Elképesztő, milyen összetett feladat volt a középkorban megépíteni egy hidat

A Moldva felett átívelő középkori Károly híd Európa egyik legrégebbi hídja, Prága szimbóluma. Lyukas szerkezetével, barokk szobraival, tornyával, történelmi hangulatával minden napszakban csodálatos látványt nyújt. De vajon belegondoltunk valaha is, hogy milyen összetett feladat lehetett a 14. században megépíteni ezt a káprázatos szerkezetet? A Designboom által közzé tett animáción végigkövethetjük a híd felépülését a boltíveket tartó oszlopoktól az utolsó kő elhelyezéséig.

A munkák a kövek kitermelésével kezdődtek, amelyek Prága környékéről érkeztek. Már a helyszínre szállításuk is nagy kihívást jelentett, és kőfaragók, kőművesek, napszámosok, kovácsok, úszók, hintók, hírnökök és adminisztratív erők együttes munkájára volt szükség. Az építkezés legnehezebb része az oszlopok létesítése volt a mederben, mivel a Moldva alját kavicsos homokréteg fedi, ami könnyen kimosódik a szerkezet alól.

A lábazatokat szigetelt oszlopsorokból álló aknákba állították, amelyekből egy kerék által meghajtott szivattyúval kiszivattyúzták a vizet. Két vagy több oszlop megépítése után következhetett a boltozatok megépítése. 

Károly híd, Csehország, PrágaChosovi/wikipedia

Fából készült állványokat húztak fel, majd az ívekre megmunkált homokkőtömböket helyeztek el. A boltozatokat további kőrétegekkel erősítették meg, majd téglából készült falakat húztak a híd fedélzetének szintjéig.

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek