Egyesek számára a homokrajzolás egy meditációs gyakorlat, másoknak egy vicces és múlékony pillanat, hiszen a finom homokba rajzolt monogramjukat percek alatt elviheti a víz. A dubaji székhelyű filippínó művésznek, Nathaniel Alapide-nak ez lett a főállása, és elképesztő munkáival bekerült a Guinness-rekordok könyvébe is.
A 45 éves Alapide egy egyszerű kerti gereblye segítségével minden reggel (az időjárás-, szél- és dagályjelentések ellenőrzése után) hatalmas kalligrafikus vonásokat rajzol a dubaji homokos strandokon, amelyeket a szél vagy a hullámok egy idő után elmosnak.
A művész egy átlagos homokrajza körülbelül 20 négyzeméteres. "Néha olyan alkotást készítek, ami egy órát vesz igénybe, de van olyan nap, hogy akár több órát is dolgozom" – mondta. Ha írásos üzenetet is mellékel, a rajzok 100 méternél hosszabbra is elnyúlhatnak a homokban.
Alapide homokművészete 2014-ben kezdődött, amikor néhai nagyanyja előtt tisztelegve felvázolt egy fát az Umm Suqeim Beach homokterületére, az ikonikus, hullám alakú Jumeirah Beach Hotel árnyékában. A rajz nagysága és szépsége lenyűgözte a szálloda vezetőségét, így 2015-ben felajánlották neki első teljes munkaidős állását homokművészként.
Alapide azóta mintegy 1900 rajzzal díszítette az Egyesült Arab Emírségek homokját. Olyan nagy márkáktól is kapott megbízást, mint a Burberry és az Adidas, és a National Geographic számára is készített egy munkát a „The UAE from above" című sorozathoz.
Az Egyesült Arab Emírségek kormánya a művész munkáját még arra is felhasználta, hogy értesítse a nyilvánosságot a Covid-korlátozásokról, az égből látható hatalmas szlogennel: #STAY HOME, azaz Maradj otthon felírattal.
2022-ben Alapide új rekordot döntött a világ legnagyobb homokképe tekintetében. A több mint 23 000 négyzetméteres rajz az Abu Dhabi Aviation Club megbízásából készült, és az Egyesült Arab Emírségek uralkodóit mutatta be. A rajz elkészítése 30 napot vett igénybe, és 12 000 tonna négy, különböző színű homokra volt szükség, amelyet az Egyesült Arab Emírségek sivatagából szereztek be.
A művész állítja, hogy homokból műalkotást készíteni nem kihívásoktól mentes. "A világrekord létrehozásának 20. napján majdnem 70%-ban készen voltunk, de aztán az időjárás közbeszólt" – mondta. Az történt, amire a sivatagos tájon a legkevesbé lehet számítani: eleredt az eső, és olyan erős volt a szél, hogy szinte az egész rajzot eltörölte.
"Azt hiszem, ezért találom érdekesnek ezt a fajta munkát, mert ez mulandó, és olyan számomra, mint egy rituálé, vagy mint egy reggeli ima. Reggel dolgozom valamin, és estére elmossa az ár" – tette hozzá. Alapide azt mondja, hogy munkája ideiglenes jellege arra emlékezteti, hogy minden állandó változásban van, különösen egy olyan városban, mint Dubaj.
Forrás: edition.cnn.com