A világ egyik legnagyobb művésze meglepően alacsony volt, derült ki egy kutatásból

Michelangelo, a reneszánsz művészet legnagyobb alakja, de ha a testmagasságát nézzük, akkor mégsem volt olyan nagy. Olasz kutatók a festő cipőit vizsgálták, és azokból saccolták meg, milyen magas lehetett, írja az Artnews.hu a cseh Anthropologie nevű lap szeptemberi számára hivatkozva.

Michelangelo portréja, melyet Daniele da Volterra festőnek tulajdonítanakForrás: The Metropolitan Museum of Art/Trujillo/commons.wikimedia.org

Az olasz Antropológiai, Paleopatológiai és Bioarcheológiai Kutatóközpont három, a firenzei Casa Buonarroti Múzeum gyűjteményében lévő cipőt vizsgált: egy pár bőrcipőt és egy páratlan bőrpapucsot, melynek a másik felét 1873-ban ellopták a múzeumból, írja az újság a Life Science magazinra hivatkozva. A cipőket nagy valószínűséggel Michelangelo viselte. A kutatók a cipők hosszát megmérték, majd abból következtettek az őket viselő ember magasságára.

Az eredmény igen meglepő. A számítások szerint Michelangelo még a ma alacsonynak számító férfiaknál is alacsonyabb volt: mindössze 158 centiméter. Persze azt azért érdemes megjegyezni, hogy a festő idején, tehát a 15. és 16. században, a 158 centiméteres magasságú férfiak nem számítottak annyira különlegesnek, hiszen akkoriban átlagosan is alacsonyabbak voltak az emberek. A cipőkből kikövetkeztetett adat ráadásul csak spekuláció. Michelangelo firenzei Santa Crocéban lévő maradványait soha nem vizsgálták a kutatók. Ugyanakkor annak is fennáll a lehetősége, hogy a cipők nem a festőhöz, hanem a rokonához tartoztak.

Ádám teremtése, Michelangelo egyik főműve a Sixtus-kápolnábanForrás: Creative Lab / Shutterstock.com

Mindenesetre a cseh folyóiratban megjelent cikk szerzői, Elena Varotto antropológus és Francesco Galassi paleopatológus szerint a mérési eredmények nagyjából megegyeznek a művész egyik kortársának beszámolójával. A reneszánsz festők, szobrászok és építészek életrajzírója, Giorgio Vasari jellemzése szerint Michelangelo „középmagas, vállban széles, de máskülönben arányos testalkatú" volt. Nagyon egészséges ember volt, vékony és izmos" – írja Vasari.

Michelangelo ujjlenyomatai is beszédesek
Persze az ehhez hasonló adatok keveset árulnak el arról, miben is rejlett a reneszánsz géniusz tehetségének titka, mégis megfoghatóbbá teszik számunkra a művészt, mint embert. Nemrégiben arról írtunk, hogy a londoni Victoria & Albert Múzeum szakemberei megtalálták a művész ujjlenyomatát egy sötétvörös viasszobron, amely egy nagyobb, befejezetlen márványszobor vázlatos modellje volt. Tavaly szeptemberben pedig arról adtunk hírt, hogy a festő eszközeinek nyomait fedezték fel a restaurátorok a firenzei Museo dell'Opera del Duomóban lévő Pietáján a szobor tisztítása közben. Ezek a nyomok a kutatók szerint közvetlen kapcsolatot létesítenek a művész és az utókor között.

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek