Ma már rengeteg olyan online lehetőségünk van, amiken keresztül a legeldugottabb, vagy éppen a leglátogatottabb múzeumokba, galériákba és képtárakba látogathatunk el. A Google Arts & Culture szinte tökéletesre fejlesztette a virtuális és kulturális túrázásokat. A képek mellett pedig rengeteg infót is megkapunk az adott intézményről és képeiről. De a közvetett személyes kapcsolat, az egyedi vélemény sok esetben azért itt sem jön elő.
Éppen ezért keltette fel a figyelmünket a német Spiegel Online videórovata, az Allein im Museum (Egyedül a múzeumban), mely olyan múzeumok és galériák vezetőit és kurátorait szólaltatta meg, akik a bezárások idején egyedül bolyonganak a hatalmas épületekben, a világ legcsodálatosabb műalkotásai előtt, szeretett múzeumaik csöndes és kihalt folyosóin.
A legutóbbi, május 6-i videóban a Bajorországi Állami Gyűjtemény (Bayerischen Staatsgemäldesammlung) igazgatója mesél arról, hogy a jelenlegi nélkülözés és lemondás miért lehet akár jó tapasztalat is. A festmény pedig, ami előtt a beszélgetés folyik, Max Liebermann Biergarten című alkotása 1884-ből.
A korábbi videók között megismerhetjük Otto Dix négy szárnyas festményének történetét és kompozíciójának mikéntjét. A „Háborúról" (Der Krieg) a Dresdeni Állami Műgyűjtemény igazgatója mesél.
A Frankfurter Städel-ben található Éva szobor Auguste Rodins egyik legszebb műalkotása. Különlegességéről a múzeum igazgatója mesél. De a Kunsthalle Hamburg üres termein keresztül is tehetünk egy privát sétát, és meghallgathatjuk, hogy a nagy múltú intézmény igazgatója miként éli meg a teljes csendet és a látogatók elmaradását.
A sok videó közül a mi kedvencünk a firenzei Uffizi képtár bejárása és azon belül is Sandro Botticelli „Tavasz" című festményének részletes elemzése, amit a képtár német igazgatója Eike Schmidt tart az érdeklődőknek. A videók német nyelven érhetők el, de így akár pár percre a német nyelvlecke és a művészettörténeti felzárkóztatás is összeköthető egymással.