A MÁV közleménye szerint idén sajnos jóval több vasúti baleset történt. Jelentősen megnőtt a sorompógázolások, az öngyilkosságok, a vasúti átjárókban történt balesetek és gázolások száma. Ez nem csak az elhunytak hozzátartozóira van komoly hatással, hanem a vétlen mozdonyvezetőkre is. De miért emelkedik a vasúti balesetek száma?
2024-ben a MÁV vonalain eddig 47 baleset történt vasúti átjáróban, tizennéggyel több, mint a tavalyi év megegyező időszakában. A balesetek során tíz ember vesztette életét, tízszer annyi, mint tavaly ilyenkor. Heten súlyos, tizennyolcan könnyű sérüléseket szenvedtek a figyelmetlenség és a KRESZ szabályok megszegése miatt bekövetkezett balesetekben.
A balesetek közel 60 százaléka biztosított, azaz fénysorompóval, illetve félsorompóval kiegészített fénysorompóval védett vasúti átjáróban történt. A legtöbbször, 29 esetben személygépkocsival ütközött a vonat, de kamion, tehergépkocsi és traktor is okozott balesetet. Három személyelütés történt, ugyanennyi alkalommal gázolt a vonat kerékpárost és motorost vasúti átjáróban.
A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás – a „még átérek" gondolkodásmód – az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. A záródó sorompórudakat figyelmen kívül hagyva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik, vagy egész egyszerűen észre sem veszik. Évente átlagosan 800 félsorompó rúdját törik le az autósok.
Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken, vagy nem a kijelölt átjárókat használják. Az őket ért baleseteket sok esetben szintén a figyelmetlenség, a zenehallgatás, a telefonálás vagy a kapucnis ruházat okozza.
Egyre többen választják a vonat elé ugrást öngyilkossági módszernek. Idén eddig 73-an vetettek így véget az életüknek. Nem szabad elfelejteni, hogy a gázolások mennyire erős traumatikus élményt okoznak a vétlen a mozdonyvezetőnek, a személyzetnek, illetve azoknak az utasoknak is, akik a vonatról vagy a peronról nézik végig a balesetet - írja a mavcsoport.hu.
Nézd meg a MÁV rövid videóját, hogy miért történik egyre több vasúti baleset: