Új utazási trend: Egyre többen keresik fel kedvenc filmjeik helyszíneit

A filmek és a sorozatok ma már meghatározó szerepet játszanak a mindennapi kultúrafogyasztásban, de életünk akár olyan területét is befolyásolhatják, amire korábban nem is gondoltunk. Egyre többen választanak ugyanis jövőbeli úti célt közkedvelt sorozatokból és mozikból inspirálódva.

Mindannyian emlékszünk a Keresztapa, a Mamma Mia! vagy a Napsütötte Toszkána egy-egy ikonikus jelenetére, de a Harry Potter vagy a fiatalabb generációnak A nagy pénzrablás is meghatározó filmélményt jelenthet.

A Trónok harca forgatási helyszíne, DubrovnikForrás: Shutterstock/Dreamer4787

A Groupama Biztosító és az OPT Bank megbízásából készült felméréséből kiderült, hogy a válaszadók harmada választott már külföldi úti célt ezekből vagy más, hasonlóan népszerű filmből és sorozatból. Ez a nemzetközi trend egyértelműen megfigyelhető már Magyarországon is. A divathullámot meglovagolta a Netflix is, és már 2022-ben vezetett városnéző túrákat indított, amelyben a legnépszerűbb sorozatainak, példaul az Emily Párizsban vagy A korona ikonikus helyszíneit járhatják végig a látogatók. 

Emily nyomában, PárizsbanForrás: S.Borisov/Shutterstock

Az NRC piackutató által végzett felmérésből kiderült, hogy a filmek és sorozatok ma már az emberek 33%-ának jelentenek inspirációs forrást. Közülük többen el is utaztak már, vagy a következő 1-2 évben tervezik, 57%-uk pedig bakancslistára tette, hogy ellátogasson kedvenc mozija helyszínére. Bár az ismerősök ajánlásai nagyobb befolyással bírnak, de a közösségi média, vagy a könyvek hatásával már vetekszik a filmélmények ösztönző ereje az utazás kiválasztásában.

„A korábbi évekhez képest egyértelmű változást látunk az utazásokban, illetve a motivációkban. Tapasztalatunk szerint eddig ez a trend inkább külföldön volt jellemző, azonban itthon is egyre inkább hatnak a filmes élmények az utazási szokásokra. Népszerűek a szervezett tematikus, filmes utazások is. Úgy vélem, ebben nagy szerepe lehet a streaming szolgáltatások robbanásszerű hazai elterjedésének, hiszen ezek segítségével újabb és újabb inspirációt meríthetünk" – mondta Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezetője és a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke.

A legnépszerűbb filmes úti célok

Idén nyárra a 18-65 éves lakosság 31%-ának van konkrét külföldi utazási terve, de a kutatásból az is kiderül, hogy a fiatalok, a 18-29 évesek terveznek a legnagyobb arányban utazni. Bár sokan úgy érzik, a jelenlegi gazdasági helyzetben nem, vagy csak nagyon nehezen engedhetik meg maguknak a külföldi utazást, akik mégis elindulnak, azok többsége hajlandó lemondani akár más kiadásról is az utazás érdekében. Tízből négyen egyhetesnél rövidebb külföldi nyaralást terveznek, ennél hosszabb utazásban az idén nyáron külföldi nyaralást tervezők 28%-a gondolkodik.

Ahova a napsütötte Toszkána rajongói vágynakForrás: Shutterstock

A legtöbben egyértelműen Dél-Európát látogatnák meg, a legnépszerűbb helyszín Toszkána, Olaszország. Ide a Napsütötte Toszkána című film hatására a filmes ihletettségű úti céllal rendelkezők majdnem fele tervez a jövőben elutazni, különösen a 40-49 éves korosztály körében kedvelt ez az úti cél. Ezen kívül népszerűek még a Szkíathosz- és Szkopelosz-szigetek Görögországban, ahol a Mamma Mia! filmek játszódnak, továbbá Szicília, Olaszország, ahol a Keresztapa, Split és Dubrovnik, Horvátország, ahol a Trónok harca, illetve Madrid, Spanyolország, A nagy pénzrablás forgatási helyszínei.

Szorosan követi őket London, a Harry Potter, Izland, a Thor: a sötét világ, Provence, a Bor, mámor, Provence, Párizs, az Emily Párizsban apropóján, valamint Törökország, a Trója helyszíne.

Forrás: Groupama Biztosító

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek