzet okozta logisztikai nehézségek miatt alkotója nem tudta befejezni a művet. A köztes időben az arra járók elől rejtegették a félkész alkotást.
"A higanycsepp hatalmas acéllemezekből készült, amelyeket egymáshoz hegesztettek, így a szobor végtelennek és simának, sőt, túlviláginak tűnik. Azonban néhány lemez szélei láthatóak: közelről nézve több hosszú, vékony rés fut végig a művön; kicsit távolabbról azonban egységesnek, sima felületűnek tűnik a hatalmas csepp. A szobor kábellel van felfüggesztve, így tökéletesen tud reagálni a hőmérsékletváltozásokra, sőt, szél és csapadék hatására még mozog is." – írja a Lakáskultúra, ahol tovább olvashatsz a műről és annak chicagói előképéről.
Forrás: Lakáskultúra, The Art Newspaper