A Balaton, akárhonnan nézzük, mindenhogy szép. A reklámoknak pedig az a tulajdonságuk, hogy a szép dolgokból is a legszebbet emelik ki. Ha ráadásul 100 évvel ezelőtti utazási plakátokról van szó, amelyek esetében egy kis vintage-íz is társul az élményhez, akkor már igazán semmi sem lehet hangulatosabb. Kétség nem fér hozzá, teljesen belezúgtunk a Magyar Nemzeti Galéria Art deco-kiállításán látott plakátokba!
Ezek a stílusos utazási plakátok az '20-as, '30-as évekbe repítenek, egy olyan korszakba, amikor az I. világháború traumája után felerősödött az emberekben egy bizonyos féktelen vágy az élet élvezetére.
Ekkoriban egy kicsit más volt a fürdőruha-divat mint ma és mások a frizurák is: egy-két plakáton a nők bubi frizurát viselnek, a férfiak pedig úszódresszt! Más plakátokon a szemkápráztató színekben pompázó Balaton, valamint a vakációzás stílusos kellékei, a csíkos nyugágy, a kalap és a napernyő tűnnek fel. Egy galériát is összeállítottunk a Magyar Nemzeti Galériában megtekinthető leghangulatosabb balatoni plakátokból, melyet a fenti képre kattintva érhetsz el!
Budapest éjszakai élete is vonzotta a turistákat
Az Art deco Budapest. Plakátok, tárgyak, terek (1925–1938) című tárlat a stílus, az elegancia, a csillogás, a szórakozás és a mohó életvágy korszakába kalauzol. Egy olyan időszakba, amit helyenként az utazás aranykorának is neveznek.
A '20-as évek gazdasági konszolidációjával tömegek millió számára vált elérhetővé kedvteléssé az utazás. Ekkorra Budapest is kezdett egyre inkább úgy festeni, mint egy világváros, ami a Balaton mellett a másik fontos turisztikai célpont volt, derül ki a kiállítás falszövegeiből. Üzletportálok, presszók, bisztrók, mozik és mulatók lepték el az utcákat, esténként pedig ezek fényreklámözönében úszott a város.
Budapestet a turizmus plakátok mint modern világvárost és fürdővárost mutatták be, és – bár Magyarország hivatalos turisztikai imázsához nem tartozott hozzá – a külföldiek körében híre kelt a budapesti éjszakai életnek is. Ekkoriban nyitott meg a Nagymező utcában a Moulin Rouge és az Arizona, a kor két ikonikus luxusmulatója, ahol a helyi közép- és a legelőkelőbb rétegeken kívül a turisták is megfordultak.
A nyugati vendégek számára pedig a budapesti éjszaka olcsónak és egzotikusnak számított. A kiállításon látható temérdek plakát közül néhány a kor ikonikus mulatóinak világát idézi meg, láthatunk reklámot margitszigeti mulatóról és az említett Moulin Rouge-ról is.
Utazási magazin lévén, a turizmus plakátokra irányítottuk a cikkünk fókuszát, de a kiállítás ennél sokkal többről szól. Méretre sem kicsi, úgy körülbelül két órát el lehet tölteni a több mint 250 kiállítási tárgy között. Aki az utazási plakátokra rezonál, az egészen biztosan élvezni fogja a tárlat többi részét is.
Szó van még felhőkarcoló-építési álmokról, a látványrevük világáról, a korabeli áruházakról és a divatról. Egy sor grafikus filmplakátot is láthatunk, és még korabeli filmekbe is belenézhetünk. A plakátok mellett egy-két bútor és tárgy is a kiállítás része, az egyik legizgalmasabb közülük a korszakban nagy újdonságnak számító Orion rádió. A kiállítás augusztus 28-ig van nyitva, a teljes árú jegy 3800 forint.