"A kápolna abban a formájában látható, ahogyan az építész (Jules Hardouin-Mansart) megálmodta, XIV. Lajos pedig megcsodálhatta, kivéve a nagy lámpaoszlopot, amelyet 1765-ben eltávolítottak" – idézi az Mti az AFP francia hírügynökségnek nyilatkozó Frédéric Didiert, a történelmi műemlékek építészét, aki a négy éve tartó restaurálás vezetője.
A kápolna tetőzete 1705-ben készült fehér tölgyből, mint amilyen a párizsi Notre-Dame-székesegyházé volt a 2019. áprilisi tűzvész előtt. Ezt most sikerült a régi faanyag megőrzésével eredeti formájában helyreállítani. A tetőzetet tartó többtonnás keresztgerendákat ki kellett cserélni, mert a beszivárgó víz miatt 20 centimétert süllyedtek.
Az üvegablakokat a gittben található azbeszt miatt le kellett szedni és méregteleníteni kellett. Az Ancien Régime óta most először újították fel, és ragyog régi fényében az ólomkeretek aranyozása. A megrongálódott féldomborműveket kijavították, a szobrokat nem cserélték le, csupán restaurálták. A kétszáz kilós angyalkákat daruval kellett leemelni, műhelyben restaurálni, kicserélni a belső vázukat, majd újra a helyükre emelni őket – fogalmazott Frédéric Didier.
Ez a királyi kápolna az egyetlen 17-18. századi építmény, amelyben minden szobor eredeti– tette hozzá az építész. A felújításon mintegy száz munkás és képzőművész dolgozott, amivel a tanoncképzéshez is hozzájárultak.
"Egyes történészek szerint ez a palota legsikerültebb része. XIV. Lajos uralkodásának végén, tökéletes pillanatban készült" – hangsúlyozta Laurent Salomé, a múzeum igazgatója, aki kiemelte, hogy a 40 méter magas építmény kiemelkedik a tetőzetek vízszintes vonalából, megzavarva a szimmetriát. Azt akarta jelképezni, hogy Isten háza uralkodik az emberek lakhelye felett.
A rokokó stílus gyöngyszemének számító királyi sarokszoba, XV. Lajos dolgozószobája szintén visszanyerte régi fényét, egyebek mellett a Rolex óragyár mecénási adományának köszönhetően. A szoba közepén álló, titkos fiókokkal ellátott íróasztal kilenc éven át készült.
"Ez a dolgozószoba, ahol a királyok az éremgyűjteményüket tartották, a hatalom és az intimitás kettősségének köszönhetően egyike a kastély emblematikus helyiségeinek" – mondta Catherine Pégard, a versailles-i kastély felújításával megbízott közintézmény elnöke, aki azt is elmondta, hogy a mostani felújítás nagysága felér a 2007. évivel, amikor a Tükörterem kapta vissza eredeti pompáját. Újraaranyozták az ablakokat és fadíszítéseket, és a sarokszoba fala visszakapta eredeti hideg fehér fényét, az úgynevezett király fehér árnyalatot.
"Ezek a Covid-19-járvány alatt végzett munkák tanúskodnak Versailles-nak a képzőművészek és a foglalkoztatás iránti elkötelezettségéről" – tette hozzá Cathérine Pégard. A restaurálási munkák sosem szünetelnek: jelenleg a trónörökös dolgozószobájáé folyik, rövidesen megkezdődik Madame Du Barrynak, XV. Lajos kegyencnőjének a lakosztályáé is. Befejezése egybeesik a XV. Lajosnak szentelt, 2022 őszén megnyíló versailles-i kiállítással.