Olvasóink többsége maga szervezi a programját, autóval indul útnak, belföldi célpontot választ, sokcsillagos szállodában, medenceparton tölti a hosszú hétvégéket. Tavasszal az ideális hosszú hétvégéről kérdezősködtünk, most az augusztus huszadikai négynapos hétvégéhez közeledve megosztjuk felmérésünk legérdekesebb eredményeit.
Válaszadóink többségének, mintegy 42,5 százalékának, teljesen mindegy, hogy kül- vagy belföldre megy, a lényeg, hogy utazhasson, ha hosszú hétvége közeleg. De a belföldi utak rajongói is sokan vannak: a válaszadók több mint 38 százaléka kifejezetten hazánk határain belül szeret elutazni hosszú hétvégézni. Külföldre a válaszadók 13 százaléka utazik ilyenkor, a többiek otthon maradnak. És hogy mikor? Tavasszal, ősszel és nyáron mindenki imád útnak indulni, a téli hosszú hétvégék viszont csúnyán a mezőny mögött kullognak.
Érdekes adat, hogy bár 2015-ben igazán jól álltunk a hivatalos hosszú hétvégékkel – összesen hét van idén belőlük –, olvasóink többsége nem elégszik meg ennyivel. A válaszadók közel 85 százaléka az év során további hosszú hétvégéket is beiktat magának úgy, hogy egy-két szabadnappal megtoldja a szimpla hétvégéket.
Arra is kíváncsiak voltunk, mit szeretnek olvasóink a hosszú hétvégéken csinálni. A wellness toronymagasan nyert: a válaszadók 1255 alkalommal mondták azt, hogy a hosszú hétvégék medenceparton az igaziak. De a városnézés is nagyon népszerű (1155 említés), valamint a túrázás, kerékpározás és más sporttevékenységek (859 említés) is. A legkevesebben válaszolták azt, hogy a hosszú hétvégéken inkább szeretnek otthon pihenni – nyilván erre ott vannak az átlagos hétvégék.
A válaszadók többsége jobb szállodákban szeret megszállni a hosszú hétvégéken: a 3 csillagos (1318 említés), és a 4-5 csillagos hoteleket (1309 említés) keresik. Ez nyilván azzal függ össze, hogy általában ezeken a szálláshelyeken van wellness-részleg, ami nélkül – ahogyan az az adatokból kitűnik – jóformán nincs is hazai hosszú hétvége.
A népszerűségi sorrendben a panziók, családi vendégházak következnek (798 említés) majd az Airbnb és társain bérelt apartmanok (305 említés). A lista utolsó előtti helyére kerültek a hostelek (99 említés,) pedig tapasztalataink szerint már bőven találni ebben a kategóriában is elfogadható – sőt néha kifejezetten menő! – helyeket is. A legkevesebb említést pedig a jókora bizalmat és nyitottságot igénylő couchsurfing kapta (17). A műfajról korábban többször írtunk a Travelón, itt és itt olvashatnak róla, hátha kedvet kapnak hozzá.
A közlekedési eszköz megválasztása egybevág a korábbi eredményekkel: mivel a legtöbben a belföldi wellness hétvégét kedvelik, érthető, hogy a leggyakrabban autóval vágnak neki az útnak (76,6 százalék). Busszal vagy vonattal a válaszadók 15,2 százaléka utazik hosszú hétvégézni. Közel 3 százalék pedig leggyakrabban repülővel indul útnak – ők valószínűleg azok, akik a belföldi medencepart helyett a külföldi városnézést szeretik jobban.
Utazási irodáknak lehet érdekes adat, hogy a hosszú hétvégék programját az utazók többsége saját bevallása szerint az elejétől a végéig magának szervezi (78,7 százalék), ezt követik azok, akik csak a szállás lefoglalásához veszik igénybe az utazási irodák segítségét (9,5 százalék), majd azok, akik csoportos útra fizetnek be (5,3 százalék). Személyre szabott utat a válaszadók 1,4 százaléka készíttet.
Disclaimer: Felmérésünk nem reprezentatív minta alapján történt, egyszerűen megkérdeztük olvasóinkat szokásaikról. Online kérdőívünket 2341-en töltötték ki, a válaszadók 44,5 százaléka nő volt, és 55,5 százalékuk férfi. Ahol százalék helyett az említések számát látja, ott több válaszlehetőséget is meg lehetett jelölni.