Az utcai művész szó szerint bárhol feltűnhet: házfalakon, híd lábán, metrómegállóban vagy a járda kátyúiban, mégis minden helyszínen egy kicsit más színezetet kap a jelentése. Az elmúlt években egyre több hírt hallunk arról, hogy városok közösségi kosárlabdapályáira festenek fel különféle szimbolikus jelentéssel bíró képeket. A kosárlabdapálya a legjobb közösségteremtő helyszín, mert a legkülönfélébb hátterű embereket hozza össze egy játékra. Azzal, hogy egy kosárlabdapályát festenek meg egyben a helyi közösségeket is támogatják a kosárlabda és kultúrájának népszerűsítése által. Az alábbiakban ezekből gyűjtöttünk össze néhány példát:
A kosárlabda katedrálisa Milánóban
A kosárlabda katedrálisaként értelmez újra egy milánói pályát Davide Barco, aki a katedrális padlójának virágmotívumait festette fel a pályára. A művészt a tervezéskor az foglalkoztatta, milyen csodálatos és őrült dolog lenne kosárlabdázni Milánó ikonikus gótikus székesegyházában. A kosárlabdapálya festését a katedrális központi hajójának fehér márványcsempéje ihlette, amit piros és kék színnel festett meg, hogy felidézze az NBA színeit. A pálya így a kosárlabda katedrálisaként értelmeződött újra.
A pálya, mint a vírusból való kilábalás helye Bergamóban
Az olasz utcai művész, Fabio Petani a vírusból való kilábaláshoz igazította a festményének a témáját a megrendelők kérésére. A festés a StreetArtBall nevű projekt része, ami a vírus első hulláma által leginkább sújtott Bergamo megye öt városában szerette volna kosárlabdapályák festésével újra felpezsdíteni a közösségi életet. Petani egy ismert szobanövény, a Calathea Makoyana, más néven a páva-növény leveleit festette fel a pályára. Ez a növény arról ismert, hogy levelei megkötik a széndioxidot és tisztítják a szoba levegőjét. A kosárlabdapályára festett tisztító növény jelentése szimbolikus, egy nehéz időszak lezárását és egy új kezdetét jelenti, amelyben újra mélyeket lélegezhetünk.
Dualizmus és egyensúly a pályán, Portugáliában
2019-ben a portugál művész, AkaCorleone egy gazdag színekben pompázó férfi és nő képét festette fel a Campo dos Mártires de Pátria úton lévő pályára, amelyek egymás tükörképei, épp úgy, mint egy tipikus kártyalapon. A művész az alkotásának az Egyensúly címet adta, ami meg is magyarázza az illusztráció lényegét. A mű mögötti gondolat a dualizmus, azaz két különböző nézőpont, két különböző oldal kettősségének a játéka, amik kiegészítik egymást, mint ugyanannak a valóságnak az ellentétes verziói, de amelyeket csak egyként lehet értelmezni. (Címlapkép: kucukgulberkan/Pixabay)