Az esztergomi vasútvonal nyomvonalának egy részén a MÁV Zrt. elindította a jegyvizsgálók nélküli járatok tesztelését. Ha beválik, a jövőben akár további elővárosi és vidéki vonalak is kalauzok nélkül közlekedhetnek. Viszont bliccelni így sem érdemes.
A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának tájékoztatása szerint április 7-től kísérleti jelleggel közlekednek kalauz nélküli, S76-os jelzésű szerelvények Pilisvörösvár és Rákos állomások között. Érdekesség, hogy az S76-os vonatok részben az esztergomi vasútvonalon haladnak, ugyanis Pilisvörösvártól Angyalföldig közös a pálya. Mint írják, a március 1-jén bevezetett új tarifa- és kedvezményrendszernek köszönhetően könnyebben vehetjük meg a menetjegyünket, ezáltal okafogyottá vált az állandó jegyvizsgálói jelenlét a vonatokon. Ez tette lehetővé a budapesti elővárosi forgalomban a mostani tesztprogram elindítását, melynek keretében többek között azt is vizsgálják, hogy a mozdonyvezetőket hogyan érinti, hogy több feladatot kell ellátniuk – írja a kemma.hu.
A mozdonyvezetők hatáskörébe tartozik az élőszavas utastájékoztatás, indulás előtt a visszapillantó tükrök vagy kamerarendszer segítségével az utasok és biztonságos fel- és leszállásnak ellenőrzése, de például a megfelelő ajtóműködés vagy az utastér átnézése is.
Bár kalauz nincs a járatokon, nem érdemes visszaélni a helyzettel, mert szúrópróbaszerű ellenőrzések lehetnek. Ha egy utas érvényes menetjegy, bérlet, vagy kedvezmények igénybevételére jogosító okmány nélkül utazik, akkor a jegyellenőr a menetjegy árán túl pótdíjat számol fel neki. Ennek értéke május 5-ig 2600 forint, utána 25 ezer forint lesz.