Senki sem vette észre, hogy valami nem stimmel a híres festménnyel

A düsseldorfi Észak-rajna-vesztfáliai Műgyűjteményben kiállítással tisztelegnek a geometrikus absztrakció világhírű képviselője, Piet Mondrian előtt, annak születésének 150. évfordulója emlékezve. Az ebből az alkalomból tartott sajtótájkoztatón azonban egy nem várt bejelnetést tett az új Mondrian.Evolution (Mondrian.Evolúció) című tárlat kurátora, Susanne Meyer-Büser.

A kurátor ugyanis bejelentette, hogy a düsseldorfi múzeumban évtizedek óta fejjel lefelé van kiállítva Mondrian egyik műalkotása, a New York City 1 című kép.

Erre pedig akkor derült fény mikor a kiállítást tervezték. Az absztrakt műnek van ugyanis egy szinte azonos, olajfestékkel készült "testvérképe", ami a párizsi Pompidou központban látható. Ahhoz képest az 1941-ben készült düsseldorfi kép 180 fokkal elfordítva lett kiállítva. A New York City 1 című kép, amelyen függőleges és vízszintes irányban futó, egymást keresztező sárga, kék és piros ragasztószalagok láthatók, 1980 óta része az észak-rajna-vesztfáliai tartományi gyűjteménynek.

A kurátor szerint egy Mondrian stúdióját ábrázoló fényképen, amely nem sokkal a művész halála után készült, a New York City 1 úgy van elhelyezve egy festőállványon, hogy a csíkok pont úgy futnak a vásznon, mint a párizsi olajfestményen. Susanne Meyer-Büser szerint a ragasztószalagok felhelyezése, a letépett végek elhelyezkedése is arra utal, hogy a kép jelenleg fejjel lefelé lóg a falon - olvasható az MTI hírében.

Az alkotás egyébként befejezetlen számítForrás: ddp images via AFP/Henning Kaiser

A düsseldorfi múzeum azonban nem tervezi, hogy megfordítja a művet, amely már így vált általánosan elfogadottá a művészettörténetben, márcsak azért sem, mert attól félnek, azzal esetleg sérülhetnek a már elöregedett ragasztószalagok.

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek