Stockholmban nyílt meg a világ első olyan múzeuma, amely a fosszilis energiahordozók közlekedésben betöltött szerepéről mesél. Egyrészt bemutatnak természetesen egy csomó tárgyi emléket – egészen a 19. századtól kezdve -, de ezek mellett más érzékekre is hatnak, így például meg is lehet szagolni a különböző típusú üzemanyagokat, és hallani lehet a belső égésű motorok hangját is.
Hogy miért volt szükség egy ilyen múzeumra abban a korban, amikor szinte minden közlekedési eszköz meghajtása a kőolajszármazékokhoz köthető? Azért, mert ez nem lesz így örökké. A Bloomberg előrejelzése szerint 2040-ben már 57 százalékos lesz az alternatív meghajtású járművek technológia részesedése az új autó eladásokban. És persze ez nemcsak a személyautók piacára igaz, hiszen ha elfogynak a fosszilis energiahordozók, vagy ha klímavédelmi okokból lecsökken a szerepük, akkor egyre több olyan hajóra, buszra és repülőre lesz szükség, mely más energiaforrást használ.
A múzeumot kitaláló Vattenfall svéd energetikai vállalat szerint kőolajszármazékok egyetlen generáció alatt eltűnhetnek a mindennapi közlekedésből. Ha a párizsi klímaegyezményben foglaltak teljesülnek, az olaj iránti kereslet a következő évtized közepén eléri csúcsát, attól kezdve pedig fokozatosan csökken majd. Mivel nem lesznek már benzinkutak, ezért már ebből is látható itt egy másolat, írja a g7.hu.